Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 13 juni 2008

Samenstelling van een personeelsreserve van attachés-juristen De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van attachés-juristen (M/V) I. Functiebeschrijving D(...) Het is een administratieve polyvalente functie die voorkomt in het organisatieschema van bijna alle(...)

bron
wetgevende kamers - senaat
numac
2008018123
pub.
13/06/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS - SENAAT


Samenstelling van een personeelsreserve van attachés-juristen (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van attachés-juristen (M/V) I. Functiebeschrijving De functie van attaché-jurist wordt bij de Senaat organiek-hiërarchisch ingeschaald op het niveau dat overeenstemt met het niveau A bij het Rijk.

Het is een administratieve polyvalente functie die voorkomt in het organisatieschema van bijna alle Senaatsdiensten. De titularis (M/V) kan diverse taken uitoefenen, naar gelang van de dienst waaraan hij wordt toegewezen, waarbij het aandeel van zuiver juridisch werk sterk afhangt van de dienst waar de betrokkene werkt; het betreft o.m. de volgende diensten : - Juridische zaken, wetsevaluatie en documentaire analyse (juridische nota's en algemeen juridisch studiewerk); - Commissies (rapportering en organisatie van commissievergaderingen); - Vergadering (juridische begeleiding van de plenaire vergaderingen van de Senaat); - Europese aangelegenheden en interparlementaire betrekkingen (opvolging van Europese regelgeving, subsidiariteit); - Personeel en HRM (statuut van het personeel, sociale wetgeving); - Algemene zaken (o.m. overheidsopdrachten en contracten); - ...

Net zoals voor de attachés die niet juridisch geschoold zijn, ligt de nadruk op inhoudelijk en beleidsvoorbereidend werk waarvoor de betrokkene dient te beschikken over goede analytische en synthetische vaardigheden.

Naast de juridische kennis die de titularis heeft verworven tijdens zijn studies, bezit hij tevens een brede algemene vorming en geeft hij blijk van intellectuele nieuwsgierigheid. Hij is zorgvuldig en nauwkeurig, resultaatgericht en heeft zin voor initiatief. Voorts kan hij zowel zelfstandig werken als zich vlot inschakelen in een op teamwerk ingestelde omgeving. Ten slotte is hij communicatievaardig en heeft hij een grondige kennis van het Nederlands en het Frans, zowel schriftelijk als gesproken.

II. Toelatingsvoorwaarden Kandidaten moeten op 31 juli 2008 houder zijn van een diploma van doctor, licentiaat of master in de rechten.

Eveneens worden aanvaard : in het buitenland behaalde diploma's of studiegetuigschriften die, krachtens internationale overeenkomsten of verdragen of in toepassing van de wet of het decreet, als gelijkwaardig worden verklaard met het voornoemde diploma, alsmede de diploma's die, overeenkomstig de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen erkenningssysteem van diploma's, door de Examencommissie erkend worden, na voorafgaand advies van de bevoegde onderwijsoverheden.

Laatstejaarsstudenten die afstuderen tijdens het schooljaar 2007-2008 worden eveneens toegelaten tot het examen, indien zij het bewijs leveren dat zij als regelmatige student zijn ingeschreven in het laatste jaar; indien zij slagen voor het vergelijkend examen, kunnen zij slechts in de personeelsreserve worden opgenomen op voorwaarde dat zij een afschrift van hun diploma aan het examensecretariaat bezorgen (dat diploma moet uiterlijk behaald worden op 30 september 2008).

II. Examenprogramma Eerste gedeelte : - Schriftelijke test (meerkeuzevragen) waarin gepeild wordt naar de algemene vorming van de kandidaten (de meerkeuzevragen worden afwisselend in het Nederlands en in het Frans gesteld); - schriftelijke test ter beoordeling van de kennis van het Nederlands; - schriftelijke test ter beoordeling van de kennis van het Frans.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten in het totaal, en 50 % van de punten voor elk van de drie onderdelen.

Kandidaten die op 31 juli 2008 in dienst zijn bij de Senaat (hetzij in statutair verband hetzij met een contract van onbepaalde duur), worden van dit eerste examengedeelte vrijgesteld indien ze na 31 juli 2003 geslaagd zijn voor een eerste examengedeelte van een vergelijkend examen op het niveau van attaché waarbij dezelfde kennis werd getest.

Tweede gedeelte : Samenvatting en kritische bespreking van een voordracht van een twintigtal minuten over een onderwerp van juridische aard, gehouden gedeeltelijk in het Nederlands en gedeeltelijk in het Frans (tijdens de voordracht mogen geen aantekeningen worden gemaakt). Dit gedeelte heeft ten doel de juridische kennis alsmede de zin voor synthese en kritiek van de kandidaten en de schriftelijk communicatievaardigheid in het Nederlands en in het Frans te beoordelen. Het te leveren werk dient derhalve uit twee onderscheiden delen te bestaan : - een samenvatting, in doorlopende tekst, van de ontwikkelde hoofdgedachten; - een uiteenzetting van de opmerkingen en de persoonlijke overwegingen, en eventueel de tegenwerpingen en de kritiek die de kandidaten gepast achten.

De samenvatting moet in het Nederlands worden gesteld en de commentaar in het Frans, of omgekeerd, naar keuze van de kandidaat.

Bij de beoordeling wordt voor elk van de twee delen rekening gehouden met de inhoud, de vorm en het taalgebruik.

Vereist minimum om te slagen : - voor ieder deel (samenvatting, enerzijds, en commentaar, anderzijds) : 50 % van de punten voor de inhoud en de vorm, enerzijds, en 50 % van de punten voor het taalgebruik, anderzijds; - voor het totale werkstuk : 60 % van de punten.

Derde gedeelte : Gevalsstudie in een werksituatie, met het oog op het testen van een aantal competenties van de kandidaat : organisatie van taken, aanpassingsvermogen, zin voor initiatief, voor kwaliteit en voor samenwerking.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten.

Vierde gedeelte : Gestructureerd interview (in het Nederlands en in het Frans). Tijdens het interview zullen de volgende elementen worden getoetst : algemene juridische kennis, algemene geschiktheid voor het uitoefenen van een betrekking bij de Senaat en voor de functie van attaché in het bijzonder (o.m. persoonlijkheid en maturiteit, motivatie), mondelinge communicatievaardigheid in het Nederlands en het Frans.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten.

Ieder examengedeelte geldt als een schifting.

Bij de eindrangschikking in de reserve wordt rekening gehouden met de resultaten van het tweede, derde en vierde examengedeelte.

IV. Indiensttreding Op de datum van hun indiensttreding moeten de geslaagde kandidate - door de bevoegde diensten medisch geschikt worden bevonden voor de functie van attaché; - burger zijn van de Europese Unie; - van goed zedelijk gedrag zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten.

Indien er zich vacatures voordoen, worden de kandidaten in de volgorde van hun rangschikking in de reserve opgeroepen voor indiensttreding; zij worden op proef benoemd voor de duur van een jaar, waarna zij in aanmerking komen voor een benoeming in vast verband. Indien de behoeften van de dienst het vereisen, kunnen de geslaagde kandidaten eventueel ook met een arbeidsovereenkomst in dienst worden genomen.

V. Prestaties en bezoldiging Het betreft een voltijdse functie, waarbij het einde van de dagprestaties wordt bepaald volgens de vereisten van de dienst.

De brutobeginwedde varieert van 3.571,10 euro tot 4.797,96 euro per maand (huidige index), naar gelang van de leeftijd van de belanghebbende op het ogenblik van de indiensttreding.

De loopbaan van attaché voorziet in rangverhogingen na 3, 10 en 15 jaar dienst (bevorderingen in de vlakke loopbaan - de maximale brutowedde op het einde van de vlakke loopbaan bedraagt 8.399,42 euro per maand tegen de huidige index).

VI. Inschrijving Het inschrijvingsformulier - vindt u op de website www.senaat.be - rubriek vacatures; - kunt u per post aanvragen bij de Quaestuur van de Senaat, Examensecretariaat - examen attaché-jurist, Paleis der Natie, 1009 Brussel.

Het ingevulde inschrijvingsformulier stuurt u vervolgens samen met een kopie van uw diploma per post terug naar het Examensecretariaat - examen attaché-jurist, Paleis der Natie, 1009 Brussel, ten laatste op 31 juli 2008 (poststempel geldt als bewijs).

^