Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 21 februari 2020

Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie . - Oproep tot kandidaten voor twee juristen, twee informatici en twee personen met ervaring in het beheer van persoonsgegevens, onder wie drie vaste leden en drie plaat(...) Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Par(...)

bron
brussels hoofdstedelijk parlement
numac
2020020288
pub.
21/02/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK PARLEMENT


Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie (BCC). - Oproep tot kandidaten voor twee juristen, twee informatici en twee personen met ervaring in het beheer van persoonsgegevens, onder wie drie vaste leden en drie plaatsvervangende leden Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement beslist om een oproep tot kandidaten te doen ter vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie, die is opgericht bij de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator. 1. Opdrachten van de Controlecommissie De ordonnantie van 8 mei 2014 strekt ertoe de door de administratie gebruikte elektronische gegevens te centraliseren.De uitwisseling van de gegevens wordt georganiseerd door de gewestelijke dienstenintegrator, het CIBG (art. 8 van de ordonnantie).

In dat kader heeft de Controlecommissie de bevoegdheid om toezicht te houden op de uitwisseling van de gegevens en de verwerking van beelden, wat onder meer de videobewaking betreft: a) De Controlecommissie heeft de bevoegdheid om adviezen en aanbevelingen uit te brengen over de oprichting van gegevensbanken (artikel 5) of van een verwijzingsrepertorium (artikel 9), de bewaringstermijn van de gegevens (artikel 9) of nog de aanstelling van de veiligheidsadviseurs (artikel 24).b) Anderzijds verleent de Controlecommissie machtigingen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens (artikel 12).c) De Controlecommissie ontvangt de klachten van betrokkenen over een dienst die ongeoorloofd gebruik heeft gemaakt van de machtiging om gegevens mee te delen (artikel 33). De Controlecommissie kan elke deelnemende openbare dienst verzoeken om haar toegang te verlenen tot dossiers of informatie die nuttig worden geacht (artikel 7).

De Controlecommissie telt zes vaste leden en zes plaatsvervangende leden, die door het Parlement worden aangewezen voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar. Ten minste een derde van de leden is Nederlandstalig en de voorzitter behoort tot een andere taalrol dan de ondervoorzitter. De mandaten zijn hernieuwbaar.

Deze oproep heeft betrekking op drie vaste leden en drie plaatsvervangende leden die zullen worden aangewezen om het mandaat van de ontslagnemende leden te voleindigen (in september 2020). 2. Vereist profiel Het Parlement is op zoek naar 6 personen met een specifieke kwalificatie: ? twee juristen (een vast lid en een plaatsvervangend lid), ? twee informatici (een vast lid en een plaatsvervangend lid), en ? twee personen die beroepservaring in het beheer van persoonsgegevens kunnen aantonen (een vast lid en een plaatsvervangend lid). Om de onafhankelijkheid van de Controlecommissie te waarborgen, moet de kandidaat voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de burgerlijke en politieke rechten genieten;2° geen lid zijn van het Europees Parlement, de Senaat, de Kamer van Volksvertegenwoordigers, het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of een ander gemeenschaps- of gewestparlement;3° niet onder het hiërarchisch gezag staan van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;4° de onafhankelijke uitoefening van zijn opdracht garanderen;5° geen lid zijn van een dienstenintegrator. De leden van de Controlecommissie ontvangen een presentiegeld van 223,18 euro, geïndexeerd tegen het indexcijfer van de consumptieprijzen.

De kandidaten worden verzocht hun curriculum vitae en een nota met hun motivatie per aangetekende post naar het Parlement te sturen op het volgende adres: Brussels Hoofdstedelijk Parlement Ter attentie van de Secretaris-generaal 1005 Brussel of tijdens de kantooruren worden ingediend tegen ontvangstbewijs op de griffie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement (Eikstraat 22, 1000 Brussel).

De kandidaturen dienen uiterlijk op 16 maart 2020 om 12 uur te worden ingediend.

^