Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 januari 2011

Oproep tot kandidaten voor een mandaat bij de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen In toepassing van artikel 4 van het koninklijk besluit van 15 november 2010 tot vaststelling van de voorwaarden voor de aanstelling van de lede 1. Samenstelling van de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen De raad van best(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2010024452
pub.
18/01/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Oproep tot kandidaten voor een mandaat bij de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen In toepassing van artikel 4 van het koninklijk besluit van 15 november 2010 tot vaststelling van de voorwaarden voor de aanstelling van de leden van de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen, wordt de oproep tot kandidaatstelling en tot voordracht van de leden van de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen (hierna : « Fonds ») gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. 1. Samenstelling van de raad van bestuur van het Fonds voor medische ongevallen De raad van bestuur van het Fonds bestaat uit een voorzitter, een ondervoorzitter en 30 werkende leden : - vier leden die de overheid vertegenwoordigen - vier leden die de representatieve organisaties van alle werkgevers en de representatieve organisaties van de zelfstandigen vertegenwoordigen; - vier leden die de representatieve organisaties van alle werknemers vertegenwoordigen; - vier leden die de verzekeringsinstellingen vertegenwoordigen; - vijf leden die de beroepsbeoefenaars vertegenwoordigen, waaronder minstens drie artsen; - drie leden die de verzorgingsinstellingen vertegenwoordigen, waaronder minstens één geneesheer-hygiënist; - vier leden die de patiënten vertegenwoordigen; - twee professoren of docenten in de rechten, gespecialiseerd in medisch recht.

Voor elk effectief lid is er een plaatsvervangend lid.

De raad van bestuur van het Fonds en elke groep die erin is vertegenwoordigd, telt evenveel Franstalige als Nederlandstalige leden. Daartoe worden de vertegenwoordigers van de beroepsbeoefenaars en van de verzorgingsinstellingen beschouwd als één enkele groep.

De voorzitter en de ondervoorzitter behoren tot een verschillende taalrol. 2. Bevoegdheid en taken van de raad van bestuur van het Fonds De bevoegdheden en taken van de raad van bestuur van het Fonds zijn beschreven in artikel 8 van de wet van 31 maart 2010 betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg.3. Benoeming van de leden De leden, de voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur van het Fonds worden, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, benoemd voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar.4. Voordrachten De kandidaten die de overheid vertegenwoordigen, evenals de voorzitter en de ondervoorzitter worden voorgedragen door de Ministerraad. De kandidaten die de werkgevers en de zelfstandigen vertegenwoordigen worden, in dubbel aantal van de toe te wijzen mandaten, voorgedragen door de representatieve organisaties van alle werkgevers en de representatieve organisaties van de zelfstandigen.

De kandidaten die de werknemers vertegenwoordigen worden, in dubbel aantal van de toe te wijzen mandaten, voorgedragen door de representatieve organisaties van alle werknemers.

De kandidaten die de verzekeringsinstellingen vertegenwoordigen worden, in dubbel aantal van de toe te wijzen mandaten, voorgedragen door de verzekeringsinstellingen.

De kandidaten die de beroepsbeoefenaars vertegenwoordigen, worden door de representatieve beroepsverenigingen voorgedragen.

De kandidaten die de verzorgingsinstellingen vertegenwoordigen, worden door de representatieve verenigingen van verzorgingsinstellingen voorgedragen.

De kandidaten die de patiënten vertegenwoordigen, worden door de representatieve patiëntenverenigingen voorgedragen.

Alle voorgedragen kandidaturen dienen vergezeld te zijn van een curriculum vitae.

Ze dienen uiterlijk in de maand die volgt op de publicatie van onderhavig advies, bij een ter post aangetekende brief te worden gericht aan de Federale Overheidsdienst, Directoraat- generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen, Eurostation II, Victor Hortaplein 40, bus 10, 1060 Brussel. 5. Kandidaturen De individueel ingediende kandidaturen van de professoren in de rechten, gespecialiseerd in medisch recht, dienen vergezeld te zijn van een curriculum vitae. Ze dienen uiterlijk in de maand die volgt op de publicatie van onderhavig advies, bij een ter post aangetekende brief te worden gericht aan de Federale Overheidsdienst, Directoraat- generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen, Eurostation II, Victor Hortaplein 40, bus 10, 1060 Brussel.

^