Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 16 oktober 2008

Tweede oproep tot de kandidaten voor een mandaat van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat De Senaat zal, overeenkomstig art. 38 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt, overgaan tot de benoeming van de led Samenstelling van de benoemingscommissies Er is een Nederlandstalige en een Franstalige benoemin(...)

bron
federale kamers
numac
2008018266
pub.
16/10/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE KAMERS

BELGISCHE SENAAT


Tweede oproep tot de kandidaten voor een mandaat van lid niet-notaris van de benoemingscommissies voor het notariaat De Senaat zal, overeenkomstig art. 38 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt, overgaan tot de benoeming van de leden niet-notarissen van de Nederlandstalige en de Franstalige benoemingscommissies voor het notariaat.

Samenstelling van de benoemingscommissies Er is een Nederlandstalige en een Franstalige benoemingscommissie.

Elke commissie bestaat uit acht werkende en acht plaatsvervangende leden van Belgische nationaliteit. De mandaten worden als volgt verdeeld : 1° drie notarissen, waarvan er één minder dan vijf jaar benoemd is, uit drie verschillende genootschappen;2° één geassocieerd notaris die geen titularis is;3° één magistraat in functie gekozen uit de zittende magistraten van de hoven en rechtbanken en de magistraten bij het openbaar ministerie;4° één docent of hoogleraar in de rechten aan een faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, die geen notaris, kandidaat-notaris of geassocieerde notaris is;5° twee externe leden met een voor de opdracht relevante beroepservaring. Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangewezen die aan dezelfde voorwaarden voldoet.

Een minste één lid van de Franstalige benoemingscommissie of een plaatsvervanger, moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits.

Bevoegdheden en taken van de benoemingscommissies voor het notariaat De bevoegdheden en taken van de benoemingscommissies zijn beschreven in artikel 38, § 2 en § 3 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt.

Duur van het mandaat De leden van een benoemingscommissie hebben zitting voor een termijn van vier jaar. Dit mandaat kan eenmaal hernieuwd worden. Een uittredend lid is niet onmiddellijk herkiesbaar. Niemand mag gedurende meer dan twee termijnen deel uitmaken van de benoemingscommissies.

Onverenigbaarheden Een mandaat in een benoemingscommissie is onverenigbaar met : 1° een mandaat in de Nationale Kamer van notarissen,in een kamer van notarissen, in een evaluatiecommissie of in een adviescomité;2° de hoedanigheid van procureur des Konings;3° een mandaat in de Hoge Raad voor de Justitie of in de Adviesraad van de magistratuur;4° een bij verkiezing verleend politiek mandaat. Het mandaat houdt van rechtswege op indien : 1° een onverenigbaarheid zoals hierboven bedoeld ontstaat;2° een lid de hoedanigheid verliest om zitting te kunnen hebben in een benoemingscommissie;3° een lid zich kandidaat stelt voor een benoeming tot notaris of kandidaat-notaris. Benoeming van de leden De vier leden niet-notaris en hun plaatsvervangers worden afwisselend aangewezen door de Kamer en de Senaat met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen.

De kandidaten moeten Belg zijn en bij het begin van hun mandaat jonger zijn dan 63 jaar.

Daarnaast moeten zij : - magistraat zijn; - docent of hoogleraar in de rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit zijn; - of een voor de opdracht relevante beroepservaring hebben.

Kandidaatstelling De kandidaturen moeten, op straffe van verval, uiterlijk op 7 november 2008 aan de voorzitter van de Senaat worden gericht bij een ter post aangetekende brief, op het volgende adres : De voorzitter van de Senaat, Senaat, Paleis der Natie, 1009 Brussel De kandidaturen moeten vergezeld zijn van de documenten die het bewijs leveren dat de kandidaten aan de voornoemde voorwaarden voldoen. Het betreft de volgende documenten : - een uittreksel uit de geboorteakte; - een getuigschrift van goed zedelijk gedrag uitgereikt na de bekendmaking van de oproep tot de kandidaten; - een curriculum vitae en alle documenten ter staving van de hoedanigheid van magistraat, van docent of hoogleraar aan een faculteit rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, of van de voor de opdracht relevante beroepservaring; - een kopie van het diploma.

De Franstalige kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren.

In hun brief dienen de kandidaten te vermelden in welke hoedanigheid (magistraat, docent/hoogleraar of lid met een relevante beroepservaring) zij hun kandidatuur stellen.

^