Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 april 2007

Niveau A : vacante betrekking in de vakklasse A3 Oproep tot kandidaten van de Franse taalrol In toepassing van artikel 6bis, § 2, lid 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het (...) Vakrichting Communicatie en Informatie : Verantwoordelijke Webcommunicatie : Portal Content M(...)

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2007021035
pub.
13/04/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER


Niveau A : vacante betrekking in de vakklasse A3 (toekenbaar via federale mobiliteit) Oproep tot kandidaten van de Franse taalrol In toepassing van artikel 6bis, § 2, lid 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wordt het de geïnteresseerde ambtenaren ter kennis gebracht dat één betrekking van adviseur, voorzien in het personeelsplan 2006 van de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eertse Minister, wordt ingevuld via mobiliteit met het oog op het uitoefenen van de volgende functie : Vakrichting Communicatie en Informatie : Verantwoordelijke Webcommunicatie : Portal Content Manager (klasse A3) (Directie Externe Communicatie) 1 betrekking Deze betrekking is toegankelijk voor zowel vrouwen als mannen.

De FOD Kanselarij van de Eerste Minister hecht veel belang aan diversiteit.

TITEL : De houder van de functie wordt bekleed met de titel van adviseur.

WEDDESCHAAL : A31 : 32.380,00 - 44.860,00 in de klasse A3 gekoppeld aan de spilindex 138,01; of, naargelang het geval, behoud van een gunstiger weddeschaal.

ALGEMENE VOORWAARDEN : In toepassing van de bepalingen van het koninklijk besluit van 15 januari 2007 betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt, is deze oproep gericht : tot elke federale statutaire ambtenaar m.a.w. elk personeelslid van een federale dienst dat vastbenoemd is volgens het statuut dat van toepassing is op die federale dienst en die : 1° zich in een administratieve stand bevindt waarin hij zijn aanspraken op bevordering kan laten gelden;2° a) ofwel dezelfde klasse als die waartoe de vacante betrekking behoort, bekleedt;b) ofwel een klasse bekleedt die een bevordering naar de klasse waartoe de vacante betrekking behoort, mogelijk maakt. Voor de bevordering : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 hebben, in toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - hetzij op 1 december 2004 geïntegreerd is in klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit van zes jaar hebben die volgt uit de anciënniteit die hij/zij in de klassen A1 en A2 heeft verworven, alsook de graadanciënniteit die hij/zij telt op 1 december 2004 in de graad waarvan hij/zij titularis was (in toepassing van artikelen 226 en 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel).

FUNCTIEBESCHRIJVING : Verantwoordelijke Webcommunicatie : Portal Content Manager (A3) (Directie Externe Communicatie) 1 betrekking ? Context De Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij van de Eerste Minister staat de Eerste Minister bij in de coördinatie van het regeringswerk.

De Kanselarij is verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van de reglementaire bevoegdheid van de Eerste Minister, meer bepaald op het gebied van de overheidsopdrachten. De Kanselarij staat tevens in voor de logistieke steun van de Eerste Minister en vervult meer en meer de rol van verkeersknooppunt tussen de Federale Staat enerzijds, en de Europese Unie anderzijds.

Binnen de FOD Kanselarij van de Eerste Minister is het federale portaalteam verantwoordelijk voor de coördinatie, ondersteuning en editie van de federale portaalsite « Belgium.be ». Dit elektronische communicatiemiddel wordt beheerd door het federale portaalteam in samenwerking met de communicatieverantwoordelijken van de verschillende federale instellingen. Het federale portaalteam maakt deel uit van de cel « online » van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister en werkt samen met de FOD Fedict, de ICT-afdeling binnen de federale overheid die de website ontwikkelt.

Naast deze hoofdtaak (het federale portaal), ontwikkelt de dienst « online » van de Algemene Directie Externe Communicatie nuttige multidisciplinaire informaticatoepassingen ten dienste van de burgers en de federale overheid. Daarnaast ontwikkelt deze dienst technologische oplossingen met het oog op het optimaliseren van de werkprocessen van de organisatie. ? Doel van de functie Verantwoordelijk zijn voor het federale portaalteam. Dit team zorgt voor de opmaak, de implementatie en het onderhoud van de inhoud en de functionaliteit van de federale portaalsite www.belgium.be . Deze site geeft het imago van de Federale Overheid weer en draagt ertoe bij om het strategische doel inzake communicatie te verwezenlijken. Het team heeft als doel de informatie van de Federale Overheid en haar diensten te centraliseren en die elektronisch ter beschikking te stellen van iedereen.

De informatie is er voorgesteld in functie van de behoeften en intenties van de verschillende doelgroepen, en niet in functie van de bevoegdheidsverdeling tussen de administraties.

Om de informatie voortdurend bij te werken, dient regelmatig overleg te worden georganiseerd tussen de leden van het federale portaalteam en de contactpersonen uit de verschillende federale overheidsdiensten en programmatorische overheidsdiensten door een informatienetwerk op te zetten. Het federale portaalteam speelt een centrale rol bij het vereenvoudigen en verbeteren van de elektronische communicatie binnen de federale overheidsdiensten.

Het doel van 'Portal Content Manager' is de goede werking van dit team te garanderen en de missie van het federale portaal te realiseren, voorzover dit gedefinieerd is in de nota van de ministerraad van 23 juni 2006. ? Permanente resultaatgebieden Als verantwoordelijke bent u aansprakelijk voor de kwaliteit, de juistheid en de actualiteit van de inhoud op de federale portaalsite, en van de uitvoering van de portaalinhoud-strategie.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - de prioriteiten bepalen en deze op een duidelijke manier mededelen; - de band bewaren naar de externe websites en het verzekeren van de update van de informatie; - de consistentie van de website bewaren door erover te waken dat de meest recente informatie verschijnt; - inrichten van enquêtes bij gebruikers en klanten; - de definiëring en de opvolging van de noodzakelijke technische ontwikkelingen die gerealiseerd zijn door door de FOD Fedict, in samenspraak met de andere FOD's.

Als coördinator leidt u een team van communicatieverantwoordelijken « Channel managers » en communicatiecorrespondenten en waakt u erover dat deze hun doelstellingen kunnen verwezenlijken.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - de taken tussen de verschillende medewerkers verdelen rekening houdend met de aanwezige competenties en de prioriteiten; - het werk van zijn medewerkers superviseren en evalueren; - de medewerkers bijstaan in complexe taken; - de medewerkers opleiden in de projectmethodiek.

Als projectleider bepaalt u en organiseert u de business processen en stelt u tools ter beschikking van het federale portaal team.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - de project management instrumenten uitwerken en standaardiseren; - de medewerkers opleiden in de systematiek; - de coherentie in de toepassing verzekeren; - een samenwerkingsprotocol opstellen en uitvoeren.

Als account manager bent u het centrale aanspreekpunt voor de federale portaalsite; in die hoedanigheid draagt u bij tot een goede reputatie van de federale overheid, zowel intern als extern.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - op regelmatige basis vergaderingen beleggen met het informatienetwerk; - rapporteren aan diensthoofden en klanten; - de inhoud coördoneren tussen de verschillende overheidsportalen; - rapporteren aan « Comnetkern - portaal »; - België vertegenwoordigen in internationale fora.

Als informatie expert vervult u de rol van hoofduitgever van het webnieuws (chief webeditor) voor zowel de statische inhoud, de nieuwsberichten als de evenementen.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - proactief de berichtgeving opvolgen; - met de communicatieverantwoordelijken een gezamenlijke methodologie bepalen; - de door de teamleden weerhouden teksten vanuit een informatief oogpunt evalueren; - de methodologie van internetcampagnes opstellen en uitvoeren.

Als beleidsadviseur/business analist definieert u mede de portaalevolutie.

Dit omvat o.a. de volgende taken : - analyseren van de bestaande procedures en processen; - een implementatieplan en/of beheersplan opstellen; - vooruitlopen op en identificeren van de risico's en veranderingen in het project om tijdig over te gaan tot bijsturingen; - de noden inzake veiligheid bepalen en er de toepassingen van controleren; - jaarlijks rapport aan de Ministerraad voorbereiden. ? Competenties Technische competenties : - U kent de problematiek van de officiële informatiepublicatie op het internet. U kent de IT-implicaties van websites en internet-toepassingen en bent vertrouwd met Content Management Systems. - U hebt ervaringen in tweetalige online-redactie. - U hebt ervaring met de redactie van teksten voor websites; u beschikt over over goede redactionele vaardigheden; u bent in staat om andermans teksten te lezen, te verbeteren en te becommentariëren. - U hebt ervaring in de journalistiek, meer bepaald in online teksten. - U hebt ervaring in het geven van opleidingen, liefst in de richting van webcommunicatie. - U hebt ervaring in het maken van inhoudelijk krachtige portaalsites, in het vervullen van een scharnierrol tussen techniek en inhoud. - U bent vaktechnisch onderlegd en sociaal vaardig om zowel met IT-teams als met communicatiespecialisten en informatie-eigenaars te onderhandelen en bruggen te slaan tussen alle belanghebbenden.

Generieke competenties : - U bent in staat een team van webcommunicatiecorrespondenten te leiden, te motiveren en vaktechnisch te ondersteunen, alsook uw rol als hoofduitgever waar te maken in samenwerking met de kwaliteitsexperten - U bent aangetrokken tot de boeiende wereld van de overheid en overheidscommunicatie en kunt u aanpassen aan de interne regels en structuren. - U bent een gedreven persoon als het aankomt op het leveren van een eindproduct op kwalitatief hoog niveau, zowel inhoudelijk, vormelijk als voor wat betreft toegankelijkheid. - U bent empathisch aangelegd en heeft oog voor zowel de leveranciers als de gebruikers van de informatie. - U beschikt over uitzonderlijke communicatieve eigenschappen om intern en extern met uiteenlopende groepen en personen, geschreven en gesproken, te overleggen en te onderhandelen. ? Inlichtingen www.selor.be Vacatures Oriëntatieopdrachten INDIENEN VAN DE KANDIDATUREN : De geïnteresseerde kandidaten wordt gevraagd hun kandidatuur ten laatste tegen 2 mei 2007 via aangetekend schrijven te sturen naar : De heer Wouter Gabriëls, Voorzitter van het Directiecomité, Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16, 1000 Brussel.

De kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de titel, de vakklasse en de dienst van de kandida(a)t(e) vermelden, en een opsomming van de titels die hij/zij kan laten gelden.

Daarom is het wenselijk het daartoe voorziene standaardcurriculum (cfr. www.selor.be : vacatures oriëntatie-opdrachten) in te vullen en bij te voegen, teneinde een gedetailleerde beschrijving te geven van de verworven kennis en ervaring, waarmee de geschiktheid van het profiel voor de functie in kwestie wordt aangetoond.

De kandidaten moeten een voor eensluidend verklaard afschrift indienen, afgeleverd door de personeelsdienst van hun organisatie, met daarin de titel en de klasse die ze momenteel bekleden en waarin de datum van de benoeming in die klasse wordt vermeld, alsook het aantal jaren, op het ogenblik van het opstellen van voornoemd document, dat in aanmerking komt voor het berekenen van de klasseanciënniteit.

PROCEDURE : De kandidaten waarvan de kandidatuur niet voldoet aan bovenvermelde algemene voorwaarden of niet werd ingediend in de hierboven omschreven vorm of termijn, zullen ambtshalve worden uitgesloten van de verdere procedure.

Voor de weerhouden kandidaturen : Het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister heeft beslist dat de procedure, afhankelijk van het aantal kandidaten, een bijkomend onderdeel kan bevatten dat voorafgaat aan het gesprek met het Directiecomité of met een delegatie ervan. In dit geval gaat het om een gevalstudie die moet worden toegelicht aan een delegatie van het Directiecomité, die het Directiecomité daartoe aanduidt.

De Voorzitter van het Directiecomité, Wouter, Gabriëls

^