Etaamb.openjustice.be
Wet van 23 april 1998
gepubliceerd op 11 augustus 1998

Wet houdende instemming met het Vierde Protocol bij de Algemene Overeenkomst inzake de Handel in Diensten, gedaan te Genève op 15 april 1997

bron
ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
1998015080
pub.
11/08/1998
prom.
23/04/1998
ELI
eli/wet/1998/04/23/1998015080/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 APRIL 1998. - Wet houdende instemming met het Vierde Protocol bij de Algemene Overeenkomst inzake de Handel in Diensten, gedaan te Genève op 15 april 1997 (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

Art. 2.Het Vierde Protocol bij de Algemene Overeenkomst inzake de Handel in Diensten, gedaan te Genève op 15 april 1997, zal volkomen gevolg hebben.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 23 april 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, E. DERYCKE De Minister van Buitenlandse Handel, Ph. MAYSTADT De Minister van Telecommunicatie, E. DI RUPO Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, T. VAN PARYS _______ Nota 1) Parlementaire verwijzingen : Zitting 1997-1998. Senaat : Documenten. - Ontwerp van wet ingediend op 5 december 1997, nr. 1-809/1. - Verslag, nr. 1-809/2. - Tekst aangenomen in Commissie, nr. 1-809/3.

Parlementaire Handelingen. - Bespreking en stemming. Vergadering van 19 februari 1998.

Kamer van volksvertegenwoordigers : Documenten. - Tekst overgezonden door de Senaat nr. 1441/1. - Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekrachtiging voorgelegd nr. 1441/2.

Parlementaire Handelingen. - Bespreking en stemming. Vergadering van 19 maart 1998.

Vierde protocol bij de algemene overeenkomst inzake de handel in diensten De Leden van de Wereldhandelsorganisatie (hierna genoemd "WTO") waarvan de Lijsten van bijzondere verbintenissen en de Lijsten van vrijstellingen van de in artikel II van de Algemene Overeenkomst inzake de handel in basistelecommunicatiediensten bedoelde verplichtingen, aan dit protocol zijn gehecht, Hebbende onderhandelingen gevoerd overeenkomstig het bepaalde in het Ministerieel besluit aangaande de onderhandelingen over basistelecommunicatie, aangenomen te Marrakech op 15 april 1994, Gelet op de Bijlage inzake de onderhandelingen over basistelecommunicatie, Komen het volgende overeen: 1. Bij de inwerkingtreding van dit Protocol worden de aan dit Protocol gehechte Lijst van bijzondere verbintenissen en de Lijst van vrijstellingen van de in artikel II voor een Lid bepaalde verplichtingen, overeenkomstig de daarin bepaalde werkwijzen, aangevuld met of gewijzigd door een Lijst van bijzondere verbintenissen en een Lijst van de in artikel II bedoelde verplichtingen inzake basistelecommunicatie, welke voor een Lid aan dit Protocol zijn gehecht.2. Dit protocol staat tot 30 november 1997 open voor aanvaarding, door ondertekening of op andere wijze, door de betrokken Leden.3. Het Protocol treedt in werking op 1 januari 1998 op voorwaarde dat het door alle betrokken Leden is aanvaard.Indien op 1 december 1997 het Protocol niet door alle betrokken leden is aanvaard, kunnen de Leden die het op die datum wel hebben aanvaard, vóór 1 januari 1998 een beslissing omtrent de inwerkingtreding ervan nemen. 4. Het onderhavige Protocol wordt neergelegd bij de Directeur-Generaal van de WTO.De Directeur-Generaal van de WTO verstrekt onverwijld een voor eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit Protocol en van de kennisgeving van elke aanvaarding daarvan aan elk Lid van de WTO. 5. Dit Protocol wordt geregistreerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 102 van het Handvest der Verenigde Naties. Gedaan te Genève, op vijftien april negentienhonderd zevenennegentig, in één exemplaar, in de Engelse, de Franse en de Spaanse taal, zijnde elke tekst authentiek, andersluidende bepalingen betreffende de aan dit protocol gehechte lijsten buiten beschouwing gelaten.

DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN EN HUN LID-STATEN Lijst van bijzondere verbintenissen (Deze lijst is rechtsgeldig in het Frans, het Engels en het Spaans) Wijze van levering: 1) Grensoverschrijdende leveringen 2) Consumptie in het buitenland 3) Commerciële vestiging 4) Aanwezigheid van natuurlijke personen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld BIJKOMENDE VERBINTENISSEN VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN EN HUN LID-STATEN Voorwerp Dit document bevat omschrijvingen en beginselen betreffende de kaderregeling voor basistelecommunicatiediensten waarop de verbintenissen van de Europese Gemeenschappen en hun Lid-Staten inzake markttoegang berusten. Omschrijvingen De term gebruikers omvat zowel de consumenten als de verleners van diensten.

Onder de uitdrukking essentiële installaties dient te worden verstaan de installatie van een openbaar netwerk en een openbare dienst voor telecommunicatieverkeer die a) exclusief dan wel voornamelijk door één of een beperkt aantal leveranciers worden geleverd;en b) uit economisch of technisch oogpunt onvervangbaar zijn voor een te verlenen dienst. Een hoofdleverancier is een leverancier die de deelnemingsmodaliteiten in de desbetreffende markt van basistelecommunicatiediensten (wat de prijs en het aanbod betreft) in aanzienlijke mate kan beïnvloeden: a) door middel van de controle die hij uitoefent op het stuk van de essentiële installaties;dan wel b) door zijn positie op de markt te benutten. 1. Vrijwaringsmaatregelen met betrekking tot de mededinging 1.1. Voorkomen van mededingingsbeperkende gedragingen op het gebied van telecommunicatie Om te voorkomen dat hoofdleveranciers, hetzij individueel hetzij in groep, zich schuldig maken aan mededingingsbeperkende gedragingen of deze in stand houden, zullen passende maatregelen worden genomen. 1.2. Vrijwaringsmaatregelen Onder mededingingsbeperkende gedragingen dient in het bijzonder te worden verstaan: a) overlappende subsidieverlening waardoor de concurrentie wordt verstoord;b) het benutten van bij de concurrent ingewonnen inlichtingen waardoor de concurrentie wordt verstoord;en c) nalaten technische gegevens over de essentiële installaties en relevante handelsinformatie die noodzakelijk zijn om diensten te kunnen verlenen, te gelegener tijd aan de andere dienstverleners door te geven. 2. Interconnectieverbinding 2.1. Dit hoofdstuk handelt over verbindingen met leveranciers van openbare netwerken of diensten voor telecommunicatieverkeer die gebruikers van een leverancier in staat stellen in verbinding te treden met gebruikers van een andere leverancier en hen toegang verlenen tot de diensten van een andere leverancier. 2.2. Tot stand te brengen interconnectieverbinding Binnen de grenzen van de toegestane markttoegang wordt de interconnectieverbinding met een hoofdleverancier op gelijk welk punt van het netwerk tot stand gebracht, voor zover dit technisch haalbaar is. Deze interconnectieverbinding wordt tot stand gebracht (6) a) op de wijzen, onder de voorwaarden (technische voorschriften en technische specificaties inbegrepen) en tegen de tarieven die overeenstemmen met het beginsel van non-discriminatie en met dien verstande dat de kwaliteit niet minder gunstig is dan die waarin voorzien is voor soortgelijke door de dienstverlener verleende diensten of voor soortgelijke diensten van niet-aangesloten dienstverleners dan wel dochtermaatschappijen of andere geaffilieerde maatschappijen (7);b) te gelegener tijd, op de wijzen, onder de voorwaarden (technische voorschriften en technische specificaties inbegrepen) en tegen op de prijs gebaseerde doorzichtige en redelijke tarieven, waarbij rekening wordt gehouden met de economische haalbaarheid en de behoeften van de gebruiker, zodat deze niet hoeft te betalen voor netwerkonderdelen of -installaties die niet noodzakelijk zijn voor de door hem te verlenen dienst;en c) desgevraagd op meer punten dan de voor het merendeel van de gebruikers toegankelijke eindstations, tegen tarieven waarin de kostprijs voor de vereiste bijkomende installaties is doorberekend. 2.3. Toegang voor het publiek tot de onderhandelingsprocedures inzake interconnectieverbindingen Het publiek heeft toegang tot de procedures die op een interconnectieverbinding met een hoofdleverancier van toepassing zijn. 2.4. Doorzichtige schikkingen met betrekking tot interconnectieverbindingen Overeengekomen werd dat een hoofdleverancier het publiek de door hem gesloten interconnectieverbindingsovereenkomsten dan wel een standaardofferte voor het totstandbrengen van een interconnectieverbinding ter beschikking stelt. 2.5. Interconnectieverbinding: regeling van geschillen Een dienstverlener die de interconnectieverbinding met een hoofdleverancier aanvraagt, kan: a) ofwel op eender welk tijdstip, ofwel b) na een redelijke termijn die vooraf werd bekendgemaakt, een beroep doen op een onafhankelijke interne instantie, met name het in lid 5 hierna vermelde Regelgevend Orgaan dat bevoegd is voor het regelen, binnen een redelijke termijn, van geschillen inzake de desbetreffende wijzen, voorwaarden en tarieven met betrekking totale interconnectieverbinding, voor zover deze niet vooraf werden vastgelegd.3. Universele dienstverlening Elk Lid heeft het recht het type verplichtingen inzake universele dienstverlening die hij wenst te handhaven, vast te leggen.Deze verplichtingen worden niet als concurrentieverstorend beschouwd, op voorwaarde dat ze op doorzichtige, niet-discriminerende wijze en op het stuk van de mededinging onpartijdig worden toegepast en dat de toepassing ervan niet strenger is dan nodig voor het soort universele dienstverlening, als vastgelegd door het Lid. 4. Toegang voor het publiek tot de vergunningscriteria Wanneer een vergunning vereist is, heeft het publiek toegang tot de volgende gegevens: a) alle vergunningscriteria alsmede de termijn die normaliter vereist is om over een vergunningsaanvraag te kunnen beslissen;en b) de individuele vergunningswijzen en -voorwaarden. De redenen voor de weigering van een vergunning zullen aan de aanvrager meegedeeld worden. 5. Onafhankelijk functionerende Regelgevend Orgaan Het Regelgevend Orgaan heeft geen banden met de leverancier van basistelecommunicatiediensten en valt niet onder zijn gezag.De Regelgevende Organen en de door hen gebruikte procedures zijn onpartijdig jegens alle marktdeelnemers. 6. Toekenning en gebruik van zeldzame middelen Alle procedures betreffende de toekenning en het gebruik van beperkte middelen, met inbegrip van de frekwenties, de nummers en de gebruiksrechten worden op objectieve, passende, doorzichtige en niet-discriminerende wijze gehanteerd.De gegevens betreffende de huidige stand van zaken met betrekking tot de toegewezen frequentiebanden zullen ter beschikking worden gesteld van het publiek, maar het is niet verplicht de voor specifieke gebruiksdoeleinden van overheidswege toegewezen frequenties uitvoerig te vermelden.

Dit Protocol is nog niet in werking getreden. Een volgend advies zal gepubliceerd worden om de lijst van de gebonden Staten en de datum van de inwerkingtreding te vermelden. _______ Nota's (1) De definitie van uitzending luidt : de ononderbroken transmissie die nodig is voor de openbare distributie van de signalen van radio- en tv-uitzendingen, met uitsluiting van de door de exploitanten gemeenschappelijk verzorgde verbindingen. (*) Toelichtende noot : In een aantal EG-Lidstaten neemt de Staat deel in bepaalde vennootschappen die telecommunicatiediensten leveren. De EG-Lidstaten behouden zich het recht voor deze staatsparticipatie ook in de toekomst aan te houden. Het betreft geenszins een beperking van de markttoegang. In België zijn de deelneming en het stemrecht van de Staat in Belgacom vrij door de wetgever bepaald. Dit gebeurt thans krachtens de wet van 21 maart 1991 inzake de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. (2) Luxemburg heeft om uitstel van de liberalisering van de telecommunicatiemarkt tot 1 januari 2000 verzocht.De EG dient nog uitspraak te doen over dit verzoek. (3) Aanvragen voor latere vergunningen worden vanaf 1 augustus 1998 ingewacht.(4) Luxemburg heeft om uitstel van de liberalisering van de telecommunicatiemarkt tot 1 januari 2000 verzocht.De EG dient nog uitspraak te doen over dit verzoek. (5) Aanvragen voor latere vergunningen worden vanaf 1 augustus 1998 ingewacht.(6) Ook leveranciers van diensten of netwerken die niet voor het publiek toegankelijk zijn, met name die welke zijn voorbehouden aan gesloten gebruikersgroepen, kunnen op de openbare netwerken of diensten voor het telecommunicatieverkeer worden aangesloten op niet-discriminerende wijze, onder voorwaarden van doorzichtigheid en tegen op prijzen gebaseerde tarieven.Deze wijzen, voorwaarden en tarieven kunnen verschillen van de wijzen, voorwaarden en tarieven die op de interconnectieverbinding tussen openbare telecommunicatienetwerken of -diensten van toepassing zijn. (7) Binnen de Gemeenschap kunnen voor de exploitanten die onder verschillende marktsegmenten ressorteren, verschillende wijzen, voorwaarden en tarieven worden vastgelegd op basis van nationale niet-discriminerende en doorzichtige vergunningsprocedures wanneer deze verschillen objectief verantwoord kunnen worden aan de hand van het feit dat de desbetreffende diensten niet als "soortgelijke diensten" worden beschouwd.

^