Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 17 november 2004

Openstaande betrekking van adviseur-generaal bij de Stafdienst Informatie- en Communicatietechnologie - Afdeling Kruispuntbank van ondernemingen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belangstellende ambtenaren ter kennis gebracht dat een betrekk Deze betrekking is toegankelijk zowel voor vrouwen als voor mannen. Functiebeschrijving : Naa(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2004011474
pub.
17/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Openstaande betrekking van adviseur-generaal bij de Stafdienst Informatie- en Communicatietechnologie - Afdeling Kruispuntbank van ondernemingen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belangstellende ambtenaren ter kennis gebracht dat een betrekking van adviseur-generaal (rang 15) bij de Stafdienst Informatie- en Communicatietechnologie - Afdeling Kruispuntbank van Ondernemingen te begeven is.

Deze betrekking is toegankelijk zowel voor vrouwen als voor mannen.

Functiebeschrijving : Naast haar opdracht als ICT-dienstverlener naar haar gebruikers is de ICT-stafdienst tevens bevoegd voor de Kruispuntbank van Ondernemingen (K.B.O.). In het kader van de administratieve vereenvoudiging heeft de overheid één centraal ondernemingsregister opgericht waar alle identificatiegegevens van ondernemingen op een eenvormige wijze centraal ter beschikking worden gesteld.

ICT is verantwoordelijk voor de beheersdienst van de K.B.O., het beheer van de databank en van alle evenementen op de inhoud van deze data (zowel procedureel, operationeel, technisch als juridisch).

Het doel van de functie is het beleid van de Afdeling K.B.O. (Kruispuntbank van Ondernemingen) te verzekeren teneinde bij te dragen tot de realisatie van de strategische doelstellingen van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.

Kernresultaatsgebieden : Men verwacht van de kandidaten voor deze betrekking dat zij als afdelingsverantwoordelijke de nodige initiatieven nemen opdat de afdeling haar opdracht (de gegevens van de Kruispuntbank op een professionele wijze ter beschikking stellen van de klanten binnen en buiten de FOD) zo optimaal mogelijk zou kunnen uitvoeren. 1. Activiteiten die eigen zijn aan de functie. De adviseur-generaal K.B.O. is belast met de volgende activiteiten : - het opvolgen van de behoeften van de afdeling aan middelen (menselijke en andere), vorming, enz.; - het zorgen voor een efficiënt beheer van de beschikbare middelen; - het sturen, motiveren en evalueren van de rechtstreekse medewerkers, met inbegrip van hun ontwikkelingsmogelijkheden; - het ontwikkelen - binnen de afdeling - van een visie in overeenstemming met deze ontworpen door het departement en de directeur; - het aansturen van de opmaak en de realisatie van een operationeel plan eigen aan de afdeling, teneinde bij te dragen tot de verwezenlijking van het managementplan van de directie; - het steunen van de noodzakelijke veranderingsprojecten binnen de afdeling : ° de beschrijving van alle toegepaste processen; ° de opvolging/rapportering aan de hand van boordtabellen; ° het verder uitbouwen van de K.B.O. tot de referentiedatabank voor ondernemingsgegevens; ° het uitbouwen van een informatieveiligheidsbeleid, zodat de beschikbaarheid, integriteit en confidentialiteit van de verwerkte informatie wordt gewaarborgd; ° de uitbouw van het juridisch kader; ° de verbetering van de inhoud van de K.B.O. en de uitbreiding ervan naar andere (nieuwe) gebruikers en bronnen toe; ° het verzekeren van de toegankelijkheid van de K.B.O. via het internet en voor andere overheden zoals de Gemeenschappen, Gewesten, provincies en lokale besturen; ° het opzetten van een structuur voor de behandeling van zowel de punctuele problemen als de aanpassingen met strategische uitbreidingen; ° het ontwikkelen van een visie op de toekomst van de K.B.O. in een globale strategie van administratieve vereenvoudiging en e-government; - het vertegenwoordigen van de afdeling in interfederale werkgroepen inzake administratieve vereenvoudiging met betrekking tot K.B.O.-gerelateerde processen; - het proactief opvolgen van internationale tendensen inzake e-government en het verstrekken van input op internationaal vlak vanuit de Belgische ervaring bij de K.B.O. en in die zin meewerken aan het imago van België inzake dienstverlening aan de overheden, ondernemingen en burgers; - de begruikers een kwaliteitsvolle dienst verlenen met een minimum aan administratieve formaliteiten. 2. Profiel : noodzakelijke vereisten voor de functie. De kandidaat voor de functie : - heeft kennis van administratieve vereenvoudiging en e-government; - heeft kennis van de belangrijkste operatoren op federaal, regionaal en gemeenschapsvlak; - heeft een globaal technisch inzicht inzake de ICT-middelen die daarvoor kunnen worden aangewend; - heeft kennis van de verschillende administratieve procedures die ondernemingen bij creatie, wijziging of opheffing moeten naleven; - heeft inzicht in de nieuwe procedures en verplichtingen die door de wetgeving op de K.B.O. werden voorzien, inzonderheid met betrekking tot de ondernemingsloketten; - heeft ervaring in het leiden van een afdeling; - heeft zin voor leiderschap; - is een teamplayer die zijn medewerkers coacht, motiveert en stimuleert om zich te ontwikkelen; - is vlot communicatief; - stelt zich flexibel op in functie van de dienstnoodwendigheden; - heeft een analytische, open en vernieuwende geest, en geeft blijk van intellectuele nauwkeurigheid; - werkt samen aan de ontwikkelingen van netwerken; - is gericht op de burger, de interne klant en de maatschappij.

De adviseur-generaal zal als afdelingsverantwoordelijke regelmatig aan overlegvergaderingen deelnemen binnen het bestuur, binnen het departement en op federaal niveau. Hij/zij onderhoudt ook contacten met ondernemingen, ondernemingsloketten en diverse overheden.

Als leidinggevend ambtenaar staat de adviseur-generaal in voor de correcte en snelle afhandeling van taken die de afdeling aanbelangen, dit in overeenstemming met de richtlijnen van de directie aan wie hij de nodige feedback bezorgt.

De adviseur-generaal geeft leiding aan +/- 20 personeelsleden, waaronder 3 coördinatoren : 1 voor juridische aspecten, 1 voor technische aangelegenheden en 1 voor communicatie. De personeelsleden behoren tot de niveaus A, B, C en D. Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel en het artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen in deze betrekking van adviseur-generaal benoemd worden : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de vastbenoemde ambtenaren van de overheidsdiensten waarop het voormelde koninklijk besluit van 18 oktober 2001 van toepassing is, die titularis zijn van een graad van rang 15; - de vastbenoemde ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1.

Het is evenwel zo dat : - de ambtenaren, titularis van de graad van informaticus-directeur, ten minste vijftien jaar graadanciënniteit moeten tellen in de graden van informaticus of informaticus-directeur krachtens het artikel 33, 1e lid van het koninklijk besluit van 20 juli 1964 betreffende de hiërarchische indeling en de loopbaan van sommige personeelsleden van de rijksbesturen; - artikel 20septies van het voormelde koninklijk besluit van 7 augustus 1939 bepaalt dat de ambtenaren die benoemd zijn tot een graad van rang 15 volgens een bijzondere benoemingswijze of ingevolge een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen die afwijken van die welke in de personeelsstatuten zijn voorgeschreven, gedurende de eerste negen jaar die volgen op hun benoeming uitgesloten zijn van de toepassing van voornoemd artikel 20sexies.

Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.

De belangstellende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, de Meeûssquare 23, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). Wanneer de eerste of de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de volgende werkdag.

De sollicitatiebrief vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de gegadigde, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert en bevat een uiteenzetting van zijn/haar visie en de aanspraken die de kandidaat meent te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen, inzonderheid de bekwaamheid inzake beheer van de overheidsdiensten die hij/zij meent te moeten laten gelden.

De kandidaten die niet tot de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie behoren moeten een attest verstrekken, afgeleveerd door de personeelsldienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^