Etaamb.openjustice.be
Samenwerkingsakkoord
gepubliceerd op 22 februari 2019

Samenwerkingsovereenkomst tot uitvoering tussen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting en de werking van de Permanente Overlegcommissie Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1 Gelet op het samenwerkingsakkoord van 8 november 2018 tussen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommi(...)

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad en franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2019010917
pub.
22/02/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD EN FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Samenwerkingsovereenkomst tot uitvoering tussen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting en de werking van de Permanente Overlegcommissie Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 92bis, § 1, lid 3;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 8 november 2018 tussen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting en de werking van de Permanente Overlegcommissie inzake niet dringend ziekenvervoer;

Gelet op de ordonnantie van 21 maart 2018 betreffende de organisatie van het niet-dringend ziekenvervoer;

Gelet op het decreet van 22 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2018 pub. 15/03/2018 numac 2018011283 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende de organisatie van het niet-dringende ziekenvervoer sluiten betreffende de organisatie van het niet-dringend ziekenvervoer;

Gelet op de adviezen van de Inspecteurs van Financiën, gegeven op 12 oktober en op 22 november 2018;

Gelet op de akkoorden van de Ministers van Begroting, gegeven op 8 november 2018 en op 24 januari 2019;

Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de advies n° 64.981/3 van de Raad van State, gegeven op 11 januari 2019.

De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door het Verenigd College in de personen van de leden van het Verenigd College bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, de heer Didier Gosuin en de heer Guy Vanhengel, De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door haar College, in de persoon van mevrouw Cécile Jodogne, minister van Gezondheidsbeleid, Hierna de "partijen" bij de overeenkomst genoemd, zijn overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Naast de in artikel 2 van de ordonnantie van 21 maart 2018 betreffende de organisatie van het niet-dringend ziekenvervoer gedefinieerde termen, wordt, voor de toepassing van dit besluit, verstaan onder : 1° `de ordonnantie en het decreet' : de ordonnantie van 21 maart 2018 betreffende de organisatie van het niet-dringend ziekenvervoer en het decreet van 22 februari 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2018 pub. 15/03/2018 numac 2018011283 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende de organisatie van het niet-dringende ziekenvervoer sluiten betreffende de organisatie van het niet-dringend ziekenvervoer;2° `de Commissie' : de permanente overlegcommissie bedoelde in artikelen 10 van de ordonnantie en het decreet;3° `het bestuur' : de diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. HOOFDSTUK II. - Permanente Overlegcommissie

Art. 2.§ 1. Een Permanente Overlegcommissie wordt opgericht. § 2. De Commissie bestaat uit de volgende leden : 1° vijf vertegenwoordigers van de ziekenfondsen;2° twee vertegenwoordigers van de patiëntenorganisaties;3° vijf vertegenwoordigers van de diensten voor niet-dringend ziekenvervoer;4° twee vertegenwoordigers van de ziekenhuizen;5° een voorzitter. § 3. Er zijn evenveel plaatsvervangende als werkende leden. De plaatsvervangende leden worden onder dezelfde voorwaarden als de werkende leden benoemd.

Art. 3.De leden van de Commissie worden door de partijen benoemd door een samenwerkingsovereenkomst tot uitvoering, zoals bedoeld in het artikel 92bis, § 1, lid 3 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen;

De leden van de Commissie duiden een van hen als vicevoorzitter aan.

De vicevoorzitter vervangt de voorzitter als die afwezig of verhinderd is.

Het oudste lid vervangt de voorzitter en de vicevoorzitter als die afwezig of verhinderd zijn.

Art. 4.De Commissie wordt bijgestaan door een door het bestuur verzekerd secretariaat.

Art. 5.De leden van de Commissie verbinden zich ertoe om : 1° onverminderd de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur alle vertrouwelijke inlichtingen waarvan ze tijdens hun opdracht kennisnemen vertrouwelijk te behandelen;2° de praktische regels en termijnen voor hun adviezen en, desgevallend, de voorstelling van verslagen na te leven;3° de vergaderingen bij te wonen waarvoor ze worden uitgenodigd;4° tijdens elke vergadering de belangenconflicten aan te geven die zouden kunnen worden beschouwd als invloed hebbend op hun onafhankelijkheid, rekening houdend met de agendapunten.

Art. 6.§ 1. De leden van de Commissie en hun plaatsvervangers worden voor zes jaar benoemd. De mandaten kunnen verlengd worden. § 2. Als een lid ontslag wil nemen voor het einde van zijn mandaat, moet het de voorzitter op de hoogte brengen en een opzeggingstermijn van drie maanden in acht nemen.

Het lid van de Commissie dat per jaar minder dan de helft van de vergaderingen bijwoont waarvoor het wordt uitgenodigd, wordt door partijen met een opzeggingstermijn van drie maanden uit zijn ambt ontzet.

Het lid dat de vertrouwelijkheid schendt van de aan de Commissie voorgelegde dossiers wordt zonder vooropzeggingstermijn door de partijen uit zijn ambt ontzet. § 3. Bij de in § 2 bedoelde gevallen benoemen de partijen een vervanger. Dat kan het plaatsvervangend lid zijn.

De vervanger van een lid neemt het mandaat van dat lid over.

Art. 7.De Commissie richt een bureau op om haar taken te coördineren.

Het bestaat uit de voorzitter, de vicevoorzitter en het secretariaat.

Art. 8.§ 1. De Commissie vergadert minstens drie keer per jaar. § 2. Het bureau nodigt, uit eigen beweging of op gemotiveerd verzoek van een of meer leden, de leden minstens acht werkdagen voor de vergadering schriftelijk uit.

Bij de uitnodiging wordt de agenda gevoegd.

Als een of meer leden een vergadering aanvragen, moet de aanvraag de punten bevatten die ze op de agenda willen plaatsen.

De leden kunnen tot twee werkdagen voor de vergadering punten aan de agenda toevoegen.

Art. 9.§ 1. De Commissie kan slechts geldig beslissingen nemen wanneer minstens twee derde van de leden aanwezig is.

Wordt dit quorum niet bereikt, dan kan de Commissie na een tweede uitnodiging geldig beslissingen nemen met betrekking tot dezelfde agenda, ongeacht het aantal aanwezige leden. § 2. De adviezen en aanbevelingen worden met meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden uitgebracht.

Bij een gelijk aantal voor- en tegenstemmen geeft de stem van de voorzitter of van de vicevoorzitter als de voorzitter afwezig is of van het oudste lid als de voorzitter en de vicevoorzitter afwezig zijn, de doorslag. § 3. De voorzitter van de Commissie kan, bij dringend- of noodzakelijkheid, voor een elektronische procedure opteren om een advies of aanbeveling uit te brengen.

De leden die binnen de door de voorzitter bepaalde termijn geen standpunt hebben ingenomen of niet duidelijk gemaakt hebben dat ze zich willen onthouden, worden beschouwd als leden die met het standpunt van de meerderheid instemmen. De termijn moet redelijk zijn.

Elektronische adviezen en aanbevelingen met meerderheid van de stemmen van de leden uitgebracht.

Als een lid binnen de door de voorzitter bepaalde termijn aanvraagt om het advies in een vergadering uit te brengen en het niet om een dringend geval gaat, kan de voorzitter de Commissie bijeenroepen.

Die aanvraag moet gerechtvaardigd zijn. § 4. Van de besprekingen van de Commissie worden notulen gemaakt. Die worden door de voorzitter ondertekend en in het Nederlands en het Frans vertaald. § 5. De adviezen worden bezorgd aan het bestuur en de partijen die ze gevraagd hebben.

De aanbevelingen worden aan het bestuur en de partijen bezorgd.

Art. 10.§ 1. Het bureau van de Commissie kan eender wie uitnodigen van wie de expertise nuttig kan zijn voor de werkzaamheden van de Commissie. § 2. De in § 1 bedoelde deskundigen nemen met raadgevende stem deel aan de vergaderingen van de Commissie waarvoor ze worden uitgenodigd.

De in § 1 bedoelde deskundigen moeten zich aan dezelfde verbintenissen houden als de leden, tegen de in artikel 5 bepaalde voorwaarden.

Art. 11.De Commissie moet binnen drie maanden na de oprichting ervan een huishoudelijk reglement opstellen. Dat moet ter goedkeuring aan de partijen worden voorgelegd.

Art. 12.Deze overeenkomst tot uitvoering is onderworpen aan de goedkeuring van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie.

Brussel, 31 januari 2019, opgemaakt in evenveel exemplaren als er contracterende partijen zijn.

Voor het Verenigd College : Het lid van het Verenigd College bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, G. VANHENGEL Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie : De Minister van Gezondheidsbeleid, C. JODOGNE

^