Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 16 maart 2011

Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen Vacature (m/v) van eerstaanwezend assistent in proefperiode (wetenschappelijk personeel) Vacaturenummer HRM S937 (beheer van het mariene ecosysteem) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BI(...) Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. Titel en klas(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2011021020
pub.
16/03/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) Vacature (m/v) van eerstaanwezend assistent in proefperiode (wetenschappelijk personeel) Vacaturenummer HRM S937 (beheer van het mariene ecosysteem) 1. POSITIE VAN DE FUNCTIE BINNEN DE INSTELLING Het gaat om een voltijdse betrekking van statutair wetenschappelijk personeelslid. Titel en klasse van de wetenschappelijke loopbaan : eerstaanwezend assistent in proefperiode (klasse SW2).

Activiteitengroep van de wetenschappelijke loopbaan waartoe de betrekking behoort : activiteitengroep II « Wetenschappelijke dienstverlening ».

De betrekking zal uitgeoefend worden binnen de operationele directie « Natuurlijk milieu » van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen te 1000 Brussel. 2. TAALREGIME Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten die kunnen ingedeeld worden bij de Franse of de Nederlandse taalrol bij toepassing van de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken.3. FUNCTIECONTEXT Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid. Het maakt deel uit van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid.

Het ontwikkelt belangrijke onderzoeksactiviteiten op het gebied van natuurwetenschappen, in hoofdzaak gericht op evolutie, diversiteit en ecosystemen. Het beheert de nationale verzamelingen en breidt die uit.

Het voert opdrachten uit in verband met dienstverlening aan overheidsinstellingen, onder andere voor het toepassen van gewestelijke, federale en internationale verdragen en wetgeving. Via het Museum voor Natuurwetenschappen vult het een missie in van sensibilisering op gebied van natuurwetenschappen en milieubescherming. Het Instituut is opgedeeld in 4 Operationele Directies (OD) : Taxonomie en Fylogenie, Natuurlijk Milieu, Aarde en Geschiedenis van het Leven, en Publiek, alsook een Ondersteunende Directie.

Het onderzoek van de OD « Natuurlijk Milieu » betreft de studie van biotische en abiotische componenten van de natuurlijke milieus en van de interacties van de systemen die er deel van uitmaken. Voor het mariene milieu volgt het gevoerde onderzoek daarnaast een systeemgeoriënteerde benadering, vaak gesteund door modellering en met een belangrijke fysische component. 4. INHOUD VAN DE FUNCTIE 4.1. Doelstellingen van de functie ten aanzien van de opdrachten van de instelling De kandidaat/kandidate zal werken in het kader van de OD « Natuurlijk milieu » en moet bijdragen aan de goede werking ervan. Meer in het bijzonder komt hij/zij tussen in de ondersteuning van programma's en projecten met betrekking tot het beheer van het mariene ecosysteem.

De kandidaat/kandidate oefent op prioritaire wijze de activiteiten van wetenschappelijke openbare dienstverlening uit : - door het coördineren van de activiteiten van het Belgisch marien datacenter (BMDC); - door het verzekeren van de ontwikkeling van het BMDC door : ? de toename van de hoeveelheid en de kwaliteit van de gegevens die de informatiesystemen inhouden; ? de toename van de aangeboden dienstverlening; ? de verscheidenheid van het publiek; ? de handhaving op een niveau conform met de erkende internationale standaarden van de aangewende technologieën zowel voor de « hardware » als de « software »; - door het optimaliseren van de stroom aan gegevens tussen de verstrekkers van de informatie (onderzoeksschip, meetstations en -netwerken, laboratoria, archieven,...), zowel op het niveau van het Instituut als daarbuiten, naar de informatiesystemen beheerd door het BMDC; - door bij te dragen aan de multidisciplinaire benadering van het mariene ecosysteem in het kader van de OD « Natuurlijk milieu »; - door op een passende manier te antwoorden aan de vraag tot rapportering van milieu-informatie; - door actief deel te nemen aan de promotie van de collecties en activiteiten van het BMDC zowel nationaal als internationaal.

Hij/zij zorgt voor een stevige verankering van het BMDC in de internationale context, tegelijkertijd binnen officiële instellingen en netwerken (IODE, ICES,...) en door belangrijke bijdragen aan gezamenlijke wetenschappelijke projecten en programma's, door de verwezenlijking van studies, ontwikkelingen of opdrachten.

Hij/zij oefent evenzeer wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten uit : - door het publiceren van originele studies gebaseerd op de analyses van oceanologische gegevens of op de aangewende technologieën in het kader van het BMDC of nog in het kader van multidisciplinaire projecten met betrekking tot het mariene milieu; - door het actief deelnemen aan wetenschappelijke vergaderingen binnen zijn/haar vakgebied, zowel in België als in het buitenland. 4.2. Resultaatsgebieden 4.2.1. Kernresultaatsgebieden : Wetenschappelijke dienstverlening (80 % van het tijdsgebruik). - Beheer en coördinatie van het Belgisch mariene datacenter (BMDC); - kwantitatieve en kwalitatieve verrijking van de gegevenswerking; - Ontwerp en ontwikkeling van informatiesystemen die de verzameling van informatie, het doorsturen ervan naar een databank, hun validatie, hun opslag, hun archivering, hun verspreiding naar de gebruikers, hun voorstelling en hun analyse dekken; - actieve « technologische bewaking » opdat de technieken en middelen op een internationaal referentieniveau gehandhaafd worden; - coördinatie met de actoren van het Belgische oceanologisch onderzoek, voornamelijk in het kader van de ontwikkelde activiteiten op het niveau van het Instituut; - gepast antwoord op de eisen inzake publiciteit en rapportering van milieu-informatie; - promotie van de collecties en activiteiten van het BMDC zowel nationaal als internationaal; - vertegenwoordiging binnen gespecialiseerde organisaties zowel nationaal als internationaal; - actieve deelname aan programma's, projecten en studies met betrekking tot het beheer van mariene gegevens of die beroep moeten doen op een gespecialiseerde ploeg inzake deze materie. 4.2.2. Bijkomende resultaatsgebieden : Wetenschappelijk onderzoek (20 % van het tijdsgebruik). - Als onderzoeker bijdragen aan de publicatie van originele studies gebaseerd op de analyses van oceanografische gegevens of op de technologieën in werking gesteld in het kader van het BMDC of nog in het kader van multidisciplinaire projecten met betrekking tot het mariene milieu. - Actief deelnemen aan nationale of internationale conferenties met betrekking tot het beheer van het mariene milieu en aan de, met dit doel, in het werk gestelde technieken. 5. COMPETENTIEPROFIEL 5.1. Vereiste diploma's en opleidingen De kandidaat/kandidate dient een diploma te bezitten van licentiaat of master in de wetenschappen, of van burgerlijk ingenieur, of doctor in de wetenschappen of toegepaste wetenschappen.

Een universitaire opleiding in de oceanologie is een bijkomende troef. 5.2. Technische kundigheden Opdat de kandidatuur ontvankelijk zou zijn : - moet de kandidaat/kandidate een grondige ervaring in een gelijkaardige functie kunnen aantonen. - wordt een goede kennis van het onderzoekslandschap in mariene wetenschappen op nationaal en internationaal niveau, alsook van het beheer en het gebruik van oceanografische gegevens, vereist.

Bovendien, worden de kandidaturen die meerdere van de hierna vermelde kenmerken bevatten, prioritair gerangschikt : - eerdere deelnames aan projecten of acties die verband houden met het beheer van mariene ecosystemen; - ervaring in de toepassing van nieuwe informatietechnologieën inzake oceanografie, meer bepaald in operationele oceanografie; - ervaring in het ontwerp en beheer van projecten inzake wetenschappelijke informatica ontwikkelingen (hardware en/of software); - ervaring, zowel op nationaal als internationaal niveau, in de uitvoering van multidisciplinaire projecten in toegepaste wetenschappen, binnen het domein van wetenschappelijk marien onderzoek; - ervaring, op internationaal niveau, van de integratie van infrastructuren voor het beheer en de verspreiding van oceanografische gegevens en informatie; - ervaring binnen institutionele instellingen, zowel op nationaal als internationaal niveau; - goede kennis van het Engels. Een voldoende kennis van de andere voornaamste landstaal (in verhouding tot de taalrol waarin de kandidaat zal opgenomen worden), verenigbaar met de eisen van de functie (teamleiding, contacten met derden), is ook gewenst. 5.3. Generieke competenties Er wordt verwacht van de kandidaat/kandidate dat hij/zij zich integreert binnen het bestaand team, dat hij/zij op zelfstandige wijze kan werken en dat hij/zij het beheer en de verantwoordelijkheid kan nemen voor de operationele activiteiten en voor bestaande en toekomstige onderzoeksprojecten.

De kandidaat/kandidate zal blijk geven van een geest van synthese en innovatie in het beheer van de informatie.

Hij/zij moet bekwaam zijn om een team te leiden dat samengesteld is uit wetenschappelijke personeelsleden en technici (informatici), door het definiëren van de prioriteiten, de organisatie van de taken en het motiveren van het personeel, in het bijzonder door het aan te sturen en door het bevorderen van hun professionele ontwikkeling.

Voor wat de interpersoonlijke relaties betreft, zal hij/zij de geest van servicegericht handelen en adviseren bevorderen.

Hij/zij moet ook bekwaam zijn om het financieel beheer van het personeel, evenals van de investeringen en van de werking van de informatica infrastructuur, op zich te kunnen nemen. 5.4. Vereisten waaraan moet worden voldaan voor een werving in de klasse SW2 ? Minstens 4 jaar wetenschappelijke ervaring bezitten die als wetenschappelijke anciënniteit kan worden gevaloriseerd in de zin van het statuut (artikel 7, § 2 - 3, van het koninklijk besluit van 25 februari 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/02/2008 pub. 07/04/2008 numac 2008021029 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen type koninklijk besluit prom. 25/02/2008 pub. 07/04/2008 numac 2008021028 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot vaststelling van het geldelijke statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen sluiten tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen). ? Eén of meer relevante verwezenlijkingen in het kader van zijn functie. Deze verwezenlijkingen zullen specifiek door de jury geëvalueerd worden op basis van de context en van de voorwaarden vastgesteld onder de rubrieken 4 en 5 hierboven. 6. ARBEIDSVOORWAARDEN 6.1. Duur van de proefperiode - Bezoldiging De gekozen kandidaat/kandidate wordt aangeworven als wetenschappelijk personeelslid in proefperiode met de titel van eerstaanwezend assistent en met de daaraan verbonden weddenschaal SW21.

Minimumbezoldiging (brutobedragen rekening gehouden met de huidige index en met een anciënniteit van 4 jaar, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto euro 52.018,82 per jaar ( euro 4.334,90 per maand).

De normale tijdsduur van de proefperiode bedraagt één jaar. 6.2. Andere voordelen ? U kan genieten van de terugbetaling van de kosten wat betreft het woon-werkverkeer via het openbaar vervoer; ? het KBIN hanteert een systeem van vlottende werkuren. 7. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN 7.1. De gekozen kandidaat/kandidate moet op de datum van zijn/haar indiensttreding volgende voorwaarden vervullen : ? Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; ? de burgerlijke en politieke rechten genieten; ? aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; ? een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van het gesolliciteerd ambt. 7.2. Uiterlijk op de dag waarop de termijn eindigt voor het indienen der kandidaturen, moeten volgende voorwaarden vervuld zijn : ? de vereiste diploma's bezitten (zie punt 5.1 hierboven); ? de vereiste technische kundigheden bezitten (zie punt 5.2 hierboven) en deze bewijzen; ? de vereiste generieke competenties bezitten (zie punt 5.3 hierboven) en deze bewijzen.

Opdat een aanwerving in de klasse SW2 zou kunnen worden overwogen, dienen op dezelfde datum tevens de voorwaarden te zijn vervuld, bedoeld onder punt 5.4 hierboven. 7.3. In de beide hierna vermelde gevallen geldt volgend voorbehoud voor deelname aan de selectieprocedure 7.3.1. Het vereiste diploma werd behaald in een ander land dan België.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van het KBIN vooraf nagaan of het door de kandidaat/ kandidate voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat/kandidate aan zijn/haar kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, nodig voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moest een verhandeling worden ingediend voor het behalen van het diploma ? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits of Engels (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). 7.3.2. Het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans. ? De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt in principe de taalrol waarbij de kandidaat/kandidate moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken. ? Wanneer een diploma van doctor vereist is, dat werd behaald na verdediging in het openbaar van een proefschrift, of wanneer een dergelijk diploma wordt voorgelegd om te voldoen aan de diplomavereisten, wordt de taalrol dan ook bepaald door de taal waarin de studies werden gedaan die hebben geleid tot het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat. ? In de gevallen waarin deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat/kandidate daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR, het Selectiebureau van de Federale Overheid (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel (tel. : +32 (0)2-788 66 32; e-mail : taal@selor.be).

Uit dit bewijs moet blijken dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma : - taaltest Nederlands B - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat/kandidate wenst te worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; - taaltest Frans B - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A, indien de kandidaat/kandidate wenst te worden ingedeeld bij de Franse taalrol. 8. BIJKOMENDE INLICHTINGEN Meer informatie omtrent de inhoud van deze betrekking kan worden bekomen bij Mevr.Anouk Schoeters, verantwoordelijke voor de Personeelsdienst van het KBIN (tel. 02-627 42 59; e-mail : Anouk.Schoeters@natuurwetenschappen.be), die zal instaan voor de dispatching. 9. SELECTIEPROCEDURE ? De jury van het KBIN bepaalt wie van de kandidaten (m/v), die een ontvankelijke kandidatuur hebben ingediend, het meest geschikt worden geacht voor de betrekking (maximum 5 kandidaten kunnen aldus worden geselecteerd). ? Indien de jury het noodzakelijk acht, kan hij de kandidaten (m/v) vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die de Jury bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. ? De kandidaten (m/v) die aldus in aanmerking worden genomen, zullen vervolgens uitgenodigd worden om voor de jury te verschijnen voor een hoorzitting met het oog op de vaststelling van de rangschikking der kandidaten. ? Deze rangschikking wordt pas definitief nadat ze werd meegedeeld aan de betrokken kandidaten (m/v) die daarbij de mogelijkheid hebben erover klacht in te dienen en te vragen om door de jury te worden gehoord. 10. SOLLICITATIEPROCEDURE 10.1. De kandidaturen moeten worden ingediend binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad , dus ten laatste op 15 april 2011 Ze moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Dienst Human Resources van de Federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, Louizalaan 231, 1050 Brussel. 10.2. In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de gesolliciteerdebetrekking; ? het adres waar de kandidaat/kandidate de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem/haar kennis zal worden gegeven van zijn/haar plaats in de rangschikking der kandidaten; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 10.3. Aan de kandidatuur toe te voegen bescheiden ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; ? indien reeds wetenschappelijke activiteiten werden verricht : attesten om deze te rechtvaardigen (attesten afgeleverd door de werkgevers, de autoriteiten die beurzen toekenden,...; voor meer informatie betreffende de te verstrekken inlichtingen : zie de nota betreffende de toekenning van de wetenschappelijke anciënniteit die kan worden geraadpleegd op de website van de POD Wetenschapsbeleid (www.belspo.be, rubriek « Vacatureberichten » - Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen) en die eveneens kan worden bekomen bij de dienst HR van de POD Wetenschapsbeleid (tel. : 02-238 34 19 of 02-238 35 68); ? een kopie van het/de vereiste diploma('s); ? indien de kandidaat/kandidate een doctorsdiploma voorlegt om aan de diplomavereisten te voldoen, dient hij/zij aan zijn/haar kandidatuur eveneens een kopie toe te voegen van het universitair einddiploma dat toegang gaf tot het doctoraat; indien deze diploma's, of één ervan, werden uitgereikt in een andere taal dan het Nederlands, Frans, Duits of Engels dient daarvan tevens een vertaling te worden gevoegd bij het voorgelegde dossier (vertaling in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; vertaling in het Frans voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); ? een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken; ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder punt 7.3.1, indien het/de vereiste diploma('s), behaald door de kandidaat/kandidate, werd(en) uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.3.2, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn/haar indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 10.4. Er zal geen rekening worden gehouden met kandidaturen die niet werden ingediend overeenkomstig de hierboven bepaalde sollicitatieprocedure

^