Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 september 2005

Oproep tot kandidaten voor het beheerscomité van Phenix In het kader van de strijd tegen de gerechtelijke achterstand en de modernisering van justitie is krachtens de wet van 10 augustus 2005 tot oprichting van het informatiesysteem Phenix, beke De institutionele structuur van Phenix bestaat uit drie organen : een beheerscomité, een toezichtsc(...)

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2005009725
pub.
19/09/2005
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE


Oproep tot kandidaten voor het beheerscomité van Phenix In het kader van de strijd tegen de gerechtelijke achterstand en de modernisering van justitie is krachtens de wet van 10 augustus 2005 tot oprichting van het informatiesysteem Phenix, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 1 september 2005, een informatiesysteem opgericht met als doeleinden de interne en externe communicatie die is vereist voor de werking van de justitie, het beheer en de bewaring van de gerechtelijke dossiers, de invoering van een nationale rol, het aanleggen van een gegevensbank voor de rechtspraak, het opmaken van statistische hulpmiddelen en het verlenen van bijstand bij het beheer en het bestuur van de gerechtelijke instellingen.

De institutionele structuur van Phenix bestaat uit drie organen : een beheerscomité, een toezichtscomité en een comité van gebruikers.

Binnenkort wordt overgegaan tot toewijzing van de mandaten van voorzitter en ondervoorzitter en van de acht vaste leden en de acht plaatsvervangende leden van het beheerscomité van Phenix.

Op grond van artikel 15 van de wet worden door de Koning voor een verlengbare termijn van zes jaar, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, benoemd : - een voorzitter en een ondervoorzitter, een van beiden op gezamenlijke voordracht van de eerste voorzitter van het Hof van Cassatie en van de procureur-generaal bij het Hof van Cassatie, de andere op voordracht van de minister van Justitie; - 4 vaste leden en 4 plaatsvervangende leden, op voordracht van de minister van Justitie, en 4 vaste leden en 4 plaatsvervangende leden, op gezamenlijke voordracht van de eerste voorzitter van het Hof van Cassatie en van de Procureur-generaal bij het Hof van Cassatie.

Bij de volgorde waarin de leden worden voorgedragen, wordt rekening gehouden met een zo evenwichtig mogelijke participatie op functioneel vlak en op het vlak van geslacht.

Het beheerscomité is paritair samengesteld uit leden van de Nederlandse en de Franse taalrol.

Taken van het beheerscomité Het beheerscomité is belast met het beheer van de dagelijkse opdrachten van Phenix.

Ten aanzien van de belangrijkste actoren van Phenix, te weten de Minister van Justitie en het Hof van Cassatie heeft het comité een adviesbevoegdheid. Het bezorgt de Minister en het Hof jaarlijks een jaarverslag over de activiteiten van Phenix, daaronder begrepen de budgettaire verwachtingen. Daarnaast verleent het op eigen initiatief of naar aanleiding van de vaststelling van onregelmatigheden of gevallen waarin de regels van Phenix niet worden nageleefd gerichte adviezen.

Bovendien is erin voorzien dat de Koning op voorstel van het beheerscomité, na advies van het toezichtscomité, overgaat tot bepaling van : - de regels voor de toegang en voor de controle van de toegang met betrekking tot het beheer en de bewaring van de gerechtelijke dossiers; - de regels voor de toegang en voor de controle van de toegang tot de nationale rol; - de nadere regels voor de toegang, de categorieën van personen die toegang hebben en de bijzondere beveiligingsmaatregelen voor de interne gegevensbank voor de rechtspraak; - de nadere regels voor het anoniem maken van de beslissingen en de uitzonderingen op het beginsel van de anonimisering voor de externe gegevensbank voor de rechtspraak; - de regels voor het anoniem maken of voor het coderen van de gegevens die vereist zijn voor het opmaken van externe statistieken; - de nadere regels voor het opmaken van interne en externe statistieken.

De volledige lijst van de taken van het beheerscomité gaat als bijlage.

Het beheerscomité komt in beginsel eenmaal per week bijeen in de FOD Justitie, Waterloolaan 115. Het aantal bijeenkomsten kan evenwel variëren naar gelang van de behoeften.

De beheersinstelling waarmee dit comité overeenkomstig de wetgeving in contact staat, is de Federale Overheidsdienst Justitie.

De voorzitter en de ondervoorzitter van het beheerscomité oefenen hun functie voltijds uit. Naar luid van artikel 16 van de wet hebben zij recht op dezelfde bezoldiging als die van de eerste advocaat-generaal bij het Hof van Cassatie, evenals op de daaraan verbonden verhogingen en voordelen. De voorzitter of de ondervoorzitter die magistraat van de rechterlijke orde is, wordt van rechtswege door zijn gerecht gedetacheerd. Hij neemt zijn plaats op de ranglijst opnieuw in na beëindiging van zijn mandaat.

De vaste en plaatsvervangende leden van het beheerscomité hebben recht op zitpenningen voor een bedrag van 166 EUR. Alle leden hebben recht op een vergoeding voor de verplaatsings- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.

De vergoedingen worden gekoppeld aan de mobiliteitsregeling die van toepassing is op de bezoldiging van het rijkspersoneel in actieve dienst.

Vacante mandaten De kandidaten worden geselecteerd uit de voorgedragen personen op grond van hun kennis van of ervaring in de hiernagenoemde expertisegebieden.

Krachtens artikel 15, § 2, van de wet moeten de voorzitter en de ondervoorzitter worden gekozen uit personen die alle waarborgen inzake onafhankelijkheid bieden en een duidelijke deskundigheid hebben inzake het recht en het informatiebeheer.

Hoewel geen wettelijke vereisten worden opgelegd inzake de deskundigheid van de leden, is kennis van een of meer van de volgende gebieden een pluspunt voor de kandidaten voor de functie van lid : - kennis van het computerrecht; - kennis en beheer van de werking van computernetwerken; - beheers- en organisatiecapaciteiten; - kennis van het gerechtelijk recht.

De kandidaten voor een mandaat van voorzitter, ondervoorzitter of vast of plaatsvervangend lid van het beheerscomité van Phenix moeten hun kandidatuur uiterlijk op 31 oktober 2005 bij aangetekende brief bezorgen aan de FOD Justitie, ter attentie van de heer Alain Bourlet, Voorzitter van het Directiecomité, Waterloolaan 115, te 1000 Brussel.

De kandidaten moeten bij hun kandidatuur een curriculum vitae voegen, evenals een brief waarin zij hun curriculum toelichten en hun motivatie uiteenzetten.

Meer inlichtingen kunnen worden verkregen bij Damien Moreau (tel. : 02 542 67 31; e-mail : damien.moreau@just.fgov.be of bij Jean-Michel Karuhije (e-mail : jean-michel.karuhijekwizera@just.fgov.be).

Bijlage Taken van het beheerscomité van Phenix De volledige lijst van de taken van het beheerscomité kan tevens worden geraadpleegd in de wet van 10 augustus 2005 tot oprichting van het informatiesysteem Phenix en het wetsontwerp betreffende de elektronische procesvoering (Gedr. St. Kamer, nr. 51 1701/01).

Aangezien dit ontwerp thans in het parlement wordt besproken, kunnen bepaalde bevoegdheden nog worden gewijzigd.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^