Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 09 april 2014

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. - Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen. - Oproep tot kandidaten voor een mandaat van regeringscommissaris bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het Rijksinsti(...) Referenties : - Wet van 9 augustus 1963 tot instelling en organisatie van een regeling voor ver(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2014202442
pub.
09/04/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. - Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen. - Oproep tot kandidaten voor een mandaat van regeringscommissaris (m/v) bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) Referenties : - Wet van 9 augustus 1963 tot instelling en organisatie van een regeling voor verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, artikel 39, gewijzigd bij de wet van 15 februari 1993. - KB van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels. - KB van 14 november 2001 tot regeling van de benoemingsvoorwaarden en de uitoefening van de opdracht van de regeringscommissarissen bij de openbare instellingen van Sociale Zekerheid.

Deze oproep betreft het mandaat van regeringscommissaris die de toezichthoudende Minister van Sociale Zaken vertegenwoordigt bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV en die benoemd wordt op voordracht van de Minister van Sociale Zaken.

Rol van de Regeringscommissaris bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV De rol van de Regeringscommissaris bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV is hoofdzakelijk gericht op het uitoefenen van administratief toezicht en controle op de werking van het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV. De Regeringscommissaris die de Minister van Sociale Zaken vertegenwoordigt bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV is aldus het geprivilegieerde (maar niet het exclusieve) contactpunt.

Opdrachten en taken van de regeringscommissaris bij het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Hiertoe vervult hij onder meer volgende opdrachten en taken (niet limitatief) : - hij woont de vergaderingen bij van het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV; - hij informeert en adviseert de voogdijminister inzake voorstellen, acties, beslissingen die het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV neemt; - hij informeert en ondersteunt het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV, rekening houdend met de beleidsvisie van de Minister van Sociale Zaken; - hij beheert de relaties tussen de voogdijminister en het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV; - hij stelt in voorkomend geval beroep in tegen beslissingen van het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV. Dit is geen voltijds mandaat en de uitoefening van het mandaat gebeurt bijkomend bij de huidige functie van de kandidaat. De Regeringscommissaris moet voldoende ter beschikking zijn, rekening houdend met de omvang van de taken van het Beheerscomité van de dienst voor uitkeringen van het RIZIV. Competenties en vaardigheden In deze context zijn vereist : § Kennis van : - de beleidsvisie van de toezichthoudende Minister van Sociale Zaken; - de communicatie rond deze beleidsvisie; - veranderingsmanagement; - organisatie en beheer van een overheidsdienst; - contractualisering (in het bijzonder hoger vermeld KB van 3 april 1997 en methodologie van Bestuursovereenkomsten); - het netwerk van Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid. § Competenties en vaardigheden : - leidinggevende vaardigheden; - analyse en adviesverlening over juridische teksten (inzake ziekte- en invaliditeitsverzekering en uitkeringen); - ervaring inzake overleg met stakeholders en syndicaten; - bemiddeling; - rapportering.

De praktische kennis van een tweede landstaal is een pluspunt.

Kandidaturen § Toelaatbaarheidsvereisten : ? ambtenaar zijn van minstens rang A3 met nuttige ervaring in de sociale sector in het algemeen; ? beschikken over een ervaring van minstens 7 jaar in een leidinggevende functie. Ervaring in een leidinggevende functie betekent ervaring inzake het beheer van een overheidsdienst; ? niet vallen onder de onverenigbaarheden voor de uitoefening van dit mandaat zoals opgesomd in artikel 2, § 3 van het KB van 14 november 2001 tot regeling van de benoemingsvoorwaarden en de uitoefening van de opdracht van de Regeringscommissarissen bij de openbare instellingen van sociale zekerheid. § Selectieprocedure : 1) De directie P & O van de FOD Sociale Zekerheid, onder supervisie van de stafdirecteur P & O, beslist of de kandidaten voldoen aan de toelaatbaarheidsvereisten, en dit enkel op basis van de informatie die de kandidaat vermeldt in zijn kandidatuurstelling.Het vervullen van de toelaatbaarheidsvereisten is een absolute voorwaarde voor verdere deelname aan de selectieprocedure. 2) Voor de kandidaten die aan de toelaatbaarheidsvereisten voldoen, worden vervolgens de titels en verdiensten vergeleken, waarbij inzonderheid nagegaan wordt in welke mate het profiel van de kandidaat overeenkomt met de vereiste kennis, competenties en vaardigheden, alsook wordt de motivatie van de kandidaat voor de functie van Regeringscommissaris geëvalueerd.3) Aansluitend op de vergelijking van de kandidaten bedoeld in punt 2) wordt een voorstel van rangschikking van de kandidaten opgesteld met het oog op de voordracht door de Minister van Sociale Zaken aan de Koning. De kandidaatstelling, die niet langer dan drie bladzijden van het formaat A4 met normaal lettertype mag bedragen, en die inzonderheid de titels, verdiensten, overeenkomst van het profiel van de kandidaat met de vereiste kennis, competenties en vaardigheden, alsook de motivatie voor de functie uiteenzet, dient per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen, opgestuurd te worden naar : De Minister van Sociale Zaken, T.a.v. de heer Jean-Claude Heirman a.i, Stafdienst P & O van de FOD Sociale Zekerheid Administratief Centrum Kruidtuin- Finance Tower Kruidtuinlaan 50, bus 115 1000 Brussel.

De termijn van 14 kalenderdagen gaat in op de eerste dag volgend op de dag waarop deze oproep in het Belgisch Staatsblad is verschenen.

Bijkomende inlichtingen Bijkomende inlichtingen betreffende deze oproep tot kandidaatstelling kunnen bekomen worden bij de Beleidscel Sociale Zaken op het telefoonnummer : 02-233 50 94 (Anissa Ben Omar).

^