Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 07 september 2015

Opdrachthouders van de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging Oproep tot de kandidaten van niveau A De belangstellende ambtenaren van de federale overheidsdiensten, het Ministerie van Landsverdediging of de federale openba(...) 1) Functiecontext De DAV (Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging) werd in 1998 opgericht(...)

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2015204034
pub.
07/09/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER


Opdrachthouders van de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging Oproep tot de kandidaten van niveau A (klasse A1) De belangstellende ambtenaren van de federale overheidsdiensten, het Ministerie van Landsverdediging of de federale openbare instellingen worden ervan in kennis gesteld dat er twee betrekkingen van opdrachthouder (niveau A1 (1 Nl. en 1 Fr.) vacant zijn, bij de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging (DAV). 1) Functiecontext De DAV (Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging) werd in 1998 opgericht bij de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister. De DAV heeft als opdracht om maatregelen voor te stellen die de administratieve complexiteit - en de kosten die daarmee gepaard gaan - te beperken voor ondernemingen, verenigingen en burgers.

Deze opdracht vertaalt zich in een hele brede waaier van activiteiten die binnen de DAV uitgevoerd worden waaronder : - het formuleren, stimuleren en coördineren van vereenvoudigingsprojecten; - het berekenen van de kosten van administratieve lasten en het formuleren van voorstellen om deze te verminderen; - het organiseren van samenwerking tussen de verschillende federale administraties rond administratieve vereenvoudiging; - het organiseren van overleg met alle beleidsniveaus, de sociale partners, vertegenwoordigers uit de middenstand en de K.M.O.'s en met de Europese en andere internationale instellingen; - het formuleren van voorstellen, het promoten en het coördineren van acties tot verbetering van de kwaliteit van de regelgeving.

Daarnaast ondersteunt de DAV ook de minister of staatssecretaris, bevoegd voor de Administratieve Vereenvoudiging en zijn beleidscel en zorgt de DAV ook voor het beheer van het Kafka-meldpunt en ondersteunt zij administraties bij het nemen van vereenvoudigingsacties. Tenslotte coördineert de DAV ook de implementatie van de PSI-richtlijn en van de Only Once-wet en is de DAV belast met de begeleiding van de regelgevingsimpactanalyse en het secretariaat van het Impactanalyse comité.

Het personeel van niveau A van de DAV omvat acht opdrachthouders die worden gedetacheerd uit de federale overheidsdiensten, het Ministerie van Landsverdediging of de federale openbare instellingen. 2) Functiebeschrijving Binnen de context van een uitdagende, groeiende en snel veranderende omgeving, zoekt de DAV momenteel twee polyvalente medewerkers (opdrachthouders) van niveau A, die ingeschakeld kunnen worden voor diverse taken binnen de DAV.In de eerste plaats is de DAV op zoek naar juristen. Daarnaast wordt in tweede orde ook gezocht naar projectleiders, met name kandidaten die optreden als interne begeleider en coördinator van vereenvoudigingsprojecten.

Doel van de functie : Opdrachthouders zijn personen die, t.a.v. de directie van de DAV, de eindverantwoordelijkheid dragen over een bepaalde opdracht of project, waarbij de DAV actief betrokken is of dat door de DAV geïnitieerd werd.

De opdrachthouder staat in voor de volgende taken : - het opstarten, organiseren, plannen, coördineren, begeleiden, aanmoedigen en efficiënt ondersteunen van projecten inzake administratieve vereenvoudiging die gericht zijn op de ondernemingen, verenigingen en burgers, zowel op federaal als op regionaal, lokaal en internationaal niveau, teneinde de administratieve lasten voor de doelgroepen te verminderen, ongeacht de behandelde materies of de te wijzigen wetgevingen; - het analyseren en onderzoeken van de regelgeving van toepassing op vereenvoudigingsdossiers; - werken met het meetsysteem voor de administratieve lasten, ontwikkeld door de DAV, zowel ex ante als ex post, teneinde de impact van de bestaande en nieuwe reglementeringen te meten met betrekking tot de administratieve lasten; - het uitbouwen van een goed functionerend netwerk binnen de overheid, op internationaal niveau en bij de sectorale instellingen en organen, teneinde de informatie en gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de vereenvoudigingsprojecten in te zamelen en te verspreiden inclusief het opstellen en aanpassen van reglementeringen; - het initialiseren en beheren van een beleid gericht op het verbeteren van de federale regelgeving, in samenwerking met alle autoriteiten die betrokken zijn bij het uitwerken en de controle van de regelgeving; - voorstellen uit te werken voor seminaries of opleidingen inzake administratieve vereenvoudiging.

Van de opdrachthouder-jurist wordt eveneens verwacht dat hij volgende taken kan vervullen : - het ondersteunen van de juridische aspecten van dossiers, inclusief het onderhandelen van mogelijke aanpassingen en het uitwerken van concrete tekstvoorstellen tot vereenvoudiging van de regelgeving in de meest diverse beleidsdomeinen; - opvolgen van het uitvoeringsproces tot het moment van publicatie van de nieuwe of aangepaste regelgeving.

Indien er bij de projecten een beroep gedaan wordt op externe ondersteuning, dan wordt er van de opdrachthouder verwacht om ook de volledige opvolging en coördinatie rond de consultant op zich te nemen alsook de organisatie van de overheidsopdracht indien van toepassing. 3) Deelnemingsvoorwaarden Om als opdrachthouder gedetacheerd te kunnen worden bij de DAV moet men in uitvoering van het oprichtingsbesluit van de DAV (K.B. van 23 december 1998) : - statutair ambtenaar zijn van van een federale overheidsdienst, het Ministerie van Landsverdediging of een federale openbare instelling; - minstens drie jaar anciënniteit in niveau A tellen; - ingedeeld zijn in de klasse A1 (de selectie van A2 en A3 is vandaag niet mogelijk binnen het goedgekeurde personeelsplan). 4) Competenties Gedragsgerichte competenties : - brengt innovatieve en nieuwe ideën aan; - handelt op eigen initiatief, is dynamisch en ondernemend; - acht de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de overheidsdiensten belangrijk; - legt verbanden tussen verschillende gegevens, genereert alternatieven en trekt sluitende conclusies; - neemt beslissingen op basis van (on)volledige informatie en kan doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; - analyseert complexe situaties snel en nauwkeurig; - is flexibel en gedreven om complexe vraagstukken op te lossen; - stelt zichzelf op een kritische manier in vraag; - is bereid om zich verder te bekwamen in relevante domeinen; - is in staat op basis van zijn expertise goede relaties uit te bouwen; - is stressbestendig bij conflictsituaties, bij vertragingen in projecten; - houdt van onderhandelen en is teamgericht; - kan duidelijke instructies geven, opvolgen en bijsturen.

Technische competenties : - uitgebreide kennis van het Belgisch recht (publiek en administratief); - uitgebreide kennis van de Belgische en internationale institutionele context; - goede kennis van de bedrijfswereld en het verenigingsleven; - kennis van de vereenvoudigingstechnieken en -hulpmiddelen in België; - goede kennis van de informatica-toepassingen. 5) Arbeidsvoorwaarden De opdrachthouders, gedetacheerd uit de federale overheidsdiensten, het Ministerie van Landsverdediging en de federale openbare instellingen, genieten een jaarlijkse toelage van 5.784,82 EUR (9.304,30 EUR geïndexeerd) 6) Kandidatuurstelling De geïnteresseerde kandidaten dienen hun kandidatuur te stellen door middel van het daartoe voorziene gestandaardiseerd CV dat kan bekomen worden bij onderstaande contactpersoon Dannie Goossens of op de site www.vereenvoudiging.be of via dav@premier.fed.be De kandidatuurstelling dient ten laatste op 28 september 2015 per aangetekend schrijven gericht te worden aan de heer E. De Pue, Directeur-generaal bij de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging, Wetstraat 16, 1000 Brussel. De poststempel geldt als bewijs. De kandidatuur mag ook elektronische doorgestuurd worden ter attentie van Erwin De Pue op het mailadres dav@premier.fed.be. In dit geval geldt de datum van het elektronisch ontvangstbewijs als bewijs. 7) Selectieprocedure De jury gaat de deelnemingsvoorwaarden na en onderzoekt grondig de CV's.In eerste instantie dienen de kandidaturen te voldoen aan de deelnemingsvoorwaarden. De kandidaten moeten samen met hun inschrijving een gestandaardiseerd CV opsturen, teneinde een gedetailleerde beschrijving te geven van de verworven kennis en ervaring, waarmee de geschiktheid van het profiel voor de functie in kwestie wordt aangetoond.

Naargelang het aantal overgebleven kandidaturen en na controle van de deelnemingsvoorwaarden, kan een mondelinge of schriftelijke proef georganiseerd worden om de competenties en de motivatie van de kandidaten te evalueren.

Lijst van geslaagden : De rangschikking van de sollicitanten gebeurt op basis van de behaalde punten voor het finaal gesprek.

Na deze selectie wordt per taalrol een lijst met maximum 5 geslaagden aangelegd die drie jaar geldig blijft.

Contactpersoon Dannie Goossens, Email: dannie.goossens@premier.fed.be Tel. : 02-289 00 71

^