Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 15 februari 2012

Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Vacature van Operationeel Directeur Rijksarchieven in de Waalse provincies. - Vacaturenummer AFE12708 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel Directeur - « Ri(...) Organisatie : Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën (Rijksarchief). 2. Functiec(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2012021031
pub.
15/02/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID


Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Vacature (m/v) van Operationeel Directeur Rijksarchieven in de Waalse provincies. - Vacaturenummer AFE12708 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : Operationeel Directeur - « Rijksarchieven in de Waalse provincies ». Organisatie : Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën (Rijksarchief). 2. Functiecontext. De opdrachten van het RIJKSARCHIEF staan beschreven in het KB van 3 december 2009 « tot vaststelling van de opdrachten van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën » (Belgisch Staatsblad, 15 december 2009, 2de uitgave).

Het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, kortweg het Rijksarchief genoemd, is een wetenschappelijke instelling van de Belgische Federale Overheid, die deel uitmaakt van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid. De instelling bestaat uit het Algemeen Rijksarchief te Brussel en uit de 17 Rijksarchieven verspreid over het gehele land.

Het RIJKSARCHIEF oefent toezicht uit op de goede bewaring van de archieven die door een overheid werden tot stand gebracht en beheerd.

Het verstrekt in dit verband richtlijnen en aanbevelingen, verricht controlebezoeken, organiseert cursussen voor ambtenaren en treedt op als raadgever voor de bouw en de inrichting van archiefbewaarplaatsen en voor de organisatie van het archiefbeheer binnen een overheidsbestuur.

Het RIJKSARCHIEF verwerft en bewaart (na selectie) archieven van minstens 30 jaar oud van hoven en rechtbanken, openbare besturen en notarissen, alsook van de private sector en particulieren (ondernemingen, politici, verenigingen en genootschappen, invloedrijke families, enz. die een belangrijke maatschappelijke rol hebben gespeeld). Het RIJKSARCHIEF ziet erop toe dat overheidsarchieven volgens de archivistische normen worden overgebracht.

Het beschikbaar stellen van dit archief aan het publiek, met inachtneming van de privacy van bepaalde gegevens, behoort tot de hoofdopdrachten van de instelling. Het RIJKSARCHIEF stelt in zijn 19 studiezalen infrastructuur ter beschikking van een ruim en gevarieerd publiek. De rechtstreekse dienstverlening via het internet (de digitale leeszaal) is één van de prioriteiten van de instelling.

Eén van de hoofdtaken van het wetenschappelijk personeel bestaat in het toegankelijk maken van de immense hoeveelheid nauwelijks ontsloten archief dat zich in de instelling bevindt, via de realisatie van een wetenschappelijk instrumentarium (weg- en zoekwijzers, archievenoverzichten en gidsen, inventarissen, institutionele studies) dat de onderzoeker moet toelaten de gewenste informatie vrij trefzeker en binnen redelijke tijd op te sporen.

Het RIJKSARCHIEF is een kenniscentrum inzake historische informatie en archiefbeheer. Het wetenschappelijk personeel van het RIJKSARCHIEF verricht permanent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de archivistiek, de conservering en de institutionele geschiedenis van de archiefvormende instellingen, in het kader van een verantwoorde invulling van bovengenoemde opdrachten inzake verwerving, bewaring, ontsluiting en beschikbaarstelling.

Het RIJKSARCHIEF coördineert tenslotte het archiefbeleid op nationaal niveau en streeft naar een doeltreffende samenwerking op internationaal vlak. 3. Bestaansreden van de functie De OD bestaat uit de 8 Rijksarchieven in de 5 Waalse provincies en in de Duitstalige Gemeenschap.Deze rijksarchiefdiensten staan in voor het bewaren, inventariseren en valoriseren van meer dan 76 kilometer archief, evenals voor het archieftoezicht bij de archiefvormers in hun respectievelijk ambtsgebied. De Rijksarchieven nemen allerlei taken waar in verband met onderzoek (inventarissen en archiefgidsen, colloquia,...), openbare wetenschappelijke dienstverlening (leeszalen, tentoonstellingen,...) en collectiebeheer.

Voor meer details over deze OD, zie de website http://arch.arch.be Om een coherent samenwerkingsbeleid te kunnen verzekeren dat beantwoordt aan de behoeften van alle gebruikers, moeten deze verschillende rijksarchiefdiensten op mekaar worden afgestemd en moet een archiefbeleid worden uitgewerkt dat rekening houdt met de noden van zowel de Federale Staat, het Waals Gewest, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de provincies en de gemeentes als alle andere publieke en private actoren.

Taken en voornaamste doelstellingen : Deze OD stelt zicht tot doel om archiefdocumenten en hun geschiedkundige context zo ruim mogelijk (van lokaal tot internationaal niveau) toegankelijk te maken. Ze wil tevens in een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk kader diensten aanreiken aan verschillende publieksgroepen (hulp bij onderzoek, reproducties van documenten,...).

Ze stelt de nodige wetenschappelijke en technische vaardigheden ten dienste van de bewaring, het toezicht, het beheer en de valorisatie van de archiefbestanden. Deze OD werkt samen met de actoren uit het archiefonderzoek (universiteiten, documentatiecentra,...) en met de archiefvormers.

Op vraag van de Algemeen Directeur voert ze voor alle operationele directies van de instelling transversale opdrachten uit inzake wetenschappelijk onderzoek of wetenschappelijke openbare dienstverlening, en dit in samenwerking met de POD Wetenschapsbeleid en de betrokken actoren.

Ze moet het gebruik van de nieuwe informatietechnologieën integreren en stimuleren, meer bepaald via digitalisering en het digitaal beschikbaar stellen van het documentair erfgoed.

Samen met de Regie der Gebouwen is ze sinds meerdere jaren betrokken bij programma's voor renovatie en modernisering van de rijksarchiefdiensten.

Kwantitatief : - Ongeveer 75 medewerkers (+/-65 VTE); - Globaal jaarlijks budget van ongeveer 2,75 miljoen euro (personeelskost inbegrepen); - Beheer van meer dan 32 000 m2 publieksruimte en archiefbewaarplaatsen; jaarlijks ongeveer 24 000 leeszaalbezoekers. 4. Opdrachten en verantwoordelijkheden van de functie 4.1 Door het ontwikkelen van een strategische wetenschappelijke visie het strategisch en operationeel kader van het Rijksarchief verwezenlijken in de Operationele Directie en de uitvoering ervan omkaderen. 4.2 Permanente resultaatsgebieden - Voorbereiden, opstarten, beheren, begeleiden en evalueren van acties ter verwezenlijking van de opdrachten van de OD; - op verzoek van de Algemeen Directeur van het RIJKSARCHIEF de instelling vertegenwoordigen in onderzoeksprogramma's en -activiteiten en in activiteiten van openbare wetenschappelijke dienstverlening die werden ontwikkeld in synergie met de POD Wetenschapsbeleid en andere actoren; - binnen de OD acties opzetten en coördineren voor het behoud en de verdere uitbouw van de wetenschappelijke expertise en de knowhow, in het kader van nationale, Europese en wereldwijde erkenning; - de middelen (d.i. financiën en personeel) die aan de OD werden toegekend doelmatig en efficiënt beheren; - de directe medewerkers aansturen, motiveren, evalueren en opleiden met het oog op de verwezenlijking van de vooropgestelde doelstellingen; - instaan voor de interne communicatie van de OD. 4.3 Tijdelijke resultaatsgebieden - Binnen zes maanden na de aanstelling een actieplan voorleggen (KB van 13 april 2008, artikel 29); - voorstellen formuleren voor de interne werking van de OD en deze implementeren; - ondersteuning bieden bij het opmaken en uitvoeren van projecten voor de uitbouw en de verbetering van de werking van het RIJKSARCHIEF. 4.4 Relaties binnen het Instituut ? Rapporteert aan de Algemeen Directeur; ? is lid van de Directieraad van de instelling; ? rapporteert voor de Operationele Directie aan de Wetenschappelijke Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij/zij tot lid kan worden aangesteld; ? werkt samen met de Directie Ondersteunende diensten voor een efficiënt beheer van de Operationele Directie; ? werkt nauw samen met de andere Operationele Directies van de instelling. 4.5 Relaties met de POD en de Federale Overheid - Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van het RIJKSARCHIEF samen met andere FWI's en de Algemene Directies van de POD Wetenschapsbeleid; - vertegenwoordigt de OD en, op verzoek, het RIJKSARCHIEF op vergaderingen van overlegorganen bij de POD en, eventueel, andere FOD's; - werkt samen met andere POD's, FOD's of overheidsinstellingen aan projecten die verband houden met de doelstellingen van de OD en het RIJKSARCHIEF. 4.6 Externe relaties - Werkt samen met Belgische of buitenlandse actoren evenals met internationale organisaties die actief zijn in het werkveld van de OD; - vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van het RIJKSARCHIEF, de instelling bij diezelfde actoren. 5. Verwachte competenties 5.1 Algemene competenties inzake leiding geven en organisatie Volgende vaardigheden en competenties zijn doorslaggevende criteria : ? vaardigheid in het managen van complexe en gediversifieerde organisaties; ? ervaring in het plannen, coördineren en budgettair beheren van projecten; ? inzicht in het administratief besluitvormingsproces; ? kennis van de wetgeving met betrekking tot de OD; ? goed op de hoogte van de nationale en internationale netwerken die van belang zijn voor de OD; ? teamwork en projectgroepen kunnen stimuleren; ? medewerkers kunnen coachen, motiveren en ontwikkelen; ? burger- en maatschappijgericht; ? kunnen onderhandelen en overtuigen; ? visie en integratievermogen; ? resultaatgericht; ? interdisciplinair kunnen werken; ? communicatievaardig, ook met de pers. 5.2 Functiespecifieke competenties Volgende competenties zijn vereist : - projecten voor het valoriseren en tentoonstellen van archief ontwikkelen en aansturen; - archivistische of historische onderzoeksprogramma's ontwikkelen en aansturen; - grootschalige programma's uitwerken voor wetenschappelijke communicatie en sensibilisering; - in het werkveld van de OD netwerken van partnerships opzetten, op een van de gebieden van de OD. 5.3 Bijkomende gewenste competenties Ervaring met fondsenwerving voor vergelijkbare grote projecten en een goede kennis van de tweede landstaal en van het Engels zijn bijkomende troeven 6. Toelaatbaarheids- en deelnemingsvoorwaarden Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure.De kandidaten moeten aan deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het indienen der kandidaturen.

Sommige woorden in de jobomschrijvingen staan in de mannelijke vorm voor een betere leesbaarheid. Alle jobs zijn zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. 6.1 Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden 6.1.1 Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan de voorwaarden voldoen om te mogen deelnemen aan een selectieprocedure voor de functie van wetenschappelijk personeelslid.

Onder wetenschappelijk personeelslid moet worden begrepen : een personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd : elke systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en de educatieve dienst inbegrepen;

De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van wetenschappelijk personeelslid zijn : a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie;b) de burgerlijke en politieke rechten genieten;c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de gesolliciteerde functie;d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het statuut van het rijkspersoneel;e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale wetenschappelijke instelling. 6.1.2 Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen : de uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een organisatie uit de privésector. 6.2 Functiespecifieke voorwaarden Minimum 10 jaar professionele ervaring, waarvan 4 jaar ervaring in teammanagement of projectmanagement, in meerdere gebieden waarvoor de Operationele Directie bevoegd is, zoals vermeld onder de rubriek 5.2 "Functiespecifieke competenties". 7. Taalregime en diploma Deze betrekking is toegankelijk voor Franstalige kandidiaten (de kennis van het frans wordt vastgesteld volgens de regels hiertoe bepaald door de wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken;deze kennis is bewezen indien uit het/de vereiste universitaire diploma('s) blijkt dat de kandidiaat (m/v) het onderwijs heeft genoten in voormelde taal).

In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure onder voorbehoud geldig. 7.1 Vaststelling van het taalregime De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het behalen van het vereiste diploma, bepaalt hte taalregime van de kandidaat bij toepassing van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (het diplma bedoeld onder 6.1.1 d, dus de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van niveau A).

Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het Nederlands of het Frans Wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat daarom in het bezit te zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (Bisschoffsheimlaan 15, 1000 Brussel; tel. : +32-(0)2 800-50 54; e-mail : taal@selor.be), waaruit blijkt dat de betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde diploma. Dit bewijs van taalkennis dient uitgereikt te zijn na een proef over de taalbeheersing van de Franse taal die verwacht wordt van de houders van één der hierboven onder punt 6.1.1.d bedoelde diploma's (taaltest - artikel 7, voor een functie van niveau 1/A). 7.2 Gelijkstelling van diploma Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werd(en) behaald in een ander land dan België. 7.2.1 Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.

In dit geval zal de voorzitter van de jury van het Rijksarchief vooraf nagaan of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij toepassing van de bepalingen van de Richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen.

Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen toe te voegen, noodzakelijk voor bedoeld onderzoek : ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (vertaling in het Frans); ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf) : 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het behalen van het diploma;2. moet een eindwerk worden ingediend voor het behalen van het diploma? 3.de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het uitreiken van bedoeld diploma; ? een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in het Nederlands, Frans, Duits (vertaling in het Frans). 7.2.2 Diploma behaald in een ander land dan deze bedoeld onder punt 7.2.1.

In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). 8. Sollicitatieprocedure Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de hieronder beschreven voorwaarden : 8.1 Indienen van de kandidaturen De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD Wetenschapsbeleid, De heer Philippe Mettens, Louizalaan 231, 1050 Brussel binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, en ten laatste op 16/03/2012. 8.2 In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd : ? de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; ? de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en geboortedatum; ? het adres waar de kandidaat de aangetekende brief zal kunnen in ontvangst nemen waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres dient onmiddellijk te worden meegedeeld. 8.3 De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden : via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.selor.be, www.belspo.be of via karel.velle@arch.be waaraan toegevoegd moeten worden : - een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; - een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere wetenschappelijke werken; - de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven bedoeld onder punt 5.2; - attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van begin- en einddatum; - een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te leggen; - de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten 7.2.1 of 7.2.2, indien het vereiste diploma, behaald door de kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling; - het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1, ingeval dit bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs. 9. Selectieprocedure ? Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven, onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. ? De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan in het gestandaardiseerd CV en in de gedetailleerde referenties van vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. ? Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben ingediend, worden door de Jury van het Rijksarchief uitgenodigd voor een hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in het licht van de algemene eisen van management en organisatie, enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit te voeren functie. ? De kandidaten zullen beoordeeld worden op hun uitgebreide kennis en ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende functiebeschrijving. ? Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten : - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een gemotiveerde rangschikking bepalen; - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. ? Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. ? De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. ? De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de Algemeen Directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst is, i.c. dus de Algemeen Directeur van het Rijksarchief. 10. Bijkomende informatie 10.1 Arbeidsvoorwaarden - Mandaat van 6 jaar (hernieuwbaar); - voltijds; - de functie zal uitgeoefend worden in de Rijksarchieven in de Waalse provincies (zie de internetsite http://arch.arch.be); - Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, reglementaire toeslagen niet inbegrepen) : bruto 101.276,6 € per jaar (8.439,72 € per maand). 10.2 Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kan worden voorzien. 10.3. Contactpersoon Bijkomende inlichtingen omtrent deze betrekking kunnen bekomen worden bij : - betreffende de inhoud van de functie : M. Karel Velle, Algemeen Directeur, karel.velle@arch.be - betreffende de arbeidsvoorwaarden : Mevr. Diane Géronnez, Selecties - P & O, diane.geronnez@belspo.be .

^