Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 24 november 2004

Openstaande betrekking van « adviseur-generaal Legal management, Raden en Commissies » binnen het Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbenden, titularissen van de graad(...) Beschrijving van de opdrachten van het Directoraat-generaal Organisatie van de gezondheidszorgvoorz(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2004022800
pub.
24/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Openstaande betrekking (m/v) van « adviseur-generaal Legal management, Raden en Commissies » binnen het Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen. - Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbenden, titularissen van de graad van rangen 13 of 14 ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal Legal management, Raden en Commissies (rang 15) binnen het Directoraat-generaal Organisatie gezondheidszorgvoorzieningen voorzien op het personeelsplan van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, door verhoging in graad te begeven is. De adviseur -generaal leidt de Dienst Legal management, Raden en Commissies.

Beschrijving van de opdrachten van het Directoraat-generaal Organisatie van de gezondheidszorgvoorzieningen. a) Omschrijving van de algemene context van het Directoraat-generaal. In het domein van de volksgezondheid richt het Directoraat - generaal zich exclusief op de zorgvoorzieningen. Dat zijn de ziekenhuizen (zowel algemene, acute, chronische, psychiatrische als universitaire ziekenhuizen), de rust- en verzorgingstehuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en het beschut wonen.

In dit kader is het Directoraat-generaal bevoegd voor de organisatie, de programmatiecriteria, de erkenningsnormen en de financiering van zorgvoorzieningen. Daarnaast is het ook bevoegd voor de drugsproblematiek en de dringende geneeskundige hulpverlening. b) Omschrijving van de opdrachten van de Dienst Legal management, Raden en Commissies. De dienst bestaat uit vier cellen : -de juridische cel. - de cel internationale betrekkingen. - de cel ombudsfunctie patiëntenrechten. - de cel Raden en commissies en administratieve ondersteuning van de dienst.

De juridische cel is belast met de uitwerking van ontwerpen van wet, uitvoeringsbesluiten en de omzetting van Richtlijnen. Daarbij volgt ze de projecten van bij het concept en dit als raadgever naar juridische haalbaarheid en bevoegdheid. Van zodra het project juridisch wordt (ontwerp wet, KB...) worden de juristen trekker van het dossier tot en met de publicatie in het Belgisch Staatsblad, in voorkomend geval tot en met de behandeling van de geschillen. Drie maanden na publicatie, d.w.z. eens een eerste en de noodzakelijke juridische interpretatie via briefwisseling, interpellaties enz... gegeven, is wordt de dienst die instaat voor het concept opnieuw houder van het dossier en beperkt de rol van de jurist zich opnieuw tot die van raadgever.

Daarnaast neemt de juridische cel de taak van algemeen juridisch raadgever op en dit zowel intern naar de andere diensten als extern naar de sector toe.

Momenteel volgt de juridische cel volgende wetten op : - de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening - de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987 - de wet van 27 juni 1978 betreffende sommige andere vormen van verzorging - de wet van 13 juni 1986 betreffende het wegnemen en transplanteren van organen. -de wet van 5 juli 1994 betreffende bloed en bloedderivaten van menselijke oorsprong - de wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie - de wet van 14 juni 2002 betreffende de palliatieve zorg - de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt - de wet van 26 maart 2003 houdende regeling van de autopsie na het onverwachte en medisch onverklaarde overlijden van een kind van minder dan achttien maanden - de wet van 11 mei 2003 betreffende het onderzoek op embryo's in vitro -.

De cel internationale betrekkingen volgt raamakkoorden op de realisatie en de ontwerpen van richtlijn. Omtrent dit laatste informeert en consulteert ze de juridische cel. Deze cel is uiteraard ook betrokken bij de totstandkoming van de Belgische reglementering.

Verder fungeert de cel als contactpunt voor alle internationale instanties en staat ze in voor de opvolging van deze contacten.

De cel ombudsfuncties patiëntenrechten is belast met de klachtenbemiddeling (met uitz. van deze in de ziekenhuizen en psychiatrische samenwerkingsverbanden). In samenspraak met de juridische cel worden de noodzakelijke uitvoeringsbesluiten van de wet uitgeschreven en geëvalueerd. Ze geeft advies mbt de juiste interpretatie van wet en uitvoeringsbesluiten en van het signaleren en voorstellen tot verbetering van de reglementering.

De cel Raden en Commissies en administratieve ondersteuning verzorgt het secretariaat (opstellen agenda, notulen, ontwerp adviezen ....) van de raden en commissies en staat in voor de administratieve ondersteuning van de dienst Legal management, Raden en Commissies. De volgende raden worden opgevolgd : de nationale raad voor ziekenhuisvoorzieningen, de nationale paritaire commissie beheerders - ziekenhuisgeneesheren, de multi-partitestructuur en de interministeriële conferentie « Volksgezondheid ».

De belangrijkste resultaatgebieden van de te begeven functie : - Als leidinggevende aansturen van een team teneinde de dienst op een efficiënte, kwalitatieve en dynamische manier te laten werken aan de hand van de meest aangepaste managementvormen. - Als coach de celhoofden en de medewerkers begeleiden om ervoor te zorgen dat deze op een gemotiveerde wijze hun taken kunnen uitoefenen en binnen de dienst de kennis overdragen teneinde de deskundigheid en autonomie van de celhoofden en medewerkers te verhogen. - Als vertegenwoordiger van de dienst de relaties onderhouden met interne en externe stakeholders teneinde de visie en de waarden van de organisatie en dienst uit te dragen. - Als juridisch adviseur het schriftelijk en mondeling beantwoorden van complexe vragen van burgers en/of ambtenaren over zeer specifieke vragen binnen een breed juridisch vakgebied teneinde hen te begeleiden in de interpretatie van de wetgeving.

Het competentieprofiel van de functie : - Visie op de te begeven functie kunnen ontwikkelen. - Kennis van managementtechnieken (Business Proces Re - engineering, Human Resources, Ontwikkelcirkels,...). - Kennis van de Gezondheidswetgeving en de Wet op de persoonlijke levenssfeer. - Flexibel en vernieuwend denken. - Realiseren van doelstellingen. - Analytisch vermogen. - Verantwoordelijkheidszin en initiatief nemen. - Coachen, motiveren en ontwikkelen van het personeel. - Samenwerken en uitbouwen van netwerken. - Mondelinge en schriftelijke communicatie. - Overtuigen, onderhandelen en doorzettingsvermogen. - Loyaliteit en integriteit. - Gerichtheid op de burger en de maatschappij.

De volledige functiebeschrijving kan opgevraagd worden bij de Stafdienst Personeel en Organisatie, van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Oratoriënberg 20, bus 3, 1010 Brussel (email cathy.longeval@health.fgov.be).

Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937, houdende het statuut van het Rijkspersoneel en van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel staat deze betrekking open voor rijksambtenaren die op datum van hun benoeming voldoen aan de hierna volgende voorwaarden : 1. rijksambtenaar zijn en titularis van de graad van rangen 13 of 14 en 2.tenminste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 hebben op het ogenblik van de bevordering.

De ambtenaar die zal worden benoemd moet de betrekking bekleden.

De belanghebbende ambtenaren worden erom verzocht hun kandidatuur bij aangetekend schrijven toe te sturen aan de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Oratoriënberg 20, bus 3, 1010 Brussel) binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs). De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat, een uiteenzetting van de aanspraken in functie van het profiel en de visie van de kandidaat op de te begeven functie (missie, strategische doelstellingen, belangrijkste uitdagingen...).

De kandidaten die op regelmatige wijze hun kandidatuur hebben ingediend kunnen worden gehoord door het directiecomité indien hij dat noodzakelijk acht of indien de betrokkenen erom vragen.

De kandidaten die niet tot de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de stafdienst Personeel en Organisatie of personeelsdienst van het Federaal Bestuur dat hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad in rang 13 of 14 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Het onderzoek van de kandidaturen door het Directiecomité zal op basis van hun overeenstemming met het functieprofiel worden gedaan.

Bijgevolg worden de kandidaten gevraagd aan te tonen dat zij beschikken over de competenties om aan het functieprofiel te voldoen.

De Voorzitter, D. CUYPERS

^