Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 november 2004

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituu(...) Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de eval(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022884
pub.
19/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid en overeenkomstig het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid bedoeld in artikel 3, § 2 van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die houder zijn van een universitair diploma;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Rijksinstituut voor ziekte en invaliditeitsverzekering die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming. 1. Situering De 'Directie Relaties met Verzorgingsinstellingen' bestaat uit volgende organisatieonderdelen : - de 'afdeling ziekenhuizen' : - verantwoordelijk voor : ziekenhuizen, psychiatrische ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen en initiatieven van beschut wonen - de 'afdeling ROB - RVT' : - verantwoordelijk voor : rustoorden voor bejaarden (ROB), rust- en verzorgingstehuizen (RVT), centra voor dagverzorging (CDV) en zorgvernieuwingsprojecten (in totaal circa 1 800 instellingen in België) - eventueel in de toekomst te integreren in deze afdeling : de afdeling revalidatie-instellingen en initiatieven op gebied van thuis-hospitalisatie of thuis-RVT - een cel die de werking verzekert van het nationale college en de lokale (provinciale) colleges van adviserende geneesheren - een cel financiering eindeloopbaan en harmonisering barema's - een cel registratie verzorgingspersoneel Deze afdelingen en cellen nemen volgende taken op zich : - secretariaatsfunctie in het kader van de overeenkomstencommissies tussen enerzijds de verzorgingsinstellingen of zorgverleners (thuisverpleging) en anderzijds de verzekeringsinstellingen - uitwerken van reglementaire teksten (KB, MB, verordening, teksten van overeenkomsten, omzendbrieven,...) ten behoeve van onder meer de overeenkomstencommissies en het Verzekeringscomité - opvolging van de erkenningen van deze instellingen - opvolging begroting en uitgaven - opmaak van de nomenclatuur ingeval van initiatieven op gebied van thuis-hospitalisatie of thuis-RVT - registratie van het verpleeg- en het verzorgingspersoneel - organisatie van de (intermutualistische) controle op de zorgbehoevendheid in ROB en RVT - digitale inzameling van talrijke gegevens om o.a. : - per inrichting de berekening te kunnen maken van de individuele tegemoetkoming die een inrichting kan aanrekenen aan de ziekenfondsen - per werkgever de berekening te maken en de rechtstreekse betaling te doen van de kosten van sommige sociale akkoorden, meer bepaald de maatregelen inzake einde loopbaan en de harmonisering van de barema's in de ROB's en RVT's - per dienst voor thuisverpleging een rechtstreekse betaling te doen voor de begeleidingskost 2. Doel van de functie 2.1. Organiseren en sturen van (de inhoudelijke en praktische ondersteuning) van de overlegorganen en hun werkgroepen verantwoordelijk voor de diverse types verzorgingsinstellingen en voor de thuisverpleging.

Teneinde : - de betrokken zorgverleners en verzekeringsinstellingen (via een adequate werking van de talrijke commissies, raden en colleges) in staat te stellen deel te nemen aan het beheer van de verplichte ziekteverzekering en op een actieve en creatieve manier tijdig beslissingen te nemen; - tijdig te zorgen voor adequate afspraken over : verstrekkingenpakketten, normen, tegemoetkomingen, tarieven, de (qua zorg en producten) te leveren kwaliteit en de voorwaarden waaronder de ziekteverzekering kan tussenkomen; - te zorgen dat de afspraken of beslissingen van de overlegorganen enerzijds in overeenstemming zijn met de wettelijke bepalingen en beleidsverklaringen en anderzijds binnen de budgettaire mogelijkheden blijven. 2.2. Organiseren, plannen, opvolgen en bijsturen van de werking van de directie (afdelingen en cellen) die de werking van de sector van de verzorgingsinstellingen en de thuisverpleging ondersteunt en de problemen van de sector oplost.

Teneinde : - de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen (van deze afdelingen en cellen) op elkaar af te stemmen en binnen de juiste timing te realiseren. - een correcte berekening en tijdige mededeling van de tegemoetkomingsbedragen aan de instellingen te garanderen voor alle opdrachten die betalingen tot einddoel hebben. - te komen tot een uniforme en zo objectief mogelijke controle van de zorgbehoevendheid van de residenten in de ROB's en RVT's en de desbetreffende aanpassingen binnen de vooropgestelde termijnen mee te delen aan de verzekeringsinstellingen. 2.3. Als verantwoordelijke voor de relaties met de externe partners (zie 3.1) en via de aansturing van de medewerkers (zie 3.3) Het op actieve en georganiseerde wijze verzorgen van externe communicatie ten aanzien van zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen (ziekenfondsen), de politieke en administratieve overheden. Dit voornamelijk wat betreft : tegemoetkomingsbedragen, honoraria, terugbetalingstarieven, rechten en plichten van zorgverleners in het kader van de verplichte ziekteverzekering.

Teneinde : Te verzekeren dat alle betrokkenen tijdig geïnformeerd zijn over de beslissingen van de overlegorganen of over beslissingen in uitvoering van de regelgeving. 3. Permanente resultaatgebieden van de functie 3.1. Als verantwoordelijke voor de relaties met de externe partners Het onderhouden van permanente contacten en van permanent overleg met de externe partners. - Het betreft hier contacten en overleg met o.a. : organisaties van zorgverleners, vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen, medewerkers van de beleidscel van de Minister van Sociale Zaken, interkabinetten werkgroepen, medewerkers van andere overheidsdiensten - Dit overleg betreft zowel de sectoriële problemen van de verplichte ziekteverzekering als het beheer en de uitvoering van de werkzaamheden.

Teneinde : - problemen en tegengestelde belangen tijdig te detecteren en het overleg erover vlot te laten verlopen, zodat tijdig tot een adequate beslissing kan worden gekomen; - de betrokken partners op basis van juiste informatie, een totaalbeeld van de sector te schetsen; dit met inbegrip van de praktische context en met een duidelijk (al of niet formeel/juridisch) beslissingskader; - het beleid inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in te passen in een ruimer kader van algemene volksgezondheid en kwaliteit van zorg. 3.2. Als voorbereider, voorzitter en begeleider van de organen De vergaderingen van organen en werkgroepen (inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig) voorbereiden en sturen.

Hierbij, met aandacht voor de gevoeligheden van de diverse deelnemers, de verschillende standpunten en nuances benoemen en synthetiseren; opportuniteiten ontdekken/gebruiken om beslissingen te vergemakkelijken en tussenkomsten die beslissingen bemoeilijken vermijden.

Teneinde : - een efficiënt en doeltreffend verloop van (de werksessies) van de genoemde organen te bevorderen; - deze organen in staat te stellen adviezen/afspraken/beslissingen te formuleren over : - problemen in de sector; - het tot stand komen en/of opvolgen van regelgeving, tarieven, nomenclatuur; - te leveren kwaliteit op gebied van zorg en producten; - de voorwaarden waaronder kan worden terugbetaald; en daarbij te zorgen dat dit alles tijdig gebeurt, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en binnen de budgettaire mogelijkheden. 3.3. Als adviseur-generaal in het managementteam van DGV Samen met de andere leden van het managementteam van DGV (directeur-generaal, adviseurs-generaal en directeurs van de directies en stafdiensten) - fungeren als motor in de modernisering en continue professionele ontwikkeling van DGV; - de strategische en operationele doelstellingen van de dienst formuleren en/of vastleggen, in samenhang met deze van het RIZIV en de succesvolle realisatie ervan stimuleren en bewaken; - transparante en duidelijke beleidsopties definiëren en goed hanteerbare beslissingskaders en werksystemen ontwerpen en/of goedkeuren en de succesvolle implementatie ervan stimuleren en bewaken;; - op hoofdlijnen (niveau managementteam) sturing geven aan de organisatie-ontwikkeling, en aan het middelenbeleid en -beheer van DGV (HRM, ITC, financiën, infrastructuur en logistiek); - tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen die door het managementteam DGV beslist moeten worden; - ruime aandacht besteden aan spontane en efficiënte rapportering aan de hiërarchie, aan de collega's en de medewerkers.

Teneinde : - een maximale synergie en samenhang tussen de diverse opdrachten van de DGV te helpen realiseren; - een optimale samenwerking en synergie tussen DGV en de overige RIZIV diensten te bevorderen - de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren door middel van adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen kortom, teneinde de opdracht, visie en modernisering van DGV succesvol te realiseren en continu verder te zetten. 3.4. Als leidinggevende a) Als organisator van het werk Het inhoudelijk en planmatig aansturen (plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen) van de werking van de verschillende afdelingen en cellen (ca.35 medewerkers) en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste timing.

In het bijzonder : - het bewaken van het strikt uitvoeren van diverse procedures ten aanzien van zorgverstrekkers (o.a. in verband met het opvragen van gegevens en het toekennen van akkoorden, het al of niet toetreden tot overeenkomsten, het registreren of de opvolging van het erkenningdossier, het bepalen van het al of niet recht hebben op een voordeel en het rechtstreeks uitbetalen aan de verstrekkers); - het coördineren en stroomlijnen van de interne en externe communicatie (met ondermeer de juridische dienst, de dienst actuariaat, ICT); - het opvolgen van probleempunten.

Teneinde : - de administratief-juridische procedures structureel, administratief en juridisch correct uit te voeren; - de regelgeving te doen respecteren; - de (interne en externe) communicatie/informatiestromen correct te laten verlopen; - bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen DGV of Riziv. b) Als coach Optreden als coach en teamleider van de directie « relaties met Verzorgingsinstellingen ». Teneinde : - de continuïteit van de werkzaamheden te verzekeren, - medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten bij te dragen tot hun jobtevredenheid; - bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen DGV of Riziv. 3.5. Als financieel verantwoordelijke Het leidinggeven aan de cel die de totale loonkost bepaalt die als basis dient voor de berekening van de tegemoetkoming in de ROB's, de RVT's, de CDV's, de PVT's, de eindeloopbaan en in de loonharmonisering.

Toelichting - Op basis daarvan betaalt de dienst een groot aantal individuele tegemoetkomingen via jaarlijkse, semestriële en trimestriële procedures uit (1 800 rustoorden, diensten voor thuisverpleging, 2 000 werkgevers in het kader van eindeloopbaan). - De uitgaven en de consumptie in de verblijfssectoren worden continu opgevolgd (orde van grootte op jaarbasis : 1,3 miljard euro aan individuele goedkeuringen en 250 miljoen euro aan directe betalingen).

Teneinde : - diverse akkoorden en betalingsprocedures tijdig en correct uit te voeren en dit op basis van een correct beheerd bestand. 3.6. Als controlerende instantie Zowel intern als extern de nodige maatregelen nemen en als dienst de medewerking verlenen aan een systeem van intermutualistische controle, in een sector die jaarlijks 1,5 miljard euro kost aan de ziekteverzekering.

Teneinde : - te voorkomen dat de tegemoetkoming aan verstrekkers of werkgevers zou gebaseerd zijn op (eventueel zelfs bewust) foutief overgemaakte gegevens; - te voorkomen dat systematisch door de verstrekker de zorgbehoevendheid verkeerd wordt ingeschat - de resultaten van de controles te briefen aan de beleidsorganen zodat eventuele bijsturingen kunnen gebeuren. 3.7. Als vaktechnisch specialist Het zich vaktechnisch specialiseren in de technisch-financiële, juridische en organisatorische context van de gezondheidszorg voor de toegewezen beroepsgroepen van zorgverleners eigen aan de sector.

Teneinde : - werkwijzen, tegemoetkomingen en verstrekkingen continu te kunnen evalueren en aan te passen in functie : van de behoeften van de rechthebbenden, de continu evoluerende sector, de medische en technologische vooruitgang - bij te dragen tot een erkenning als expert in de uitvoering van beleidsopdrachten en tot een positief imago van RIZIV/DGV/functiehouder; dit zowel extern bij de leden van de overlegorganen als intern bij de eigen medewerkers. 3.8. Als juridisch ondersteuner Vanuit de eigen vaktechnische achtergrond en met de nodige ruimte voor autonomie zelf studienota's en reglementaire teksten schrijven of technische aanpassingen doorvoeren (ontwerpen van koninklijk/ministerieel besluit, verordeningen, rechtspraak, rechtsleer, onderzoeksnota's, handleidingen...) ter ondersteuning van medewerkers, externe organen en/of van verstrekkers.

Teneinde : - op een actieve manier een bijdrage te leveren aan de opmaak van de regelgeving; - te waken over het respecteren van de juridische bases en de budgettaire consequenties; - te zorgen voor een correcte vertaling van de bekomen onderhandelingsresultaten; - oplossingen te weerhouden die zo weinig mogelijk administratieve overlast veroorzaken voor de betrokken interne en externe partners. 3.9. Als budgetverantwoordelijke Meewerken aan diverse budgettaire en financiële analyses en adviezen.

Dit omvat - de jaarlijkse analyse van de budgetoverschrijding van de benodigde middelen voor de organisatie van de gezondheidszorg; - bepaalde technisch-financiële analyse-/studieopdrachten voor de sector; - het berekenen van de financiële weerslag van bepaalde voorstellen en de toetsing ervan aan de beschikbare budgetten.

Teneinde : De beslissingen door de overlegorganen te kunnen financieren zonder budgetoverschrijding. 4. Profiel waaraan de adviseur-generaal beantwoordt : 4.1. Diploma - Universitair diploma - Technische ervaring in de sector van de verzorgingsinstellingen (ziekenhuizen, RVT, ROB, verpleeginstellingen,...) 4.2. Competenties inzake kennis - zeer goede kennis van de betrokken sectoren; - kennis van en ervaring met het ruime externe netwerk, van de partners die erin functioneren en van de belangen die ze verdedigen; - goede kennis van de reglementering en de procedures die gelden in het beheer van de verplichte verzekering voor de geneeskundige verzorging, in het bijzonder wat betreft de totstandkoming van de akkoorden/overeenkomsten; - goede kennis van de organisatie van de gezondheidszorg; - goede kennis van administratief beheer en administratieve processen; - kennis van moderne informatie- en informaticatechnologie; - kennis van financiële verrichtingen via magneetbanddrager (groot aantal betalingen voor een groot bedrag) en mogelijke probleemsituaties; - functionele kennis van de tweede landstaal.

Competenties inzake vaardigheden en attitudes - hij/zij kan vlot onderhandelen met interne en externe partners en is in staat het hoofd te bieden aan druk van buitenaf; - hij/zij beschikt over een motiverende stijl van leidinggeven, die dynamiseert tot teamwork en medewerkers op motiverende en enthousiasmerende wijze kan betrekken bij de modernisering en continue professionalisering van DGV; - hij/zij evalueert continu de kwaliteit van het geleverde werk en heeft tegelijk ook oog voor de efficiëntie en doeltreffendheid; - hij/zij geeft blijk van een grote geschiktheid tot overleg en het coördineren van vergaderingen, zowel met interne collega's en medewerkers als met de externe partners; - hij/zij blinkt uit door vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie zowel intern als extern; - hij/zij besteedt ruime aandacht aan spontane en efficiënte rapportering aan de hiërarchie en aan samenwerking met de collega's; - hij/zij is stressbestendig, assertief en beschikt over een sterke dosis doorzettingsvermogen; - hij/zij beschikt over een sterk klantgerichte ingesteldheid (t.a.v. verstrekkers, verzorgingsinstellingen, patiënten...) - hij/zij is bereid zich permanent bij te scholen in de te behandelen technische materie.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer Jo De Cock, administrateur-generaal, Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij/zij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn/haar aanspraken.

Te dien einde dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel op de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad, samen met een afschrift van het diploma.

^