Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 30 januari 2001

Rijksdienst voor sociale zekerheid Vacante betrekking van directeur-generaal Oproep tot kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.S.Z. een betrekking van directeur-generaal (doctor of licentiaat in de rechte(...) Overeenkomstig artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de ev(...)

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
2001022020
pub.
30/01/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU


Rijksdienst voor sociale zekerheid Vacante betrekking van directeur-generaal (rang 16) Oproep tot kandidaten Er wordt u meegedeeld dat het Beheerscomité van de R.S.Z. een betrekking van directeur-generaal (doctor of licentiaat in de rechten) bij de Algemene Directie van de Juridische Diensten, vacant verklaard heeft.

Overeenkomstig artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door artikel 28ter van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, kunnen zich kandidaat stellen : 1° de vastbenoemde ambtenaren van de instellingen van openbaar nut genoemd in artikel 1 van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, die titularis zijn van een graad van rang 16;2° de vastbenoemde ambtenaren van de instellingen van openbaar nut genoemd in artikel 1 van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.

De kandidaturen - met opgave van de aanspraken die de kandidaten menen te kunnen laten gelden en meer bepaald van hun bekwaamheid en ervaring inzake het beheer van een administratie, een openbare dienst en de toepassing van de sociale zekerheid - moeten worden ingediend bij de Voorzitter van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor sociale zekerheid, Waterloolaan 76, te 1000 Brussel, bij aangetekend schrijven binnen een termijn van twintig dagen, die begint te lopen vanaf de eerste dag die volgt op de bekendmaking van onderhavig bericht in het Belgisch Staatsblad.

De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat zowel de Directieraad van de Rijksdienst, die verzocht wordt om over de kandidaturen een advies uit te brengen, als het Beheerscomité van de Rijksdienst, dat verzocht wordt tot de benoeming over te gaan, voor de beoordeling van deze kandidaturen rekening zullen houden met : a) het algemeen profiel van een ambtenaar verantwoordelijk voor een Algemene Directie zoals hierna beschreven onder I.; b) de functiebeschrijving van de Directeur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directie van de Juridische Diensten, zoals hierna beschreven onder II.; c) het persoonlijk werkprogramma dat door de kandidaat voorgesteld wordt voor de drie volgende jaren in de betrokken Algemene Directie. De kandidaten worden dus verzocht aan te geven op welk vlak ze in het verleden blijk hebben gegeven van de nodige vaardigheden en competentie zodat ze menen aan de functiebeschrijving te beantwoorden.

I. Het algemene profiel van een verantwoordelijke van een Algemene Directie van de R.S.Z. (rang 15 of 16) : 1. Kunnen handelen in de lijn van de « Identiteitsverklaring van de Rijksdienst voor sociale zekerheid », waarvan de tekst op verzoek bekomen kan worden bij het Secretariaat van de Administrateur-generaal of geraadpleegd kan worden in het Belgisch Staatsblad van 11 juli 1995, blz.19316 en 19317, of op de website van de Rijksdienst (adres : www.rsz.fgov.be). Deze verklaring formuleert de sociale opdracht van de R.S.Z., haar prioritaire taken en haar belangrijkste bekommernissen. Elke verantwoordelijke van een Algemene Directie zal de algemene doelstellingen en de belangen van de Instelling voorrang verlenen en dus collegialiteit in het werk bij voorrang nastreven. 2. Zo handelen dat beantwoord wordt aan de « Verwachtingen van het Algemeen Beheer ten aanzien van de verantwoordelijken van elke Algemene Directie van de Rijksdienst », waarvan de tekst op verzoek bekomen kan worden bij het Secretariaat van de Administrateur-generaal.Deze verwachtingen verwijzen naar zeer concrete aspecten van het werk en de functie van hoofd van een algemene directie. Ze beschrijven de verantwoordelijkheid voor het beheer van een dergelijke Algemene Directie en de manier waarop deze gestalte krijgt in de leidende ploeg van de Rijksdienst. Ze dienen als leidraad voor de dagelijkse praktijk. 3. Over een actuele en diepgaande expertise beschikken inzake de Sociale zekerheid der werknemers, en inzake de administratieve praktijk die eraan verbonden is in haar diverse aspecten (wetgeving, financiën, informatica, economie, .). 4. In staat zijn om een grote groep ambtenaren goed te beheren en te leiden, met name : - succesvol ondernemen van vernieuwende initiatieven; - het oplossen van problemen weten toe te vertrouwen aan de personen die ze kunnen beheersen en de betrokkenen daarbij adequaat weten te ondersteunen; - snel, juist en in de gepaste vorm de nodige informatie laten doorstromen naar de medewerkers, de hiërarchische verantwoordelijken en de collega's; - blijk geven van zin voor aanpassing en aldus nieuwe vormen van management of organisatie weten in te voeren; - zijn medewerkers bij het werk weten te betrekken, door hen bevoegdheden en taken te delegeren, door hen te motiveren en door erover te waken dat ze de gepaste opleiding krijgen en in de praktijk omzetten - de teamgeest weten te bevorderen; - waakzaam blijven voor de werkomstandigheden en de werksfeer, en toegankelijk blijven voor alle medewerkers. 5. Het bewijs leveren van een hoge persoonlijke inzet, met name inzake : - werkkracht; - verantwoordelijkheidszin; - het vermogen om tijdig en op eigen initiatief relevante dossiers voor te bereiden en samen te vatten; - de eigen creativiteit en het aanmoedigen van creativiteit bij medewerkers. 6. Zijn actieve medewerking verlenen aan nationale en internationale contacten in functie van de prioriteiten en de strategie van de organisatie. II. Bijzonder profiel van de directeur-generaal verantwoordelijk voor de Algemene Directie van de Juridische Diensten van de Rijsdienst.

De taak van de directeur-generaal bestaat erin om in te staan voor de leiding van de Algemene Directie van de Juridische Diensten, zowel in de leiding van het Departement Gerechtelijke Navordering met zijn Nederlandstalige en Franstalige Directie als van het Departement voor Studiën en dat voor Informatie.

Dit veronderstelt dat de directeur-generaal : 1. Ervoor kan zorgen dat de Algemene Directie correct haar functie vervult in verband met de opdracht en de werking van de Rijksdienst. Deze Algemene Directie organiseert de zo volledig mogelijke en zo snel mogelijke navordering van alle niet-betaalde bedragen (bijdragen, bijdrageopslagen, interesten, kosten), dit met alle mogelijke navorderingsmiddelen. In de terugbetalingszaken die voor de Arbeidsrechtbanken ingediend worden, komt deze Algemene Directie tussen, ten aanzien van de Raad van State, voor het vernietigen of opschorten van administratieve beslissingen. Deze Algemene Directie dient principiële kwesties te analyseren inzake de toepassing van sociale zekerheidsbepalingen en heeft een informerende rol, zowel binnen de Rijksdienst als naar buiten toe (werkgevers, werknemers en andere). In samenwerking met de andere betrokken diensten en het Algemeen Beheer is zij verantwoordelijk voor een eenvormige jurisprudentie in de Rijksdienst. Deze Algemene Directie waakt ook nog over het verdedigen van de belangen van de Rijksdienst. 2. Prioritair instaat voor een identieke toepassing van de reglementaire en administratieve beschikking door de beide taaldirecties van de Gerechtelijke Navordering, opdat het navorderingsbeleid in gans het land op gelijke wijze verzekerd zou zijn.3. In staat is een band te leggen tussen de juridische benadering van de problemen en een meer praktische aanpak.4. In staat is mee te werken aan de uitbouw van een juridische gegevensbank voor het personeel van de Instelling en haar externe medewerkers.5. In staat is aan de hand van de wetgeving in het algemeen en de sociale zekerheidswetgeving in het bijzonder, waarvan hij een uitgebreide kennis moet hebben, een grondige analyse te maken en aan de hand daarvan gemotiveerde standpunten kan innemen en beslissingen kan treffen in de materies die de Rijksdienst geroepen is te behandelen.6. In staat is behoorlijk gemotiveerde beslissingen te nemen over de onderwerping aan het stelsel van de sociale zekerheid en in het algemeen betreffende de toepassing van de sociale zekerheidswet.7. De deskundigheid bezit om duidelijke, snelle, rechtlijnige en samenhangende beslissingen te treffen en in bepaalde omstandigheden het vermogen heeft om anticipatief op te treden in het belang van de sociale zekerheid.8. In staat is duidelijke, in functie van de bestemmeling aangepaste, interne en externe informatie te verschaffen.9. In staat is om onderrichtingen en specifieke brochures voor bepaalde groepen van werkgevers op te stellen. 10. Instaat is bij te dragen tot het efficiënte verloop van de activiteiten van de werkgroep die ten experimentele titel werd opgericht en die belast is met « de interpretatie gebaseerd op overleg tussen het Ministerie en de R.S.Z., in verband met de grondslag voor de berekening van de sociale bijdragen verschuldigd door de werkgever ». 11. De materiële en menselijke middelen kan verdelen, zodat de opdrachten van de Algemene Directie vervuld kunnen worden en alle nodige coördinatie gebeurt, zowel intern als extern, dit in overleg met zijn medewerkers en het Algemeen Beheer.12. In het bijzonder bekommerd is om de bescherming tegen inbreuken op de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot sociale gegevens van personen of bedrijven, en er dus strikt over waakt dat deze gegevens slechts bekend zijn bij diegenen die het recht hebben er kennis van te hebben uit hoofde van hun beroep. 13. In alle omstandigheden de onafhankelijkheid en de objectiviteit waarborgt bij het behandelen van dossiers door zijn Algemene Directie.

^