Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 november 1998

Algemene Diensten Vacante betrekking van directeur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van directeur-generaal is te begeven bij de Algemene Diensten van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur. Overeenkomstig he(...) 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16; 2. de rijksambtenaren die ti(...)

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014291
pub.
18/11/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR


Algemene Diensten Vacante betrekking van directeur-generaal (rang 16) Oproep tot kandidaten Een betrekking van directeur-generaal is te begeven bij de Algemene Diensten van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28ter van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste een jaar graadanciënniteit tellen. Functiebeschrijving : De Algemene Diensten van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur staan hoofdzakelijk in voor de ondersteuning van de andere besturen van het Departement op het vlak van het personeelsbeheer, de organisatie en de materiële logistiek, het financieel beheer, de wetgevende en rechtskundige bijstand en de informatisering.

Zij beheren eveneens de dossiers in verband met de gebeurtenissen die erkend zijn als natuurrampen (schade aan privé- en publieke goederen).

Profiel van de kandidaat : De betrekking komt overeen met de functie van hoofd van de Algemene Diensten.

De te benoemen directeur-generaal moet bijgevolg een goede algemene kennis bezitten, zowel van de openbare instellingen als van de geldende regels en procedures bij de uitoefening van een openbaar ambt, op administratief, budgettair en boekhoudkundig vlak en bij het voeren van een personeelsbeleid.

Hij moet ook een goede kennis bezitten van de beleidsproblemen in verband met de verschillende vervoerswijzen en van de infrastructuurvraagstukken die onder de federale bevoegdheid ressorteren.

Hij moet eveneens goed op de hoogte zijn van financiële, juridische, informatica -en personeelsaangelegenheden en het bewijs leveren dat hij de nodige capaciteiten en ervaring in ten minste één van deze gebieden bezit.

Hij moet over de capaciteiten en bekwaamheden van een beheerder beschikken en in het bijzonder de nodige menselijke kwaliteiten bezitten die vereist zijn voor het organiseren, motiveren, begeleiden en vertegenwoordigen van zijn personeel. Hij moet er tevens voor zorgen dat de activiteiten van de Algemene Diensten beantwoorden aan de doelstellingen en opdrachten van het Departement.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer R. De Borger, secretaris-generaal, Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld, alsook de bekwaamheden die hij meent te kunnen laten gelden inzake beheer der diensten.

Daarom dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel en de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 16 of 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Een betrekking van directeur-generaal is te begeven bij het Bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart van het Ministerie Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut, en verduidelijkt in het artikel 28ter van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen: 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16;2. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste een jaar graadanciënniteit tellen. Functiebeschrijving : De directeur-generaal heeft de leiding van het personeel en de activiteiten van het bestuur.

Het Bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart omvat een Dienst Scheepvaartbeleid en een Dienst Scheepvaartveiligheid.

De Dienst Scheepvaartbeleid is onder meer belast met de uitwerking van de wetgeving en reglementering en alle administratieve taken die betrekking hebben op de exploitatie van de schepen zoals de registratie, brevetten en vaarbewijzen alsmede met de aansprakelijkheidsreglementering.

Hij is ook verantwoordelijk voor de scheepvaart- en politiereglementering en het beheer van de dossiers van de Onderzoeksraad voor de Zeevaart en van de scheepskredieten die onder staatswaarborg werden toegestaan.

Tevens is de Dienst belast met de uitvoering van de internationale verdragen op het vlak van de zeevaart en van de bilaterale scheepvaartakkoorden alsmede met de sociale aangelegenheden en de betrekkingen met de internationale instellingen (EU, OESO, UNCTAD, ILO en CSG).

De Dienst Scheepvaartveiligheid is belast met de technische reglementering van de zeeschepen, in het bijzonder met betrekking tot de veiligheid op zee, de preventie van verontreiniging, het vervoer over zee van gevaarlijke goederen en de meting van zeeschepen. In de meeste gevallen gebeurt die activiteit in uitvoering van de internationale regelgeving uitgaande van de EU of de IMO. De Dienst heeft eveneens de reglementaire en toezichthoudende bevoegdheid op het vlak van het scheepvaart- en politiereglement voor de binnenwateren, zowel voor de beroeps- als voor de pleziervaart.

Voor de binnenschepen legt hij normen en technische voorschriften vast betreffende signalisatie, veiligheid, preventie van verontreiniging en vervoer van gevaarlijke goederen. Hij organiseert de meting en inspectie van de binnenschepen. In die functie worden contacten met de internationale instellingen (EU, ECE, CEMT, C.R.C.) onderhouden. In verband met de pleziervaart reikt de Dienst vlaggenbrieven, stuurbrevetten en immatriculatieplaten uit.

De Dienst Scheepvaartveiligheid heeft eveneens bijkantoren in Antwerpen en aan de Kust waar de Zeevaartinspectie controles van de technische kenmerken en de zeewaardigheid van de schepen verricht.

In samenwerking met veertien andere Europese landen wordt een gecoördineerde actie gevoerd om door verscherpte controles het fenomeen van de zogenaamde substandaardschepen te bestrijden in het kader van het Memorandum van Parijs over de havenstaat-controle (port state control).

Anderzijds verrichten de Waterschoutsambten en de Zeevaartpolitie in de verschillende havens controles om na te gaan of alle formaliteiten vervuld zijn met name dat het schip en de bemanning beschikken over de nodige brevetten of vergunningen en of de samenstelling van de bemanning, zowel inzake aantal als inzake kwalificaties, aan de veiligheidsnormen voldoet. Verder heeft de Zeevaartpolitie een meer operationele taak, namelijk het toezicht op de naleving van de scheepvaartreglementen.

Profiel van de kandidaat : Gezien de heterogeniteit van het Bestuur dient de kandidaat in de eerste plaats te beschikken over uitstekende organisatorische kwaliteiten ten einde de verschillende entiteiten maximaal te laten renderen.

Hij moet zijn medewerkers, die behoren tot verschillende disciplines, kunnen motiveren en doen samenwerken ten einde tot optimale resultaten te komen op het vlak van de toepassing van de complexe regelgeving op nationaal en internationaal vlak. Deze samenwerking is des te meer noodzakelijk ten einde zo snel mogelijk de in het verleden opgelopen achterstand inzake omzetting van de Europese regelgeving en de goedkeuring van internationale verdragen in te lopen.

Hij moet inzicht hebben in de werking van de nationale (inclusief gewestelijke) en internationale instellingen die bevoegd zijn op het vlak van de zeevaart en de binnenvaart. De contacten die met deze instellingen worden onderhouden moeten leiden tot een veiligere en milieuvriendelijkere scheepvaart en een optimale vrijwaring van de Belgische belangen.

Gezien de vele contacten met officiële instellingen en met de sociale partners uit de sector dient hij te beschikken over de nodige kwaliteiten op het vlak van communicatie en onderhandelingstechnieken.

Kennis van vreemde talen is hierbij een pluspunt.

Door de overheveling van de politietaken van de Zeevaartpolitie naar de Rijkswacht dient hij in te staan voor de reorganisatie van, in hoofdzaak, de buitendiensten van zijn bestuur. Hierbij zal hij oog hebben voor de sociale gevolgen van die reorganisatie, die tevens moet leiden tot een nog betere dienstverlening naar de gebruikers toe.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer R. De Borger, secretaris-generaal, Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld, alsook de bekwaamheden die hij meent te kunnen laten gelden inzake beheer der diensten.

Daarom dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel en de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 16 of 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^