Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 december 2006

Eén vacante betrekking van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2(...) Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst F(...)

bron
federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2006003583
pub.
13/12/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


Eén vacante betrekking van adviseur (klasse A3) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, wordt een betrekking vacant verklaard van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën, op datum van 30 november 2006.

Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die denken te beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in de functiebeschrijving en die op datum van 30 november 2006 : - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A3; - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A2 en ten minste vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel); - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die volgt uit de anciënniteit die ze in de klassen A1 en A2 hebben verworven, alsook de graadanciënniteit die ze telden op 1 december 2004 in de graad waarvan ze titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van artikelen 226 en 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel).

De voorkeur zal worden gegeven aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de inhoud van de hierna volgende functiebeschrijving.

Functiebeschrijving : Functiecontext : In het kader van de modernisering van de FOD Financiën heeft de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie de verantwoordelijkheid om de implementering van de resultaten van de Business Process Reengineering (Coperfin 1, 2 en 3) te organiseren en te coördineren.

Deze verantwoordelijkheid betekent dat hij onder meer een globale methodologie van coördinatie moet ontwikkelen, een permanente samenwerking moet verzekeren tussen de belangrijkste actoren, de methodologieën en de samenwerkingsstructuren moet optimaliseren, programma- en projectstructuren moet installeren, een kwaliteitscontrole moet invoeren, de verslaggeving moet organiseren, de managers en hun leidinggevenden moet responsabiliseren, de ondersteuning van de projectleiders met de nodige expertise moet organiseren, een nieuwe aanpak op HR-gebied moet invoeren, b.v. competentiemanagement, beheer van selectie- en aanwijzingsprocessen van medewerkers, opleiding op maat en « just in time », informatisering van deze processen.

Gezien het belang en de complexiteit van deze opdracht, wenst de Directeur van de Stafdienst P & O het team te versterken met strategische adviseurs, experten en medewerkers van de FOD Financiën.

Het team zal werken onder de directe hiërarchische leiding van de Directeur van de Stafdienst P & O en zal worden gehuisvest in de North Galaxy (toren B - 16e verdieping), Koning Albert II-laan 33, bus 80, te 1030 Brussel.

De Stafdienst P & O beoogt : * een globale methodologische aanpak voor de invoering van een competentiebeheer te ontwikkelen en dit concreet te vertalen naar HR-processen (werving en selectie, opleiding, persoonlijke ontwikkeling,...); * een structuur te concipiëren die dit nieuwe beleid van competentiebeheer toepast en bevordert in de HR-processen, de informatica-instrumenten, de werkmethodes, de nieuwe cultuur, de nieuwe organisatiestructuur.

Hiertoe wenst de Stafdienst P & O een medewerker te selecteren voor de functie van Strategisch Adviseur Competentiemanagement.

De functie zal leiding geven aan een groep van 1 tot 10 medewerkers (niveaus A, B en C).

Benaming van de functie : Strategisch Adviseur Competentiemanagement.

Bestaansredenen en doelstellingen van de functie : * Het vertalen van de globale HR-strategie op het vlak van competentiemanagement naar een operationele werkwijze; * Het omzetten van dit operationeel HR-plan in concrete acties en methodologieën, steeds rekening houdend met de specifieke eigenheden van de overheidsorganisaties; * Ten behoeve van de Directeur van de Stafdienst P & O op eigen initiatief of gevolg gevend aan een specifieke vraag, gefundeerde adviezen formuleren met betrekking tot het beleid inzake competentiemanagement teneinde een degelijke besluitvorming betreffende een geïntegreerd HR-beleid mogelijk te maken (rekening houdend met diverse aspecten zoals communicatie, budgetten, technologieën,...); * Het ontwerpen, verbeteren en ter beschikking stellen van methodologieën en tools voor de optimalisering van het competentiemanagement (aanvankelijk door het installeren van het selectieproces en daarna de andere HR-processen volgens de timing van de prioriteitenbepaling die door de Directeur van de Stafdienst P & O werd vastgelegd); * Het organiseren, leiden en begeleiden van de invoering van een beleid van competentiebeheer met als doel de coherente verwezenlijking te verzekeren van de oriëntaties en beleidslijnen door de operationele diensten; * Het identificeren en analyseren van competenties die eigen zijn aan de medewerkers van de FOD Financiën met het oog op het organiseren van een efficiënt persoonlijk ontwikkelingsbeleid dat noodzakelijk is om de bepaalde doelstellingen te verwezenlijken; * Het identificeren en omschrijven van problemen inzake competentiemanagement en het voorstellen van effectieve alternatieve oplossingen; * Het organiseren van de ondersteuning, de begeleiding, de kwaliteitscontrole en de kennisoverdracht aan de belangrijke actoren van de invoering van het competentiebeheer; * Het organiseren van de verslaggeving en de globale synthese van de ontwikkeling van het competentiebeheer naar het management toe; * Het organiseren van het kennisbeheer op het gebied van competentiemanagement.

Taken : * Operationeel vertalen van de globale strategie van de Directeur van de Stafdienst P & O inzake competentiebeheer; * Analyseren van de behoeften van de organisatie inzake competentiemanagement en van de specifieke problemen van bepaalde diensten; * Formuleren van adviezen over de transversale strategie betreffende het competentiemanagement; * Oplossen van gevoelige punten en problemen op het niveau van de uitvoering van het strategische beleid inzake competentiebeheer; * Ontwikkelen, leiden en implementeren van een programma met de bedoeling een methodologie in te voeren en een bevorderlijke omgeving te creëren voor een efficiënt competentiebeheer; * Instellen van mechanismen die erover waken dat de ontwikkelde methodologie op het vlak van competentiebeheer (vergaderingen, kwaliteitscharters, opvolging,...) wordt gevolgd; * Evalueren van de behoeften en beantwoorden van de vragen om ondersteuning komende van de verschillende belangrijke actoren van het beleid inzake competentiebeheer en van andere interne en externe klanten; * Bondige verslagen opstellen waarin duidelijk de genomen beslissingen en de te ondernemen acties zijn vermeld; * Uitwerken van een communicatieplan en actief deelnemen aan de communicatieacties (praktische organisatie en presentatie); * Opstellen van lastenboeken en op zeer nauwgezette wijze de opleveringen bepalen wanneer een beroep wordt gedaan op externe consultants/tools; * Ontwikkelen van benchmarks; identificeren en delen van goede praktijken; * Ontwikkelen van samenwerkingsmodellen, oprichten en in leven houden van expertisenetwerken binnen de gehele FOD Financiën; * Analyseren van de opportuniteiten om de veranderingscapaciteit van de organisatie te verhogen; * Anticiperen van de toekomstige evolutie om beter de ontwikkelingstrajecten te kunnen bepalen; * Uitwerken van een kwaliteitssysteem voor het competentiebeheer; * Opbouwen, ontwikkelen en actief deelnemen aan professionele netwerken met betrekking tot competentiemanagement (uiteenzettingen geven, deelnemen aan pilootgroepen,...); * Evenementen organiseren en presentaties geven ter gelegenheid van evenementen met betrekking tot competentiebeheer (seminaries, opleidingen,...); * Opvolgen van de tendensen, de nieuwe ontwikkelingen, de technologische evolutie op het gebied van competentiemanagement en alle opportuniteiten die er betrekking op hebben; * Deelnemen aan gespecialiseerde evenementen.

Competenties : De volgende kennis en vaardigheden zijn vereist : * Uitgebreide kennis en een geïntegreerde visie op het gebied van HRM; * Zeer goed begrip van de specifieke aspecten en tendensen van het HRM binnen de openbare sector; * Zeer grondige kennis van de methodes, technieken en instrumenten op het vlak van competentiebeheer;

Grondige kennis van de consultancytechnieken, het bepalen van een visie/missie, de behoeftenanalyse, de analyse van de stakeholders, de benchmarktechnieken, enz.; * Diepgaande kennis van het beheer van HR-processen zoals die tijdens de BPR's werden bepaald (selectieproces, persoonlijk ontwikkelingsproces, opleidingsproces, proces van sociaal overleg,...); * Grondige kennis op het gebied van het omgaan met weerstand tegen veranderingen; * Grondige kennis van de federale administratie; * Grondige kennis van projectmanagement (lancering, planning, opvolging, geïnformatiseerd beheer,...); * Grondige kennis van managementtechnieken : onderhandelingstechnieken, programmamanagement,....; * Elementaire kennis van budgettering bij de administratie; * Expertise inzake overheidsmanagement; * Een team kunnen leiden; * Goede communicatie- en relationele vaardigheden; * Blijk geven van een kritische geest en een grote verantwoordelijkheidszin; * Een visie hebben, innoverend denken en organisatietalent bezitten; * Vergaderingen en werkgroepen leiden en op het einde van elke vergadering of opdracht komen tot een evenwichtige beslissing en een actieplan; * Aandacht hebben voor het bevorderen van teamwerk, conflictbeheersing en het ontwikkelen van teamgeest; * Op professionele wijze beheren van interne en externe contacten met heterogene groepen; * De rol vervullen van centrale contactpersoon om de nodige adviezen te verstrekken over het volledig expertisedomein.

Specifieke functie- en competentievereisten : * Ervaring : minimum vier jaar in een functie van niveau A in medewerking aan een BPR, aan het beheer van een project of een programma, aan de voorbereiding van de operationalisering, waarvan ten minste o twee jaar ervaring in competentiemanagement en meer bepaald het beheer van het selectieproces (concipiëren, implementeren, in werking stellen en evalueren van competentiebeheer); o twee jaar ervaring in complex project/programmabeheer (planning, coördinatie, leiding, budgetbeheer,...) * Ervaring in consultancy; * Ervaring in de organisatie en presentatie van een communicatieactie; * Ervaring op het vlak van het informele overleg met de vertegenwoordigers van het personeel; * Houder zijn van een diploma van een basisopleiding van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of het hoger onderwijs van het lange type, of titularis zijn van een functie van niveau A; * Gesprekken kunnen volgen in het Frans.

Arbeidsvoorwaarden : Klasse A3. Weddeschaal A31 (32.380 - 44.860 gekoppeld aan de spilindex 138,01, ofwel 45.338,48 - 62.812,97 na toepassing van de indexatiecoëfficiënt 1,4002).

Procedure De belangstellende kandidaten worden verzocht hun sollicitatie in te dienen door middel van het gestandaardiseerde sollicitatieformulier, dat op volgend adres beschikbaar is : - http://finesse/aspfiles/finselect/index.asp?taal=1; - of via Intranet, door rechts op het scherm in de kolom « Links en toepassingen » te klikken op « P & O » en daarna op « Nieuwe Coperfinfuncties »; - of nog via Intranet, door in het midden van het scherm in de kolom « Mededelingen » te klikken op « Openstelling van de nieuwe Coperfinfunctie - Strategisch adviseur Competentiemanagement.

In geval van problemen bij het solliciteren via Intranet, indien geen andere oplossing wordt voorgesteld door de stafdienst P & O, en enkele op uitdrukkelijk verzoek van de ambtenaar, mag de sollicitatie schriftelijk gebeuren. Het sollicitatieformulier moet in dat geval worden aangevraagd bij de Stafdienst Personeel & Organisatie (bij de heer Rudi Rondou, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 86, 1030 Brussel, 02/576 81 31) en daarna per aangetekend schrijven worden teruggestuurd naar hetzelfde adres.

De uiterlijke datum van sollicitatie is in beide gevallen vastgesteld op vrijdag 5 januari 2007.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

Vertegenwoordigers van de Stafdienst P & O zullen in een persoonlijk onderhoud met de kandidaten de elementen van het sollicitatieformulier alsook hun motivatie nagaan. Hiervan zal dan een selectieverslag worden opgesteld.

De kandidaatstellingen zullen worden onderzocht door een selectiecomité, samengesteld uit zowel Nederlands- als Franstalige vertegenwoordigers van de administraties van de FOD Financiën. Dit comité onderzoekt de sollicitaties op basis van het curriculum vitae, het selectieverslag en het persoonlijk dossier, en doet een voorstel, rekening houdend met : - de rangschikkingsregels zoals bepaald in het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en loopbaan van het rijkspersoneel; - de overeenkomst tussen de vaardigheden en kennis van het personeelslid met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Onverminderd de bevoegdheden van het Directiecomité, dat zal instaan voor de eindvoorstellen aan de bevoegde overheid, deelt het selectiecomité zijn voorstellen mee aan de personeelsleden die hun kandidaatstelling hebben ingediend.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

^