Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 10 april 2001

Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerks(...) Functiebeschrijving : De algemene directie van de individuele arbeidsbetrekkingen is bevoegd voo(...)

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2001012297
pub.
10/04/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID


Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid - Hoofdbestuur (Administratie van de individuele arbeidsbetrekkingen) te begeven is. Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Functiebeschrijving : De algemene directie van de individuele arbeidsbetrekkingen is bevoegd voor de individuele arbeidsvoorwaarden enerzijds en voor de informatie en consultatie van werknemers, met inbegrip van de oprichting van de inspraakorganen, hun werking en hun opdrachten (met uitzondering van de opdrachten van het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk).

De algemene directie is voor het departement eveneens aangeduid als het contactpunt voor : - de toepassing van het protocol tot samenwerking tussen het ministerie van tewerkstelling en arbeid en het Ministerie van Ambtenarenzaken; - de toepassing van richtlijn 96/71 van 16 december 1996 betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten.

De afdeling van de reglementering van de individuele arbeidsbetrekkingen neemt de individuele arbeidsbetrekkingen voor haar rekening die in volume en inzake personeelsbestand eveneens de belangrijkste activiteit is binnen de algemene directie.

Het begrip individuele arbeidsvoorwaarden verwijst enerzijds naar de wetgeving op de arbeidsovereenkomsten (met inbegrip van de contractuele aspecten van deeltijdwerk en loopbaanonderbreking, van het politiek verlof en van de toepassing van sommige interprofessionele collectieve arbeidsovereenkomsten onder meer inzake collectief ontslag, deeltijdwerk, de aanvullingen op het gewaarborgd loon ingeval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, overgang van ondernemingen, de invoering van nieuwe arbeidsregelingen, verlof om dwingende redenen, ouderschapsverlof, nachtarbeid . ), en naar de arbeidsreglementering anderzijds. Het begrip arbeidsreglementering omvat onder meer de arbeidstijd en de rusttijden, de vermindering van de arbeidstijd, nachtarbeid, zondagarbeid en arbeid op feestdagen, moederschapsbescherming, het arbeidsreglement, uitzendarbeid, de terbeschikkingstelling van werknemers ten behoeve van gebruikers, sluiting van ondernemingen .

Deze materies hebben in hoofdzaak betrekking op de privé-sector; maar meer en meer is een deel van deze wetgeving ook van toepassing op de publieke sector.

Binnen voornoemd kader heeft de afdeling van de reglementering van de individuele arbeidsbetrekkingen volgende taken : - het voorbereiden, uitwerken en instaan voor de uitvoering van wetteksten en reglementaire teksten; - het vastleggen van een administratieve rechtspraak inzake interpretatie van deze materies; - het voeren van een informatiebeleid inzake de materies die tot haar bevoegdheid behoren; - het geven van adviezen over de toepassing en de interpretatie van teksten die tot haar bevoegdheid behoren; deze adviezen zijn bestemd voor de Minister, andere administraties van ons departement, andere overheidsdiensten evenals het publiek of externe instellingen; - deelnemen aan werkzaamheden van sommige nationale organen zoals de paritaire comités, de Nationale Arbeidsraad en het Fonds tot vergoeding van de in geval van sluiting van ondernemingen ontslagen werknemers; - deelnemen aan werkzaamheden van internationale organismen zoals de Internationale Arbeidsorganisatie, de Europese Unie en de Raad van Europa; dit omvat zowel het opmaken van rapporten als het zitting hebben in commissies.

De taak van de adviseur-generaal kan als volgt worden omschreven : - in samenspraak met de directeur-generaal legt hij het beleid vast voor de materies die tot de bevoegdheid van de afdeling van de reglementering van de individuele arbeidsbetrekkingen behoren en dit binnen de besluitvorming die door de politieke autoriteit werd genomen; - instaan voor de goede organisatie en de goede werking van de dienst; - de personeelsleden omkaderen bij het beheer van de dossiers die zij toegewezen krijgen; hij legt de richtlijnen vast die bij het behandelen van de dossiers moeten worden gevolgd en hij ondersteunt zijn personeelsleden bij het uitvoeren van hun opdracht; - hij staat in voor de specifieke opleiding van de personeelsleden; - hij vervangt de directeur-generaal zo deze afwezig is.

Om deze taak te kunnen uitoefenen moet de adviseur-generaal : - een grondige kennis hebben van de materies die tot de bevoegdheid behoren van de afdeling van de reglementering van de individuele arbeidsbetrekkingen; - een goede algemene kennis hebben van het geheel van de sociale betrekkingen, van de institutionele context en de wetgevende en reglementaire procedures zowel op internationaal vlak als op Belgisch vlak; ook de kennis van het systeem van sociale betrekkingen binnen de overheidssector is belangrijk omwille van het toepassingsgebied van heel wat regelgevingen; - beschikken over de vereiste communicatievaardigheden om de opdracht van de afdeling te verzekeren, zowel intern als extern; - ervaring hebben met het leiden van een groep juristen-specialisten en in staat zijn om die groep te omkaderen; - in staat zijn om goede betrekkingen te onderhouden met de andere diensten, instanties of personen, die betrokken zijn bij de materies die tot de bevoegdheid vallen van de afdeling.

Overeenkomstig de voorwaarden vereist door artikel 20sexies, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 1998, staat deze betrekking open : 1. voor de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. voor de ambtenaren van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Bovendien bepaalt artikel 20septies van voornoemd koninklijk besluit dat de rijksambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 17, 16 of 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van artikel 20sexies, § 1, 1°.

De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de secretaris-generaal van het Federaal Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid, Belliardstraat 51, 1040 Brussel, binnen een termijn van tien dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij ressorteert, alsmede zijn bekwaamheden inzake beheer van de overheidsdiensten.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^