Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 december 2006

Twee vacante betrekkingen van attaché bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van(...) Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Algemene Diensten van het (...)

bron
federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2006003584
pub.
13/12/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


Twee vacante betrekkingen van attaché (klasse A2) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden twee betrekkingen vacant verklaard van attaché bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën, op datum van 30 november 2006.

Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën die denken te beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in de functiebeschrijving en die op datum van 30 november 2006 : - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A2; - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A1 en ten minste twee jaar anciënniteit hebben in de klasse A1 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel).

De voorkeur zal worden gegeven aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de inhoud van de hierna volgende functiebeschrijving.

Functiebeschrijving : Functiecontext : in het kader van de modernisering van de FOD Financiën heeft de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie de verantwoordelijkheid om de implementering van de resultaten van de Business Process Reengineering (Coperfin 1, 2 en 3) te organiseren en te coördineren.

Deze verantwoordelijkheid betekent dat hij onder meer een globale methodologie van coördinatie moet ontwikkelen, een permanente samenwerking moet verzekeren tussen de belangrijkste actoren, de methodologieën en de samenwerkingsstructuren moet optimaliseren, programma- en projectstructuren moet installeren, een kwaliteitscontrole moet invoeren, de verslaggeving moet organiseren, de managers en hun leidinggevenden moet responsabiliseren, de ondersteuning van de projectleiders met de nodige expertise moet organiseren, een nieuwe aanpak op HR-gebied moet invoeren, b.v. competentiemanagement, beheer van selectie- en aanwijzingsprocessen van medewerkers, opleiding op maat en « just in time », informatisering van deze processen.

Gezien het belang en de complexiteit van deze opdracht, wenst de Directeur van de Stafdienst P & O het team te versterken met strategische adviseurs, experten en medewerkers van de FOD Financiën.

Het team zal werken onder de directe hiërarchische leiding van de Directeur van de Stafdienst P & O en zal worden gehuisvest in de North Galaxy (toren B - 16e verdieping), Koning Albert II-laan 33, bus 80, te 1030 Brussel.

Om de ontwikkeling, de opstelling, het beheer en de evaluatie van de processen en de beheersinstrumenten van menselijke middelen inzake werving en selectie te verzekeren en om bij te dragen aan de realisatie van een geïntegreerd HR-beleid wenst de Stafdienst P & O twee medewerkers te selecteren voor de functie van Expert Werving & Selectie.

Benaming van de functie : Expert Werving & Selectie Bestaansredenen en doelstellingen van de functie : * Verzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot werving en selectie om een juist beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten en vervolgens de gepaste oplossingen aan te bieden; * Verbeteren van, vernieuwingen voorstellen aan en opstellen van procedures, modellen, methodes en instrumenten met betrekking tot werving en selectie rekening houdend met de impact ervan op andere HR-domeinen om het proces Werving & Selectie optimaal te laten verlopen; * Adviseren en informeren van interne klanten inzake werving en selectie om deze klanten te ondersteunen in de uitvoering van hun beleid terzake; * Uitvoeren van bepaalde taken binnen een globaal HR-project en eventueel projecten aansturen die betrekking hebben op zijn/haar expertisedomein om de doelstellingen van het project te realiseren binnen de gestelde termijn; * Zijn/haar HR-expertisedomein ontwikkelen en de functionele informatie meedelen aan collega's om de kennis en expertise van de dienst te verhogen; * Coördineren en bevorderen van initiatieven met betrekking tot het proces Werving & Selectie om het respecteren van de vastgestelde processen en de overdracht van informatie te bevorderen.

Taken : * Analyseren van de huidige processen en hun toepassing, van de bestaande en toekomstige reglementering evenals van bepaalde specifieke vragen; * Verzamelen van gegevens (functionele behoeften) voor het personeelsplan en uitvoeren van adequate analyses; * Ontwikkelen van werkinstrumenten (o.a. functiebeschrijvingen,...), plannen en realiseren van de nodige acties om de vastgelegde objectieven van de Stafdienst P & O zowel inzake werving als selectie waar te maken; * Analyseren van de behoeften van de interne klanten en de concrete wervings- en selectieacties organiseren (vanaf de planning tot de interviews); * Uitvoeren van selectie-interviews van kandidaten van verschillende niveaus (A, B, C en D) met behulp van verschillende methodes zoals onder meer de methode STAR; * Gebruik van de competentiematrix en de modellen van functiebeschrijving die door de FOD P & O werden ontworpen; * Ontwikkelen van communicatiemiddelen en informatie verstrekken aan interne en externe klanten (Selor, kandidaten, andere FOD's, beurzen,...); * Anticiperen op mogelijke problemen en preventief adviezen en oplossingen uitwerken; * Adviseren ingeval van operationele problemen; * Nieuwe conceptvoorstellen formuleren in samenwerking met interne en externe partners; * Plannen, uitvoeren en opvolgen van acties die inherent zijn aan zijn/haar project of werkdomein en de resultaten rapporteren aan de verantwoordelijke van het project; * Vakliteratuur raadplegen; * Opleiding volgen en de overdracht van kennis verzekeren binnen de dienst; * Benchmarken met andere organisaties, goede praktijken identificeren en voorstellen formuleren tot het toepassen ervan.

Competenties : De volgende kennis en vaardigheden zijn vereist : * Grondige kennis van de principes, de instrumenten en het proces van Werving & Selectie; * Goede kennis van de verschillende HR-domeinen in de brede betekenis; * Goede kennis van de HR-vernieuwingen binnen de FOD Financiën; * Begrijpen van de specifieke aspecten en tendenzen inzake HR in de openbare sector; * Goede kennis van de evolutie van de markt inzake werving en selectie; * Een zeer goede kennis van de instrumenten die door het departement werden ontwikkeld (functiebeschrijvingen, Finesse-tool,...); * Zeer goede schriftelijke en mondelinge communicatie; * Vaardig in het zelfstandig organiseren van zijn/haar werk; * Zin voor verantwoordelijkheid en het nemen van initiatieven.

Specifieke functie- en competentievereisten : * Ervaring : minimum vier jaar in een functie van niveau A, verbonden aan een dienst of als medewerker van een project met betrekking tot personeelsmiddelen, waarvan ten minste : o twee jaar in werving en selectie (functiebeschrijving, wervingsinterview, functieclassificering); of o één à twee jaar in coördinatie van specifieke wervingsacties; * Ervaring in overleg inzake selectie; * Ervaring binnen HR in de brede betekenis; * Houder zijn van een diploma van basisopleiding van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of het hoger onderwijs van het lange type, of titularis zijn van een functie van niveau A; * Gesprekken kunnen volgen in de Franse taal.

Arbeidsvoorwaarden : Klasse A2. Weddeschaal A21 (25.880 - 38.360 gekoppeld aan de spilindex 138,01, ofwel 36.237,18 - 53.711,67 na toepassing van de indexatiecoëfficiënt 1,4002).

Procedure : De belangstellende kandidaten worden verzocht om hun sollicitatie te verrichten door middel van het gestandaardiseerde sollicitatieformulier, dat op volgend adres te vinden is : - http://finesse/aspfiles/finselect/index.asp?taal=1; - of via Intranet, door rechts op het scherm in de kolom « Links en toepassingen » te klikken op « P & O » en daarna op « Nieuwe Coperfinfuncties »; - of via Intranet, door in de middelste kolom « Mededelingen » op het scherm te klikken op « Openstelling van de nieuwe Coperfinfunctie - Expert Werving & Selectie ».

In geval van problemen bij het solliciteren via Intranet, indien geen andere oplossing wordt voorgesteld door de stafdienst Personeel en Organisatie, en enkel op uitdrukkelijk verzoek van de ambtenaar, mag de sollicitatie schriftelijk gebeuren. Het sollicitatieformulier moet in dat geval worden aangevraagd bij de Stafdienst Personeel & Organisatie (bij de heer Rudi Rondou, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 86, 1030 Brussel, 02-576 81 31) en daarna per aangetekend schrijven worden teruggestuurd naar hetzelfde adres.

De uiterlijke datum van sollicitatie is in beide gevallen vastgesteld op vrijdag 5 januari 2007.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

Vertegenwoordigers van de Stafdienst P & O zullen in een persoonlijk onderhoud met de kandidaten de elementen van het sollicitatieformulier alsook hun motivatie nagaan. Hiervan zal dan een selectieverslag opgesteld worden.

De kandidaatstellingen zullen worden onderzocht door een selectiecomité, samengesteld uit zowel Nederlandse- als Franstalige vertegenwoordigers van de administraties van de FOD Financiën. Dit comité onderzoekt de sollicitaties per functie op basis van het curriculum vitae, het selectieverslag en het persoonlijk dossier, en doet een voorstel, rekening houdend met : - de rangschikkingsregels zoals bepaald in het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en loopbaan van het Rijkspersoneel; - de overeenkomst tussen de vaardigheden en kennis van het personeelslid met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Onverminderd de bevoegdheden van het Directiecomité, dat zal instaan voor de eindvoorstellen aan de bevoegde overheid, deelt het selectiecomité zijn voorstellen mee aan de personeelsleden die hun kandidaatstelling hebben ingediend.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

^