Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 februari 2004

Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Zes betrekkingen van adviseur-generaal zijn te begeven bij het Hoofdbestuur van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkeling(...) Deze betrekkingen zijn te begeven door mutatie of door mobiliteit dan wel door bevordering in graad(...)

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2004015018
pub.
13/02/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING


Openstaande betrekkingen van adviseur-generaal Oproep tot de kandidaten Zes betrekkingen van adviseur-generaal (rang 15) zijn te begeven bij het Hoofdbestuur van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Deze betrekkingen zijn te begeven door mutatie of door mobiliteit dan wel door bevordering in graad. De betrekkingen zijn toegankelijk voor mannen en vrouwen.

Deze betrekkingen zijn als volgt gesitueerd : Stafdirectie Begroting en Beheerscontrole;

Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking : 3 betrekkingen;

Directie-generaal Juridische Zaken;

Directie-generaal Multilaterale Zaken en Mondialisering.

Ter herinnering : artikel 8 van het organiek reglement van de FOD (koninklijk besluit van 3 juni 1999, Belgisch Staatsblad van 30 juni 1999) bepaalt dat « de directie- en diensthoofden instaan voor de goede werking van hun dienst.Te dien einde zorgen zij voor de tenuitvoerlegging van de algemene en particuliere onderrichtingen, verdelen zij de taken onder hun medewerkers, houden zij persoonlijk toezicht op hun activiteit en hun rendement. » Betrekking van adviseur-generaal bij de Stafdirectie Begroting en Beheerscontrole (B & B) Dienst Begroting en Boekhouding De adviseur-generaal leidt en houdt toezicht op de voornaamste activiteiten van de Dienst Begroting en Boekhouding voor het geheel van begroting 14 « Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking » : ? opstellen van de begrotingen in samenspraak met het geheel der strategische cellen en de directies-generaal; ? voorbereiding van de vergaderingen met de partijen die betrokken zijn in de budgettaire cyclus (Inspectie van Financiën, Strategische cellen en Administratie van Begroting); ? opvolging van het geheel van de uitvoering van de begroting; ? voorbereiding van de noodzakelijke verslaggeving aan het Directiecomité.

Deze dienst speelt een centrale rol in de voorbereiding, de opvolging en de uitvoering van de begroting en in het bijhouden van de boekhouding van het departement. Hij ligt aan de basis van de budgettaire informatie die nodig is voor een goed bestuur van het departement en werkt met naleving van de normen en de administratieve regelgeving die door de FOD Begroting worden voorbereid.

De adviseur-generaal staat de directeur B & B bij in de verwezenlijking van de hervormingen waartoe beslist werd in het raam van de modernisering van de federale overheid met als voornaamste doelstelling de responsabilisering van het management in Brussel en in de Posten in het buitenland voor al wat het budgettair-en boekhoudkundig beheer betreft.

De adviseur-generaal zal ook actief toezicht houden op het uitwerken van de informatica-systemen die zullen toelaten het budgettair en boekhoudkundig beheer van het departement te verbeteren. Te dien einde zal hij bevoorrechte betrekkingen onderhouden met de directie ICT die instaat voor de ontwikkeling van deze beheerstoepassingen.

Binnen de dienst zal de adviseur-generaal gestaag het functionneren van zijn dienst analyseren en zal hij deelnemen aan het beheerscomité « staff meeting » van de Directie B & B. Hij heeft oog voor de dienst aan het publiek en is in staat om zijn medewerkers terzake te motiveren. Hij geeft zonder verwijl de opdracht om in de gegeven omstandigheden de toestand recht te trekken.

Tenslotte zal de adviseur-generaal ook beschikken over de nodige kwaliteiten om een ploeg van een vijftiental leden te leiden en te motiveren.

Drie betrekkingen van adviseur-generaal zijn te gegeven bij de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking (DG D) 1. Directie Sensibiliseringsprogramma's. De adviseur-generaal zal de Directeur-generaal van de DG D bijstaan en zal bij hem verslag uitbrengen.

Hij zal effectief lid zijn van het Beheerscomité van de DG D. Hij zal de rol van tussenpersoon spelen en zal de begroting die aan D5 werd toegekend, beheren.

Hij zal waken over de verwezenlijking van de doelstellingen van zijn directie, in het raam van het Managementplan van de DG D, in samenspraak en in samenwerking met de andere Directies van de FOD en van de DG D meer in het bijzonder.

D5 verwezenlijkt één van de essentiële taken van de DG D : een partenariaat bevorderen met de Belgische publieke opinie teneinde haar instemming met de ontwikkelingssamenwerking te bewerkstelligen en bij te dragen tot de verankering van de democratische waarden van onze maatschappij.

Deze bewustmaking wordt in parallel ook waargenomen door de niet-gouvernementele organisaties die door een andere directie van de DG D (D3) betoelaagd worden; niettemin vervult D5 twee specifieke taken : de organisatie en de financiering van sensibiliseringsactiviteiten die in België door derden worden gevoerd (provincies, V.Z.W, culturele organisaties enz); de conceptie, het voorstel en de verwezenlijking van activiteiten inzake sensibilisering en het organiseren van mobiliserende evenementen in België die eigen zijn aan de DG D. D5 is ook belast met verscheidene taken inzake interne en externe communicatie en met het organiseren van internationale conferenties zoals deze over de Opvolging van de Ontwikkelingsdoelstellingen van het Millenium.

De Directie telt 15 medewerkers en beheert een begroting van 8,3 miljoen euro (kredieten 2004) Taken en verantwoordelijkheden van de functie Managementstaken In samenspraak met de Directies van de FOD en meer in het bijzonder van de DG D zal de adviseur-generaal de doelstellingen en de werkplannen vaststellen, hij programmeert en organiseert de activiteiten op lange termijn, rekening houdend met de managementsplannen, de wensen en de beslissingen van de politieke overheden; hij voorziet de modaliteiten die nodig zijn voor een snelle reactie van D5 in functie van hoogdringende situaties die o.m. het gevolg zijn van de actualiteit; hij beheert en bezielt zijn medewerkers; hij staat in voor de naleving van de kalenders en de timings; hij beheert de begroting van zijn directie; hij superviseert de toewijzingsprocedures van de openbare aanbestedingen en de toelagen.

Specifieke taken Hij speelt de rol van tussenpersoon en coördinator tussen het Kabinet, de Voorzitter van het Directiecomité, de directie P & C, de Directeur-generaal van de DG D, de externe partners en de personeelsleden van zijn directie voor wat de sensibiliseringsactiviteiten betreft; hij stelt een « mission statement » voor zijn Directie en de toekenningscriteria van de toelagen op in functie van deze « mission statement »; hij vertegenwoordigt D5 of de DG D bij diverse externe manifestaties. 2. Adviseur-generaal bij de directie Niet-Gouvernementele Programma's De adviseur-generaal zal de Directeur-generaal van de DG D bijstaan en zal bij hem verslag uitbrengen. Hij zal een effectief lid zijn van het Beheerscomité van de DG D. Hij zal de rol van tussenpersoon spelen en zal de begroting die aan D3 werd toegekend, beheren.

Hij zal waken over de verwezenlijking van de doelstellingen van zijn directie, in het raam van het Managementplan van de DG D, in samenspraak en in samenwerking met de andere directies van de FOD en van de DG D meer in het bijzonder.

D3 is belast met het geheel van de samenwerkingsactiviteiten die in België of in de ontwikkelingslanden gevoerd worden, die gefinancierd of medegefinancierd worden door de Belgische Staat en die verwezenlijkt worden onder de verantwoordelijkheid van partners, op grond van een regelgeving inzake toelagen of op grond van een overeenkomst.

De directie is onderverdeeld in drie diensten die overeenstemmen met de voornaamste niet-gouvernementele partners : de 135 erkende niet-gouvernementele organisaties (NGO); de Franstalige en Nederlandstalige universiteiten die respectievelijk vertegenwoordigd worden door de CIUF en VLIR benevens de wetenschappelijke instellingen; het APEF en het VVOB, V.Z.W.'s die specifieke opleidingen organiseren, de steden en gemeenten die betrokken zijn bij ontwikkelingsacties benevens de syndicale organisaties.

De directie telt 49 medewerkers en beheert een jaarlijks gemiddeld budget van 175 miljoen euro.

Taken en verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan de functie : Managementstaken De adviseur generaal stelt de doelstellingen en het werkplan vast in samenspraak met de directies van de FOD en meer bepaald van de DG D; hij programmeert en organiseert de activiteiten, rekening houdend met de managementsplannen, de richtlijnen en de beslissingen van de politieke autoriteiten; hij speelt de rol van tussenpersoon en waakt erover de hiërarchie, de partners en zijn medewerkers regelmatig te informeren; hij stelt de modaliteiten vast met het oog op een optimale uitwisseling van informatie tussen zijn directie en de attachés van de internationale samenwerking op post; hij beheert en bezielt zijn medewerkers; hij verzekert het naleven van de kalenders en de timing; hij beheert de begroting van zijn directie; hij houdt toezicht op de procedures van toekenning van de toelagen; hij organiseert de opvolging (van de zendingen), controleert de aanwending van de toelagen en vraagt desgevallend evaluaties aan.

Specifieke taken Hij staat in voor de coördinatie tussen het Kabinet, de Directeur-generaal van de DG D, de externe partners en het personeel van zijn Directie wat betreft de opvolging van de strategie en de niet-gouvernementele samenwerkingsacties; hij stelt een « mission statement » op voor zijn Directie; hij reorganiseert zijn Directie in het kader van de hervormingen waartoe besloten werd en voert deze uit; hij vertegenwoordigt D 3 of de DG D op diverse externe manifestaties; hij gaat op zending in de ontwikkelingslanden. 3. Adviseur-generaal bij de Directie van de Multilaterale en Europese Programma's. De adviseur-generaal zal de Directeur-generaal van de DG D bijstaan en zal bij hem verslag uitbrengen.

Hij zal een effectief lid zijn van het Beheerscomité van de DG D. Hij zal de rol van tussenpersoon spelen en zal de begroting die aan D4 werd toegekend, beheren.

Hij zal waken over de verwezenlijking van de doelstellingen van zijn directie, in het raam van het Managementplan van de DG D, in samenspraak en in samenwerking met de andere directies van de FOD en van de DG D meer in het bijzonder.

D4 is belast met alle samenwerkingsacties die besproken en onderhandeld worden met de multilaterale partners en met de Europese instellingen en die het voorwerp uitmaken van een financiering door de Belgische Staat.

De directie bestaat uit drie diensten die elk betrekking hebben op een geheel van partnerorganisaties : de ontwikkelingsagentschappen van de Verenigde Naties en hun gespecialiseerde instellingen; de instellingen van de Europese Unie die betrokken zijn bij de ontwikkelingssamenwerking; de internationale financiële instellingen (Wereldbank en de regionale ontwikkelingsbanken) en de organisaties die instaan voor milieuprogramma's die gefinancierd worden via trust funds bij de ontwikkelingsbanken.

D4 beheert tevens een programma voor technische bijstand dat erin bestaat samenwerkingspersoneel ter beschikking te stellen van internationale organisaties.

De directie telt een dertigtal medewerkers en beheert een jaarlijkse gemiddelde begroting van 200 miljoen euro.

Taken en verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan de functie.

Managementstaken De adviseur-generaal stelt de doelstellingen en het werkplan vast in samenspraak met de directies van de FOD en meer bepaald van de DG D; hij programmeert en organiseert de activiteiten op lange termijn, rekening houdend met de managementsplannen, de richtlijnen en de beslissingen van de politieke overheden; hij bepaalt de modaliteiten van een optimale uitwisseling van informatie en reflectie tussen zijn Directie, de andere directies van de DG D en de attachés van de internationale samenwerking die op post zijn in de partnerlanden of in de Vaste Vertegenwoordigingen bij internationale instellingen; hij beheert en bezielt zijn medewerkers; hij verzekert het naleven van de kalenders en de timing; hij programmeert en beheert de begroting van zijn directie; hij houdt toezicht op de procedures van toekenning van de financiële bijdragen.

Specifieke taken.

Hij speelt de rol van coördinator en tussenpersoon tussen het Kabinet, de Voorzitter van het Directiecomité, de Directeur-generaal van de DG D, de externe partners en de personeelsleden van zijn Directie voor wat betreft de multilaterale en Europese Ontwikkelingssamenwerking; hij stelt een « mission statement » op voor zijn Directie; hij neemt deel aan de werkzaamheden van de beleidsorganen van de internationale organisaties en aan de vergaderingen van de heersorganen van deze ontwikkelingsinstellingen, met inbegrip van deze die afhangen van de Raad van de Europese Unie of van de Europese Commissie; hij houdt toezicht op de opvolging van de programma's en projecten die op de begroting van D4 gefinancierd of medegefinancierd worden; hij neemt deel aan de grote conferenties inzake ontwikkelingssamenwerking en desgevallend vertegenwoordigt hij de DG D of stelt hij er het Belgisch standpunt voor of verdedigt hij dit standpunt.

Betrekking van adviseur-generaal bij de Directie-generaal Juridische Zaken Directie Intern Recht (J1) Overeenkomstig art. 2, § 2, van het koninklijk besluit van 6 september 1993 betreffende de bevoegdheden van de ambtenaren-generaal van de Federale Overheidsdiensten staat de adviseur-generaal die belast is met de Directie Intern Recht de directeur-generaal van de Juridische Zaken bij in zijn opdracht als hoofd van bestuur.

De adviseur-generaal leidt en coördineert de werkzaamheden van de directie waarvan hij aan het hoofd staat. De taken van de directie kunnen als volgt worden samengevat : De Directie Intern Recht is bevoegd voor alle juridische vraagstukken met betrekking tot het intern recht die voortvloeien uit het beheer van het departement, zoals arbeidscontracten, openbare aanbestedingen, statuten, de toepassing van de wetgeving m.b.t. de openbaarheid van bestuur, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, enz. alsook voor de geschillen die aanhangig gemaakt zijn bij de interne rechtscolleges (Gerechtshoven en Rechtbanken, Raad van State) waarbij het departement betrokken is als eiser of als verweerder.

Deze opdrachten worden uitgevoerd in samenwerking met de andere diensten van de directie-generaal.

De vereisten voor het uitoefenen van deze functie zijn : het vermogen om een groep juristen te leiden en te coördineren; de vaardigheid om te communiceren en te onderhandelen met vertegenwoordigers van andere Belgische, buitenlandse en internationale instellingen; beschikbaar, daar er zich geregeld spoedeisende situaties voordoen en strikte tijdslimieten in acht genomen moeten worden; een brede kennis van diverse rechtsgebieden (met name op burgerlijk, gerechtelijk, sociaal, publiek en administratief vlak) en het vermogen om de leiding op zich te nemen van onderzoek op het gebied van de rechtsleer en de jurisprudentie teneinde ten gepaste tijde te kunnen beschikken over informatie m.b.t. de wetgeving en de toepassing ervan op concrete gevallen waarvoor de directie bevoegd is.

In geval van een geschil heeft de adviseur-generaal tot taak om in samenwerking met de advocaten van het departement de belangen van de Staat te verdedigen voor onze gerechtshoven en rechtbanken en in voorkomend geval voor buitenlandse rechtscolleges. Hij dient de gerechtelijke beslissingen te analyseren met het oog op aanvaarding of het aantekenen van beroep.

Ten slotte heeft hij tot taak de honoraria van de advocaten te verifiëren die aangewezen zijn om de belangen van het departement of van de Staat te verdedigen, teneinde ze naar behoren te presenteren aan de directeur-generaal.

Kandidaten dienen een diploma doctor of licentiaat in de rechten te hebben.

BETREKKING VAN ADVISEUR-GENERAAL BIJ DE DIRECTIE-GENERAAL MULTILATERALE ZAKEN EN MONDIALISERING. Directie Mondialisering - Sectie « Duurzame Ontwikkeling en Leefmilieu ». 1. De betrokkene zal bij het leiden van de Directie Duurzame Ontwikkeling en Leefmilieu volgende objectieven nastreven : het realiseren van frequente Belgische coördinaties, welke door alle betrokken Belgische autoriteiten worden erkend, op een specifieke reeks van multilaterale dossiers; het vertegenwoordigen van ons departement in een aantal internationale onderhandelingen op een wijze die door onze buitenlandse partners op waarde onderkend wordt; het verzekeren van de vaste plaats van het departement in het groot aantal overlegorganen die in deze sector door andere actoren dan onze overheidsdienst is gecreëerd; het ondersteunen van het beleid van de Minister in de follow-up van de Top te Johannesburg maar ook voor de « geïntegreerde follow-up » der diverse mondiale summits; het bijdragen aan de inhoud en betekenis van de nieuwe directie M4, ter definitie van een positie over « positieve globalisatie », in coherentie met de andere beleidsaspecten; het neerzetten van een geloofwaardige positie van onze overheidsdienst t.o.v. de niet-gouvernementele wereld die ons beleid nauwlettend volgt. 2. De betrokkene zal hierbij volgende taken uitvoeren op constante wijze : het definiëren, na overleg met de Directeur-generaal, en met de betrokken federale en regionale actoren, van de prioritaire dossiers waarvoor vervolgens onderstaande taken worden opgenomen alsook het herdefiniëren ervan telkens wijzigende internationale prioriteiten, personeelsmiddelen, of takenwijzigingen bij de federale en regionale actoren hiertoe nopen; het verzekeren van de Belgische coördinaties evenals van het gehele ermee verband houdende Belgische overleg, over een specifieke reeks van multilaterale dossiers inzake duurzame ontwikkeling (transversaal) en milieubeleid (één van de 3 componenten van duurzame ontwikkeling); het verzekeren, ofwel in eigen persoon, ofwel via de leden van zijn Directie, ofwel via de leden van de Permanente Vertegenwoordiging te Brussel, NY, Nairobi, Genève en Parijs van een gepaste representatie in de multilaterale onderhandelingen zelf; het actief deelnemen aan de zeer talrijke Belgische coördinaties die uitgaan van andere federale (of regionale) actoren, met in hoofdorde het Coördinatiecomité Internationaal Milieubeleid van de FOD Leefmilieu, de Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling, en de Federale Adviesraad voor Duurzame Ontwikkeling, teneinde de specifieke rol van ons departement de nodige visibiliteit te verlenen; het intensief opvolgen van de parlementaire procedures tot goedkeuring van de tientallen nog te ratificeren milieuverdragen op federaal en regionaal vlak, bij voorkeur door verderzetting van de reguliere coördinaties die M4.1 (ex P62) daartoe sinds 1997 heeft ingesteld bovenop de bijeenkomsten van de Werkgroep Gemengde Verdragen; het onderhouden van proactieve contacten met de attachés milieu en duurzame ontwikkeling op de hierboven genoemde Permanente Vertegenwoordigingen plus, voor een aantal cruciale dossiers (voorbeeld creatie United Nations Environment Organisation) met sleutelpersonen in de betrokken organisaties; het initiëren van reflecties binnen de Directie M4 die leiden tot een grotere coherentie tussen de 7 sectoren van M4, en tot het delen van ervaringen, bijvoorbeeld inzake coördinatie zodat een continuïteit van « best practices » binnen M4 kan worden opgebouwd.

Overeenkomstig de bepalingen van artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, kunnen in rang 15 worden benoemd : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de ambtenaren van de FOD waar de betrekking te begeven is, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. Overeenkomstig artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, komen ambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut waarop voornoemd koninklijk besluit van toepassing werd verklaard, ook in aanmerking voor de bevordering tot de vakante betrekkingen.

Belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Karmelietenstraat 15, 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert en bevat een uiteenzetting van de aanspraken die de kandidaat meent te kunnen doen gelden om naar deze betrekking te dingen.

De kandidaten die niet tot de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de Personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

Het is raadzaam op de briefomslag te vermelden, » Ter attentie van P & O.00 ».

^