Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 augustus 2004

Oproep tot kandidaten voor de mandaten van leden van het College van leidinggevenden van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsregelin Overeenkomstig artikel 2 van het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2004003332
pub.
18/08/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Oproep tot kandidaten voor de mandaten van leden van het College van leidinggevenden van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, vervangen door de wet van 21 juni 2004, zal de Koning overgaan tot de benoeming van een college van leidinggevenden van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, bij in Minister-raad overlegd besluit, na advies van het Directiecomité van de FOD Financiën.

Overeenkomstig artikel 2 van het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën, zal de eerste samenstelling van het college uitsluitend gebeuren met statutaire personeelsleden van niveau 1 (A) van de Federale Overheidsdienst Financiën. 1. Beschrijving van de functie en van het profiel van de leden van het College van leidinggevenden van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken. Doel van de functie en van de dienst voorafgaande beslissingen.

De dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » is opgericht om de rechtszekerheid van de betrokken belastingplichtigen te vergroten en zo bij te dragen tot een beter investeringsklimaat in België. Deze dienst zal een wettelijke bevoegdheid hebben en zal over een algehele autonomie beschikken.

Hij zal aangestuurd worden door een college dat in totale hiërarchische onafhankelijkheid zal kunnen werken zowel bij de voorbereiding van de voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, BTW, registratierechten, kadaster,...) als bij het nemen van de beslissingen.

Hij wordt onder het administratieve gezag van de Voorzitter van het Directiecomité geplaatst en zal regelmatig verslag bij de Minister van Financiën moeten uitbrengen.

De door het College genomen beslissingen verbinden juridisch de FOD Financiën.

Functiecontext.

De leden van het College van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken zullen een team van minstens 23 medewerkers aansturen.

De leden van het College, aangesteld voor een periode van 5 jaar (hernieuwbaar) zullen geëvalueerd worden.

Naast de fiscale expertise waarover zij beschikken en die ze regelmatig actualiseren, nemen zij volledig deel aan de oprichting van de dienst, de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de realisatie van de doelstellingen van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken.

Om het optimaal functioneren van de dienst te garanderen, staan zij in voor het identificeren van de kritische succesfactoren.

Opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden.

De leden van het College zullen volgende belangrijkste opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden hebben : ? Het doeltreffend en efficiënt behalen van de vastgestelde doelstellingen, het verzekeren van de coördinatie en de uitvoering van de dienstprestaties en dit in overeenstemming met de globale strategie van de FOD Financiën. ? Aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers. ? Op een autonome manier beslissingen nemen in dossiers die het voorwerp uitmaken van een « voorafgaande beslissing in fiscale zaken ». ? Beheren en organiseren van het werk teneinde de voorafgaande beslissingen binnen een zo kort mogelijke termijn af te leveren. ? Binnen de wettelijke bepalingen, maatregelen treffen die het versterken van de rechtszekerheid voor de burger garanderen. ? Verzekeren van een performant kennisbeheer voor alle materies die tot hun bevoegdheid behoren. ? Creëren, organiseren en ontwikkelen van de interacties met de andere diensten, pijlers, entiteiten van de FOD Financiën. ? Via een goede dienstverlening, bijdragen tot de ontwikkeling en de organisatie van een actieve communicatiepolitiek naar de belastingplichtigen toe. ? Opstellen van de synergiën en de samenwerking met nationale en of internationale instellingen (EU,OESO,...), de FOD's (Economie,Buitenlandse zaken, Tewerkstelling,...) en met alle voor de dienst voorafgaande beslissingen interessante diensten van Financiën zoals de cel « Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen ». ? Verzekeren van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor alle economische operatoren (klanten van de dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken). ? Samenwerken met de verschillende verantwoordelijken (N-1, N-2, DG,...) en experten van de FOD Financiën met het doel de onderworpen dossiers coherent te behandelen.

Functievereisten.

Functievereisten en functiespecifieke vaardigheden. ? Diploma van de 2e cyclus van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau of titularis van een graad van niveau 1 (A). ? 5 jaar professionele ervaring hebben in fiscale zaken. ? Grondige kennis in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers zowel op fiscaal vlak als op economisch en financieel vlak. Alsook op sociaal, economisch en politiek niveau kunnen onderhandelen. ? Grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving. ? Basiskennis van de Europese en internationale fiscaliteit. ? Kennis van de werking en van de structuur van de federale openbare diensten. ? In een meertalige omgeving kunnen functioneren (Nederlands, Frans, Engels).

Generieke en management competenties. ? Verantwoordelijkheidszin en initiatief nemen. ? Gegevens kritisch kunnen analyseren en informatie evalueren. ? Bekwaam zijn om een visie te ontwikkelen en om gegevens van verschillende inhoud te kunnen integreren, alternatieve oplossingen te produceren en coherente conclusies uit te werken. ? Vermogen tot vernieuwendcreatief en flexibel denken. ? Bekwaam zijn om pro-actief concrete en meetbare doelstellingen te definiëren en te realiseren. ? Bekwaam zijn om in team binnen het College te werken. ? Coachen, motiveren en ontwikkelen van medewerkers. ? Aansturen van groepen. ? Samenwerken en werken binnen netwerken. ? Mondelinge en schriftelijke communicatie. ? Impact hebben en onderhandelen om tot een win win situatie voor beide partijen te komen evenals een publiek overtuigen. ? Gerichtheid op de burger, klant en resultaat. ? Loyaliteit en integriteit. 2. Toelagen en vergoedingen. Aan de leden van het college worden een jaarlijkse forfaitaire toelage voor een bedrag van 22.000 EUR en een jaarlijkse forfaitaire vergoeding voor reis- en verblijfkosten voor een bedrag van 1.812,63 EUR toegekend. 3. Indiening van de kandidaturen. De geïnteresseerde kandidaten dienen, op straffe van verval, ten laatste op 8 september 2004, hun kandidatuur per aangetekende brief te laten geworden, bij de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën, Wetstraat 14 te 1000 Brussel.

Er zal een ontvangstbewijs worden verzonden voor de kandidaturen.

De akte van kandidatuur zal moeten vergezeld zijn van een gedetailleerd curriculum vitae, welk aangeeft welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

^