Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 27 oktober 2001

Tuchtraad voor de geïntegreerde politie Oproep tot kandidaten De Minister van Binnenlandse Zaken doet een oproep tot kandidaten voor de functie van effectief of plaatsvervangend extern bijzitter in de tuchtraad voor de politiediensten. (...) De tuchtraad is ingesteld door de wet van 13 mei 1999 houdende het tuchtstatuut van de personeelsle(...)

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
2001001088
pub.
27/10/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


Tuchtraad voor de geïntegreerde politie Oproep tot kandidaten (m/v) De Minister van Binnenlandse Zaken doet een oproep tot kandidaten voor de functie van effectief of plaatsvervangend extern bijzitter in de tuchtraad voor de politiediensten.

De tuchtraad voor de politiediensten is een door de wet ingesteld permanent orgaan dat bevoegd is om zich uit te spreken over verzoeken tot heroverweging tegen voorstellen van zware tuchtstraffen voorgesteld aan leden van het personeel van de politiediensten door de hogere tuchtoverheden.

De tuchtraad is ingesteld door de wet van 13 mei 1999 houdende het tuchtstatuut van de personeelsleden van de politiediensten (Belgisch Staatsblad van 16 juni 1999), zoals gewijzigd door de wet van 31 mei 2001 (Belgisch Staatsblad van 19 juni 2001). De tuchtraad is bevoegd voor de federale politie en voor de korpsen van de lokale politie, zowel voor het operationeel personeel als voor het administratief en logistiek personeel.

Een van de drie leden van elke kamer is een persoon aangewezen door de Minister van Binnenlandse Zaken. Er zijn titularissen en plaatsvervangers. De tuchtraad bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige kamers en uit een Duitstalige kamer. De wet voorziet in een regeling voor reiskosten en presentiegelden. De functie is toegankelijk zowel voor mannen als voor vrouwen en is deeltijds. Het aantal prestaties zal bepaald worden in functie van het aantal personen dat kan aangewezen worden en van het aantal dossiers.

De kandidaten moeten beantwoorden aan het volgende profiel : - de Belgische nationaliteit bezitten; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - van onberispelijk gedrag zijn; - ten minste 35 jaar zijn, en niet ouder zijn dan 67 jaar; - een voor het lidmaatschap van de tuchtraad relevante beroeps- of wetenschappelijke ervaring aantonen (waartoe bijvoorbeeld dienstig kan zijn : als ambtenaar belast zijn of belast geweest zijn met de toepassing van tuchtrechtspraak over personeel van een openbare dienst of personeel van de gewapende macht, of er bij betrokken zijn of geweest zijn, of de tuchtrechtspraak hebben bestudeerd); - noch magistraat zijn van de Rechterlijke Orde noch behoren tot het personeel van de federale politie of tot een korps van de gemeentepolitie of van de lokale politie (vermits uit deze categorieën personen reeds de voorzitter en de andere bijzitter gekozen worden), noch behoren tot het kabinet van een minister of staatssecretaris in de federale regering; - beschikbaar zijn à rato van gemiddeld ten minste een halve dag per week voor een nader te bepalen periode van ongeveer drie jaar; - geen andere bevoegdheid hebben op grond van de wet van 13 mei 1999 (tuchtoverheid of ambtenaar betrokken bij de uitoefening van de bevoegdheden van de daarin genoemde tuchtoverheden) of anderszins betrokken zijn bij de tuchtrechtspraak over leden van de politiediensten in toepassing van die wet; - een inzicht hebben in de organisatie en werking van de geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus; - zich onderwerpen aan een selectieprocedure die zal gebeuren aan de hand van een door de kandidaat voorgelegd gedetailleerd curriculum vitae, eventueel aangevuld door een screening van de morele hoedanigheden en/of van een interview; - indien men advocaat is : zich ertoe verbinden niet gelijktijdig als raadspersoon van een personeelslid op te treden tijdens een tuchtprocedure voor de tuchtraad of voor een gewone of hogere tuchtoverheid in toepassing van de wet van 13 mei 1999; - zich niet in een toestand bevinden die een schijn van partijdigheid of van ongeschiktheid voor tuchtrechtspraak oplevert; - behoren tot de overeenstemmende taalrol of het bewijs leveren van de kennis van de taal waarin de rechtspleging gebeurt, namelijk Nederlands, Frans of Duits. Personen die het bewijs leveren van de kennis van meer dan één van deze talen kunnen zich kandidaat stellen voor meer dan één kamer.

Behoudens andersluidende vermelding in de sollicitatiebrief wordt elke kandidaat geacht zowel te kandideren voor een plaats van titularis als voor een plaats van plaatsvervanger.

De kandidaten melden zich aan door het indienen van een schriftelijke kandidaatstelling met bijvoegen van een omstandig curriculum vitae, een bewijs van goed gedrag en zeden en een schriftelijke opgave waaruit de specifieke motivatie blijkt. De kandidaat wordt geacht te kandideren voor de kamer(s) waarin de rechtspleging verloopt in de taal of talen waarin de kandidatuur is gesteld. Kandidaten die als federaal ambtenaar tot een taalkader behoren, doen evenwel opgave van hun taalrol.

De kandidaturen moeten per aangetekende brief worden ingediend bij de heer Minister van Binnenlandse Zaken, Koningsstraat 60-62, te 1000 Brussel, uiterlijk op de zestiende kalenderdag na de dag waarop dit bericht in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt (de poststempel geldt als bewijs).

^