Etaamb.openjustice.be
Arrest
gepubliceerd op 08 augustus 2008

Uittreksel uit arrest ****. 94/2008 van 26 juni 2008 **** 4153, 4159, 4161, 4162, 4165, 4166, 4168, 4169 en 4170 In zake : de beroepen tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van de wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters ****. **** en ****. ****, en de rechter(...)

bron
grondwettelijk hof
numac
2008202410
pub.
08/08/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> Uittreksel uit arrest ****. 94/2008 van 26 juni 2008 **** 4153, 4159, 4161, 4162, 4165, 4166, 4168, 4169 en 4170 In zake : de beroepen tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van de wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** wat betreft de benoeming in de graad van aanstelling van bepaalde personeelsleden van de algemene directie van de gerechtelijke politie, ingesteld door **** **** en anderen.****><****>**** Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters ***** en ****. ****, en de rechters ****. ****, ****. ****, ****. De ****, ****. ****, ****. ****, ****.-****. ****, ****.-****. ****, ****. ****, ****. **** en ****. **** ****, bijgestaan door de griffier ****.-****. ****, onder voorzitterschap van voorzitter ****. ****, wijst na beraad het volgende arrest : ****. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging ****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 28 februari 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 1 maart 2007, heeft **** ****, wonende te ***** ****, **** 15, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 2 tot 4 van de wet van 2 juni 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** wat betreft de benoeming in de graad van aanstelling van bepaalde personeelsleden van de algemene directie van de gerechtelijke politie (bekendgemaakt in het **** **** van 8 september 2006).****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 6 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 7 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, **** **** de **** 27, en **** ****, wonende te ***** ****, **** 70/1.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 7 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 8 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van dezelfde wet door de **** «*****», met zetel te 1070 ****, **** 23, **** ****, wonende te ***** ****-la-****, **** des **** de **** 28, **** ****, wonende te ***** ****, **** 81, **** **** ****, wonende te ***** ****, **** **** **** 29, **** ****, wonende te 4257 ****, **** de **** 84, **** ****, wonende te ***** ****, **** **** 35, **** ****, wonende te ***** ****, **** de la **** 58, **** ****, wonende te ***** ****, **** des Prés 5, **** ****, wonende te ***** ****, **** de **** 7, **** ****, wonende te ***** ****, **** de **** 22, **** ****, wonende te ***** ****, **** **** 160, **** ****, wonende te ***** ****, **** **** 27, en **** ****, wonende te ***** ****, **** ****-Vue 24.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 7 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 8 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 2 tot 4 van dezelfde wet door **** ****, **** ****, **** ****, **** **** ****, **** **** ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** ****, **** **** ****, **** **** ****, **** ****, **** ****, **** **** en **** ****, die keuze van woonplaats doen te 1080 ****, **** 61.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 9 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, **** 1****, en **** ****, wonende te ***** ****, **** 75.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 9 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 2 en 3 van dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, **** 27, **** ****, wonende te ***** ****-****, **** de **** 137, **** ****, wonende te ***** ****-****, ****-**** 1****, en **** **** ****, wonende te ***** ****, **** 62.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12 maart 2007, heeft **** ****, wonende te ***** ****, **** 110, beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van dezelfde wet.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12 maart 2007, heeft **** **** ****, wonende te ***** ****, **** 69, beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 2 van dezelfde wet.****_list">****) Bij verzoekschrift dat aan het **** is toegezonden bij op 8 maart 2007 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 12 maart 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van dezelfde wet door **** ****, wonende te ***** ****, **** 50, **** **** ****, wonende te ***** ****, **** 27****, en **** ****, wonende te ***** ****, **** 6. Die zaken, ingeschreven onder de nummers 4153, 4159, 4161, 4162, 4165, 4166, 4168, 4169 en 4170 van de rol van het ****, werden samengevoegd. (...) ****. **** recht (...) ****.1. **** beroepen tot vernietiging zijn gericht tegen de wet van 2 juni 2006 «*****». Die wet bepaalt : « <****>****_article">Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de ****. <****>****_article">Art. 2.**** het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** wordt een artikel ****.****.15**** ingevoegd, **** : ' Art. ****.****.15****. - § 1. **** actuele personeelsleden van het **** die op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht, die vanaf die datum ononderbroken zijn aangewezen voor een betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie en die geen laatste evaluatie met **** "onvoldoende" hebben, kunnen worden bevorderd door overgang naar het middenkader mits zij een bijzondere opleiding voor de overgang naar het middenkader volgen. § 2. **** programma van de in § 1 bedoelde opleiding wordt bepaald door de ****. **** bedraagt niet minder dan 140 uren en wordt gespreid over maximaal twee jaren.****><****>**** toelating tot de opleiding wordt vastgesteld door de in § 1 bedoelde personeelsleden in te delen in vijf gelijke groepen in dalende volgorde van ouderdom van hun in § 1 bedoeld brevet en, bij gelijke ouderdom van dat brevet, van ****; elk jaar worden de kandidaten van de volgende groep tot de opleiding toegelaten, voor zover zij geen laatste evaluatie met **** "onvoldoende" hebben. § 3. **** in § 2, tweede lid, bedoelde personeelsleden van de eerste groep die aan alle voorwaarden ter zake beantwoorden, worden bevorderd op 1 januari 2008; de anderen worden bevorderd op 1 januari van het jaar dat volgt op dat waarin zij de opleiding hebben voltooid.****><****>**** die krachtens § 1 worden bevorderd, worden gedurende vijf jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie.****><****>**** bevorderingen worden niet aangerekend op het aantal personeelsleden dat wordt toegelaten tot de basisopleiding voor het middenkader. '. <****>****_article">Art. 3.**** hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel ****.****.16**** ingevoegd, **** : 'Art. ****.****.16****. - § 1. **** actuele personeelsleden van het middenkader die op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht, die vanaf die datum ononderbroken zijn aangewezen voor een betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, die er gedurende minstens vijf jaar zijn aangesteld tot de graad van commissaris en die geen laatste evaluatie met **** "onvoldoende" hebben, kunnen worden bevorderd door overgang naar het **** mits zij een bijzondere opleiding voor de overgang naar het **** volgen. § 2. **** programma van de in § 1 bedoelde opleiding wordt bepaald door de ****. **** bedraagt niet minder dan 210 uren en wordt gespreid over maximaal twee jaren.****><****>**** toelating tot de eerste vijf **** wordt vastgesteld door de in § 1 bedoelde personeelsleden die niet onder het toepassingsgebied van artikel ****.****.18 vallen en die reeds vóór de aanvang van de eerste **** beantwoorden aan de overige voorwaarden, in te delen in vijf gelijke groepen in dalende volgorde van ****, met voorrang evenwel voor de houders van het brevet van **** bij de rijkswacht en, vervolgens, voor hen die een door de minister bepaald **** bekleden.****><****>**** in § 1 bedoelde personeelsleden die onder het toepassingsgebied van artikel ****.****.18 vallen en die reeds vóór de aanvang van de eerste **** aan de overige voorwaarden voldoen, worden toegelaten tot de **** van hun keuze.****><****>**** andere in § 1 bedoelde personeelsleden worden toegelaten tot de **** die volgt op de dag waarop zij aan de overige voorwaarden beantwoorden en ten vroegste in 2011.****><****>Personeelsleden wiens laatste evaluatie de **** "onvoldoende" draagt, worden niet toegelaten tot de opleiding. § 3. **** in § 2, tweede lid, bedoelde personeelsleden van de eerste groep die aan alle voorwaarden ter zake beantwoorden, worden bevorderd op 1 januari 2008; de anderen worden bevorderd op 1 januari van het jaar dat volgt op dat waarin zij de opleiding hebben voltooid.****><****>**** de benoeming in de graad van commissaris wordt hen de loonschaal ****2 toegekend met **** nul.****><****>**** die krachtens § 1 worden bevorderd, worden gedurende vijf jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie.****><****>**** bevorderingen worden niet aangerekend op de aanwervingen van officieren.'. <****>****_article">Art. 4.**** hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel ****.****.18bis ingevoegd, **** : 'Art. ****.****.18bis. - § 1. **** personeelslid dat krachtens artikel ****.****.15**** wordt bevorderd door overgang naar het middenkader verwerft de loonschaal ****1.1 of ****2.1, naargelang het maximum van de loonschaal die het als lid van het **** vóór de bevordering genoot, vermeerderd met het jaarlijks bedrag van de toelage bedoeld in artikel ****.****.21, § 1, derde lid, 1°, minder of meer bedraagt dan het maximum van de loonschaal ****1.1. § 2. **** afwijking van de artikelen ****.****.3 tot ****.****.9 wordt de geldelijke anciënniteit van het in § 1 bedoelde personeelslid op de datum van die bevordering herberekend door, binnen de loonschaal ****1.1, respectievelijk ****2.1 de anciënniteit te bepalen die overeenstemt met het bedrag van de wedde dat gelijk is aan of onmiddellijk hoger is dan de volledige wedde, zoals bedoeld in artikel ****.****.3, 2°, die het daags vóór die bevordering genoot, vermeerderd met het jaarlijks bedrag van de toelage bedoeld in artikel ****.****.21, § 1, derde lid, 1°.****><****>De krachtens het eerste lid **** anciënniteit wordt na de bevordering aangevuld met de vanaf dan gepresteerde werkelijke diensten zoals bedoeld in artikel ****.****.4. § 3. **** in § 1 bedoelde personeelslid verliest vanaf die bevordering definitief het recht op de in artikel ****.****.21, § 1, bedoelde toelage.'. <****>****_article">Art. 5.Deze wet treedt in werking de dag nadat ze in het **** **** wordt bekendgemaakt ».****><****>****.2. **** middelen zijn afgeleid uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de ****, omdat de bestreden bepalingen een verschil in behandeling in het leven roepen tussen de actuele personeelsleden van het basis- en middenkader die op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht en vanaf die datum zijn aangewezen voor een betrekking bij de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, die onder bepaalde voorwaarden kunnen worden bevorderd naar het midden- of het ****, en derhalve ook kunnen worden benoemd in de hogere graad waarin zij waren aangesteld, enerzijds, en de personeelsleden die aan die voorwaarden niet voldoen, omdat ze zijn aangesteld voor een betrekking hetzij bij de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, zonder evenwel te beschikken over het voormelde brevet, hetzij bij andere directies van de federale politie en bij de lokale politie, en derhalve niet die mogelijkheid van bevordering hebben, anderzijds. **** **** partijen voeren aan dat voor het aldus ingestelde verschil in behandeling geen objectieve en redelijke verantwoording bestaat.****><****>****.3. **** bestreden wet voert voor een bepaalde categorie van personeelsleden van de algemene directie gerechtelijke politie bij de federale politie de mogelijkheid in tot bevordering naar een graad in het midden- (artikel 2) of het **** (artikel 3).****><****>**** mogelijkheid is evenwel onderworpen aan een aantal voorwaarden : zij geldt slechts voor personeelsleden van het basis- of middenkader; die personeelsleden moeten op 1 januari 2001 houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht; zij moeten vanaf de voormelde datum ononderbroken zijn aangewezen voor een betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie; zij mogen geen laatste evaluatie met **** «*****» hebben; zij moeten een bijzondere opleiding voor de overgang naar het midden- of **** volgen, die respectievelijk 140 uren (overgang naar middenkader) en 210 uren (overgang naar ****) duurt. **** de bevordering naar het **** is bovendien vereist dat de betrokken personeelsleden gedurende ten minste vijf jaar zijn aangesteld in de graad van commissaris. **** artikel ****.****.21 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** was voorzien in de aanstelling van personeelsleden met de graad van inspecteur van politie, in de graad van hoofdinspecteur van politie voor de duur van hun aanwijzing, op datum van inwerkingtreding van dat besluit, voor de algemene directie gerechtelijke politie of voor de **** gerechtelijke eenheden, zodat ook voor de bevordering tot hoofdinspecteur is voldaan aan de voorwaarde van voorafgaande aanstelling in die graad.****><****>**** personeelsleden die met inachtneming van de door de bestreden wet ingevoerde modaliteiten worden bevorderd, zijn gedurende een periode van vijf jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie. Artikel 4 regelt het pecuniair statuut van de door overgang naar het middenkader bevorderde personeelsleden.****><****>**** aanzien van de ontvankelijkheid ****.4. De **** voert aan dat een aantal verzoekers geen belang meer hebben bij het door hen ingestelde beroep tot vernietiging, hetzij omdat zij werden opgeroepen voor de in de bestreden wet bedoelde opleiding, waaruit voortvloeit dat de bestreden wet op hen toepasselijk is, hetzij omdat het **** om aangestelde hoofdcommissarissen van politie die allen zullen worden bevorderd in die graad bij toepassing van de wet van 15 mei 2007 «*****».****><****>****.5. Aangezien voor elk van de bestreden bepalingen verzoekers hun belang hebben aangetoond, dient het **** de exceptie met betrekking tot het belang van enkele verzoekers in het bijzonder, niet te onderzoeken.****><****>**** gronde ****.6. **** aangeklaagde verschillen in behandeling berusten op verschillende, cumulatief toepasselijke criteria, namelijk de aard en de datum van het door de personeelsleden behaalde brevet, de aard van de betrekking en de dienst waarvoor zij zijn aangewezen en de datum waarop dit geschiedde, en het resultaat van de laatste evaluatie. **** criteria kunnen als objectieve criteria worden aangemerkt.****><****>****.7. **** de bestreden bepalingen beoogde de wetgever een mechanisme in te voeren «*****» (****. ****., Kamer, 2005-2006, **** 51-2302/001, ****. 5).****><****>**** tot dan bestaande, als «*****» omschreven situatie binnen de algemene directie van de gerechtelijke politie, die de bestreden regeling tracht te remediëren, vloeide voort uit het feit dat die directie werd opgericht door samenvoeging van alle leden van de gewezen gerechtelijke politie en alle leden van de ****- en **** van de vroegere rijkswacht. **** **** van die beide vroegere korpsen en eenheden waren evenwel radicaal verschillend. **** gewezen entiteiten zouden echter binnen de algemene directie worden samengevoegd en hun leden zouden dezelfde opdrachten vervullen. **** de verschillen in **** weg te werken, was besloten tot de aanstelling van personeelsleden van de vroegere BOB in een hogere graad : «*****» (****. ****., Kamer, 2005-2006, **** 51-2302/001, ****. 4 en 5).****><****>****.8. **** aanneming van regels die ertoe strekken in een **** personeelsleden te integreren die afkomstig zijn van drie **** waarbij die korpsen, wegens de specifieke opdrachten waarvoor ze ****, aan verschillende statuten waren onderworpen, impliceert dat aan de wetgever een voldoende **** wordt gelaten, opdat een hervorming van een dergelijke omvang kan slagen.****><****>**** geldt evenzeer wanneer, zoals te dezen, de wetgever in die aangelegenheid opnieuw optreedt.****><****>**** het niet aan het **** staat zijn beoordeling in de plaats te stellen van die van de wetgever, is het, daarentegen, ertoe gemachtigd te onderzoeken of de wetgever maatregelen heeft genomen die redelijkerwijze verantwoord zijn ten aanzien van de door hem nagestreefde doelstellingen.****><****>**** dat onderzoek dient ermee rekening te worden gehouden dat het te dezen **** om een bijzonder complexe aangelegenheid waarbij een regel die betrekking heeft op sommige aspecten ervan en die door bepaalde categorieën van personeelsleden als discriminerend kan worden ervaren, deel uitmaakt van een algehele regeling die tot doel heeft die **** die elk hun eigen kenmerken hadden, te integreren.****><****>Hoewel sommige onderdelen van zulk een regeling, afzonderlijk beschouwd, relatief minder gunstig kunnen zijn voor bepaalde categorieën van personeelsleden, zijn zij daarom nog niet noodzakelijk zonder redelijke verantwoording indien die regeling in haar geheel wordt onderzocht. Het **** dient rekening te houden met het feit dat een vernietiging van bepaalde onderdelen van een dergelijke regeling het algehele evenwicht ervan zou kunnen verstoren.****><****>****.9. **** door de wetgever met de bestreden wet nagestreefde doelstelling van valorisatie van de verworven ervaring van personeelsleden door hun benoeming in de graad van aanstelling, kan op zich als wettig worden beschouwd. **** dient evenwel te worden nagegaan of de maatregel objectief en redelijk is verantwoord, rekening houdend met de gevolgen waartoe hij aanleiding geeft.****><****>**** bestreden wet, die wijzigingen aanbrengt in de overgangsbepalingen inzake de loopbaan van het operationeel kader, dient bovendien te worden beoordeeld in het licht van het geheel van de maatregelen die met betrekking tot de integratie van de personeelsleden van de gewezen gerechtelijke politie en de personeelsleden van de ****- en **** van de vroegere rijkswacht in het verleden werden uitgevaardigd, in het bijzonder wanneer die reeds ter controle aan het **** werden voorgelegd.****><****>****.10. **** de beoordeling, in het arrest ****. 102/2003 van 22 juli 2003, van de aanstelling in de graad van commissaris van vroegere leden van de ****- en **** van de vroegere rijkswacht werd de evenredigheid van die maatregel uitdrukkelijk verantwoord door het feit dat de aanstelling, door de aard zelf ervan, slechts een functioneel voordeel toekent aan de begunstigden ervan, aangezien zij onderworpen bleven aan de statutaire regels die van toepassing zijn op het middenkader van de geïntegreerde politie en zij het voordeel van de aanstelling verliezen wanneer zij de gerechtelijke pijler verlaten (****.32.2.4). **** aanstelling die enkel de uitoefening meebrengt van de functies die verbonden zijn aan de hogere graad waarin het personeelslid wordt aangesteld, zonder dat het wordt onderworpen aan de statutaire regels die voortvloeien uit het feit dat het tot die graad behoort, vormde een relevante maatregel ten aanzien van de doelstelling van de wetgever die erin bestond een evenwicht tot stand te brengen tussen het aantal commissarissen die afkomstig zijn van de gerechtelijke politie en die van de BOB (****.33.3).****><****>**** hetzelfde arrest werd bovendien door het **** gesteld dat de maatregel waarbij de mogelijkheid van aanstelling in de graad van hoofdinspecteur wordt geweigerd aan de leden van de voormalige gemeentepolitie die equivalente **** uitoefenen, niet kon worden verantwoord door het loutere bestaan van spanningen tussen de vroegere gerechtelijke politie en de ****- en **** van de vroegere rijkswacht (****.32.3.3).****><****>****.11. **** de in het voormelde arrest ook vastgestelde verschillen in behandeling betreffende de valorisatie van de verschillende brevetten te verhelpen, heeft de wetgever voorzien in een substantiële uitbreiding van de valorisatie ervan, waarover het **** uitspraak heeft gedaan in de arresten ****. 12/2007 van 17 januari 2007 en ****. 27/2007 van 21 februari 2007. **** Hof heeft daarbij, onder meer in de overwegingen ****.8.6 en ****.8.7 van het arrest ****. 12/2007, erkend dat de valorisatie van bepaalde **** en geslaagden voor bepaalde examens niet noodzakelijk identieke gevolgen dient te sorteren, op voorwaarde dat de uitbreiding van de **** die aan de enen wordt toegekend, voldoende substantieel is om de vergelijking met de rechten van de anderen te doorstaan. **** dezelfde zin werd geoordeeld dat het verschil in behandeling tussen **** en niet-**** redelijk kan worden verantwoord door het voldoen aan bepaalde voorwaarden, het geslaagd zijn voor ****, het volgen van opleidingen en het uitoefenen van betrekkingen van het hogere kader of een hogere graad gedurende enige tijd (****.12.2 van het arrest ****. 12/2007).****><****>****.12. **** bestreden wet verleent aan slechts één categorie van ****, namelijk de houders van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht, die aangesteld zijn in het midden- of **** en ononderbroken aangewezen zijn voor een betrekking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, de mogelijkheid om te worden benoemd in de graad waarin is aangesteld.****><****>**** bijkomende voorwaarden die aan dat voordeel zijn verbonden, zijn de volgende : de kandidaten mogen geen laatste evaluatie met **** «*****» hebben verkregen en zij moeten een bijzondere opleiding voor de overgang naar het midden- of **** volgen, die respectievelijk 140 uren (overgang naar middenkader) en 210 uren (overgang naar ****) duurt. Zodra zij benoemd zijn, zijn zij bijkomend gedurende een periode van vijf jaar vanaf de bevordering uitgesloten van de mobiliteit voor andere betrekkingen dan die in de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie.****><****>****.13. De **** verantwoordt die maatregel doordat de betrokken personeelsleden reeds een specifieke opleiding hebben genoten en werden ingezet voor taken die onontbeerlijk zijn binnen de gerechtelijke zuil van de federale politie. Tevens wijst hij erop dat de valorisatie niet onvoorwaardelijk is, vermits de betrokkenen geen laatste evaluatie met **** «*****» mogen hebben verkregen en zij een bijkomende opleiding moeten volgen.****><****>****.14. **** de **** partijen in de zaken ****. 4159, 4161, 4162 en 4165 aanvoeren, brengt de bestreden wet een verschil in behandeling tot stand tussen de verschillende categorieën van aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen binnen de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, naar gelang van de aard van het brevet waarover de betrokkenen beschikken. **** het bijzonder achten de houders van het brevet van operationeel **** zich benadeeld.****><****>****.15. **** bestreden maatregel beoogt de gerezen spanningen binnen de gerechtelijke zuil van de federale politie tussen de benoemde hoofdinspecteurs en commissarissen en de aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen die beschikken over het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de vroegere rijkswacht weg te werken.****><****>**** bestreden maatregel berust op een objectief criterium, namelijk de aard van het in aanmerking genomen brevet, en is relevant om het voormelde doel te bereiken.****><****>****.16.1. Het **** dient nog na te gaan of de maatregel geen onevenredige gevolgen heeft.****><****>**** is onmiskenbaar dat het voordeel dat door de artikelen 2 en 3 van de bestreden wet wordt verleend aan die categorie van aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen van politie kan worden beschouwd als een belangrijk en substantieel voordeel, vermits zij, zonder enige kwantitatieve beperking in de toegang tot de betrokken ambten, alle statutaire en pecuniaire voordelen genieten van de graad waarin zij voordien waren aangesteld, met mogelijkheid van onbeperkte mobiliteit na vijf jaar, terwijl het ontbreken van die voordelen de evenredigheid verantwoordde van de maatregel van de aanstelling in de hogere graad die door het **** werd beoordeeld in het arrest ****. 102/2003.****><****>****.16.2. **** de door de **** partijen in de zaak ****. 4161 aangebrachte en door de **** niet betwiste gegevens blijkt dat de duur van de opleiding die werd genoten door de laatste promotie van houders van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht en de ervaring die door hen al dan niet werd opgedaan in het operationele kader ervan en die werd opgedaan vóór de aanwijzing voor de bedoelde betrekking, zeer verscheiden konden zijn. **** opleiding en de specifieke aard van de opdrachten die de bevoordeelde categorie van personeelsleden vervult, zijn niet van dien aard dat het voordeel van de bevordering door overgang bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de bestreden wet, ongeacht de **** van hun opleiding en ongeacht de uitgeoefende taken die alle even essentieel zijn voor de werking van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie, niet kan worden toegekend aan de aangestelde hoofdinspecteurs en de commissarissen die onder die algemene directie vallen en die, terwijl ze voldoen aan de andere in de bestreden bepalingen gestelde voorwaarden, geen houder zijn van het voormelde brevet. **** aldus binnen de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie een nieuw verschil in behandeling in te voeren tussen aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen van politie, heeft de wetgever een discriminerende inbreuk gepleegd op de rechten van diegenen onder hen die zich in de situatie bevinden die zonet werd beschreven.****><****>****.17. In zoverre een verschil in behandeling wordt aangeklaagd tussen aangestelde commissarissen en hoofdinspecteurs, naar gelang van de aard van de directie binnen de federale politie waarin zij zijn aangewezen, alsmede tussen de bij de bestreden wet betrokken categorie van personeelsleden en de aangestelde commissarissen en hoofdinspecteurs van de lokale politie, dient te worden vastgesteld dat de maatregel redelijk is verantwoord om reden van het in ****.7 omschreven bijzondere doel dat ermee wordt nagestreefd, en dat uitsluitend betrekking heeft op de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie.****><****>****.18. In zoverre het verschil in behandeling wordt aangeklaagd tussen aangestelde commissarissen en hoofdinspecteurs, enerzijds, en aangestelde hoofdcommissarissen, anderzijds, blijkt dat dit onderscheid thans niet meer bestaat, vermits bij de wet van 15 mei 2007 «*****» is voorzien in de benoeming van aangestelde hoofdcommissarissen onder vergelijkbare voorwaarden, overigens ongeacht de directie van de federale politie waartoe zij behoren en ongeacht of zij behoren tot de federale dan wel tot de lokale politie. Onder voorbehoud van de uitspraak over de beroepen tot vernietiging van die wet in de zaken ****. 4380 en 4384, zijn de beroepen die tegen de thans bestreden wet zijn ingesteld door drie verzoekers in de zaak ****. 4162 en door de verzoekers in de zaak ****. 4166, in die mate zonder voorwerp.****><****>**** die redenen, het **** - vernietigt de artikelen 2 en 3 van de wet van 2 juni 2006 «*****», in zoverre zij, door het invoegen van de artikelen ****.****.15**** en ****.****.16**** in het voormelde koninklijk besluit van 30 maart 2001, het voordeel van de bevordering door overgang weigeren aan de aangestelde hoofdinspecteurs en commissarissen van de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie die, terwijl ze voldoen aan de andere in die bepalingen gestelde voorwaarden, geen houder zijn van het brevet van de aanvullende gerechtelijke opleiding dat toegang verleende tot de ****- en **** van de rijkswacht; - beslist dat het onderzoek van de beroepen tot vernietiging gericht tegen die wet in de zaak ****. 4162, in zoverre die beroepen zijn ingesteld door een aangestelde hoofdcommissaris, en in de zaak ****. 4166 zal worden voorgezet, indien de beroepen tegen artikel 34 van de wet van 15 mei 2007 «*****» in de zaken ****. 4380 en 4384 worden ingewilligd; - beslist dat dezelfde beroepen tot vernietiging in het tegenovergestelde geval van de rol van het **** zullen worden geschrapt; - verwerpt de beroepen voor het overige.****><****>Aldus uitgesproken in het ****, het **** en het ****, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op de openbare terechtzitting van 26 juni 2008.****><****>**** griffier, ****.-****. ****.****><****>De voorzitter, ****. ****.
^