Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 05 september 2006

Beroepsverenigingen Instituut der Revisoren erkend door de Bankcommissie , beroepsvereniging gevestigd in de Brusselse agglomeratie In uitvoering van de artikelen 6 en 7 van de wet van 31 maart 1898 op de beroepsverenigingen en van de(...) Statuten - Beroepsvereningen : 1940, nr. 521 Lijst bestuursleden bekendgemaakt : 1997, nr. 231

bron
raad van state
numac
2006038099
pub.
05/09/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Beroepsverenigingen Instituut der Revisoren erkend door de Bankcommissie (I.R.B.C.), beroepsvereniging gevestigd in de Brusselse agglomeratie In uitvoering van de artikelen 6 en 7 van de wet van 31 maart 1898 op de beroepsverenigingen en van de artikelen 3 en 4 van het besluit van de Regent van 23 augustus 1948, genomen in uitvoering van artikel 6 van de wet van 31 maart 1898 op de beroepsverenigingen.

Statuten - Beroepsvereningen : 1940, nr. 521 Lijst bestuursleden bekendgemaakt : 1997, nr. 231 Wijzigingen aan de statuten

Artikel 1.Beroepsverening, opgericht op 9 oktober 1940 onder de benaming "Belgisch Instituut voor Bankrevisoren" (B.I.B.) zal voortaan de benaming dragen van "Instituut der Revisoren erkend door de Commissie voor het Bank- en Financiewezen" (I.R.C.B.F.). Het Instituut heeft zijn zetel in de Brusselse agglomeratie; zijn bevoegdheid strekt zich uit over het ganse land.

Artikel 2.Het Instituut heeft tot doel de studie en de bescherming van de beroepsbelangen van zijn leden; het zal hun beroepsbedrijvigheid ondersteunen en ontwikkelen. Te dien einde zal het zich inspannen alle middelen te hunner beschikking te stellen, die geschikt zijn om de uitoefening van hun beroep te vergemakkelijken en te verbeteren.

Het zal er bestendig bekommerd om zijn, door zijn bedrijvigheid en door de toepassing van zijn reglementen, het vertrouwen en het aanzien te rechtvaardigen, die het beroep van revisor erkend door de Commissie voor het Bank- en Financiewezen moeten kenmerken; het zal zich in het bijzonder met alle kwesties bezighouden, die betrekking hebben op de waardigheid en de toekomst van het beroep.

Artikel 4.Om werkend lid te zijn, moet de revisor erkend zijn door de Commissie voor het Bank- en Financiewezen. Al de erkende revisoren kunnen zich bij het Instituut laten inschrijven. Zij verliezen automatisch hun hoedanigheid van werkend lid op het ogenblik dat zij niet meer erkend zijn door de Commissie voor het Bank- en Financiewezen.

De inschrijving bij het Instituut brengt de algehele toetreding mee tot haar statuten, reglementen en het voorzorgsfonds.

Artikel 5.De Bestuursraad kan de titel van erelid toekennen aan leden die ontslag namen na gedurende ten minste tien jaar het beroep van revisor erkend door de Commissie voor het Bank- en Financiewezen met waardigheid, rechtschapenheid en kiesheid te hebben uitgeoefend.

Artikel 10.Het Instituut staat onder leiding van een "Bestuursraad", samengesteld uit een voorzitter, een ondervoorzitter, en uit 5 leden.

De voorzitter en de ondervoorzitter worden gekozen door de algemene vergadering onder de werkende leden, in geheime stemming, en bij meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen. De ondervoorzitter moet gekozen worden op de taalrol waartoe de aangeduide voorzitter niet behoort. Ze worden verkozen voor een tijdperk van maximum drie jaar, eindigend op de dag van de jaarlijkse algemene vergadering. De mandaten van de aftredende voorzitter en ondervoorzitter kunnen maar éénmaal vernieuwd worden.

In geval van overlijden, van ontslag of van verlies van de hoedanigheid van werkend lid, wordt de voorzitter in zijn functie door de ondervoorzitter vervangen tot aan de volgende jaarlijkse algemene vergadering.

In dezelfde gevallen, of indien op hem beroep wordt gedaan om de functie van de voorzitter waar te nemen, wordt de ondervoorzitter vervangen door het oudste lid, of in geval van gelijkheid door het oudste lid van de Bestuursraad, op de taalrol waartoe de voorzitter niet behoort, of indien dit lid weigert, door degene die op hem volgt naar anciënniteit.

De eerste jaarlijks algemene vergadering zal in de regelmatige vervanging voorzien volgens de normale procedure; de vervanging van de voorzitter brengt de verkiezing van de ondervoorzitter mee, de vervanging van de ondervoorzitter wordt in duur beperkt door de verstrijking van het mandaat van de fungerende voorzitter.

De andere leden van de Bestuursraad worden door de Algemene Vergadering gekozen voor een tijdperk van maximum drie jaar. Elke taalrol moet noodzakelijk in ten minste twee van deze leden voorzien.

De uittredende leden zijn altijd herkiesbaar. Indien om reden van ontslag, overlijden of van een andere oorzaak, het getal van deze leden beneden vier valt, zal een algemene vergadering worden opgeroepen om de Raad voltallig te maken.

De procedure voor de verkiezingen van voorzitter, ondervoorzitter en van de leden van de Bestuursraad wordt bepaald door de schikkingen van het huishoudelijk reglement.

De Bestuursraad zal onder de leden twee secretarissen aanduiden, die kunnen instaan voor het gebruik der twee landstalen. Een van hen zal belast worden met het ambt van penningmeester.

Elk mandaat kan steeds door de algemene vergadering herroepen worden.

Het blijft slechts geldig tot de dag waarop de titularis zou ophouden de bediening uit te oefenen waardoor hij de hoedanigheid van werkend lid verwierf.

Bekrachtigd bij beslissing van de Raad van State, Ve Vakantiekamer, de 27e juli 2006.

^