Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 17 februari 2014

Tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging Context van de raadpleging Overeenkomstig artikel 14 van de wet v De raadpleging van het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband met het m(...)

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2014024056
pub.
17/02/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


Tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen : verklaring naar aanleiding van de openbare raadpleging Context van de raadpleging Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 13 februari 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/02/2006 pub. 10/03/2006 numac 2006022171 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet betreffende de beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en programma's en de inspraak van het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband met het milieu sluiten betreffende de beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en programma's en de inspraak van het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband met het milieu, vond er van woensdag 3 juli 2013 tot en met donderdag 3 oktober 2013 een raadpleging van het publiek plaats over het ontwerp voor een tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen.

De raadpleging van het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband met het milieu is een verplichting die is opgelegd door het Verdrag betreffende de toegang tot informatie, de inspraak bij besluitvorming en de toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden, doorgaans het Verdrag van Aarhus genaamd.

Dit voorontwerp werd opgemaakt overeenkomstig artikel 7 van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen (POP's) van 22-23 mei 2001.

Na bekrachtiging van het Verdrag van Stockholm op 25 mei 2006 heeft België een Nationaal Implementatieplan uitgewerkt teneinde zijn verplichtingen ten opzichte van dit Verdrag van Stockholm overeenkomstig artikel 7, § 1, a) van het Verdrag van Stockholm na te komen. Lid c) van diezelfde paragraaf bepaalt dat iedere Partij haar uitvoeringsplan regelmatig herziet en actualiseert waar nodig en dit op een wijze die bij besluit door de Conferentie van de Partijen nader wordt bepaald.

De richtsnoeren voor het onderzoeken en het bijwerken van de nationale uitvoeringsplannen zijn gepreciseerd in de bijlage van het besluit SC-1/12 van de Conferentie van de Partijen. Volgens paragraaf 7 van die bijlage moeten de Partijen, in geval van wijzigingen van de verplichtingen van het Verdrag van Stockholm die voortvloeien uit wijzigingen van dat verdrag of van de bijlagen ervan, hun nationale uitvoeringsplan onderzoeken en bijwerken, en binnen een termijn van twee jaar vanaf de inwerkingtreding van een wijziging, hun bijgewerkt plan aan de Conferentie van de Partijen voorleggen overeenkomstig artikel 7, § 1, b) van het Verdrag.

Het Verdrag van Stockholm werd in mei 2009 en in april 2011 gewijzigd om respectievelijk negen en één nieuwe chemische stoffen op te nemen in zijn bijlagen A, B en C. Overeenkomstig paragraaf 4 van Artikel 21 van het Verdrag werden de wijzigingen door de depositaris aan alle Partijen toegezonden op respectievelijk 26 augustus 2009 en 27 oktober 2011. Na het verstrijken van een jaar na de datum van mededeling van de goedkeuring door de depositaris, treedt de wijziging in werking voor alle Partijen die geen kennisgeving hebben gedaan in toepassing van de bepalingen van artikel 22, § 3, b).Voor de meeste Partijen, waaronder België, zijn die wijzigingen op 26 augustus 2010 en 27 oktober 2012 in werking getreden, waardoor het noodzakelijk werd om het nationale implementatieplan te herzien en bij te werken binnen een termijn van 2 jaar.

De informatie over het houden van een raadpleging over het ontwerp voor een tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen werd op de volgende manieren bekend gemaakt: - door een bericht in het Belgisch Staatsblad; - via de federale portaalsite www.belgium.be; - via de nationale portaalsite www.aarhus.be; - via de portaalsite van de federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (www.consult-leefmilieu.be voor het Nederlands en www.consult-environnement.be voor het Frans); - via de site van het Waals Gewest: http://environnement.wallonie.be; - via de site van het Departement, Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse Overheid: http://www.lne.be; - via de site van het Brussels Instituut voor Milieubeheer: http://www.leefmilieubrussel.be.

Het Verdrag van Stockholm betreft zogenaamd « gemengde » bevoegdheden, dit wil zeggen dat zowel de federale als de gewestelijke overheden bevoegd zijn om beslissingen te nemen in de materies bedoeld in het Verdrag van Stockholm. Bijgevolg is de uitwerking van het tweede nationale implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen het resultaat van de samenwerking van de gewestelijke en federale overheden.

Resultaten van de raadpleging van het publiek Het ontwerp van tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm inzake persistente organische verontreinigende stoffen werd van 3 juli 2013 tot 3 oktober 2013 onderworpen aan een publieksraadpleging.

Het ontwerp schetste een geactualiseerd overzicht van de programma's en acties op federaal en regionaal niveau gericht op een vermindering van het aantal persistente organische polluenten aanwezig in het milieu.

Er kwam slechts één reactie vanwege het Pesticides Action Network - Belgium dat, onder meer, het belang benadrukte van een controle op de ingevoerde producten en vraagt dat er bijzondere aandacht zou worden besteed aan vlamvertragers.

Bij het finaliseren van het ontwerp van implementatieplan van het Verdrag van Stockholm, dat gebeurde in overleg met de bevoegde regionale overheden, werd rekening gehouden met deze commentaren.

Het tweede nationaal implementatieplan van het Verdrag van Stockholm is thans beschikbaar in het Nederlands, het Frans en het Engels op de website van het Verdrag http://chm.pops.int/Implementation/NIPs/NIPSubmissions/tabid/253/ Default.aspx, op de website www.consult-leefmilieu.be en via www.belgium.be.

Goedkeuring van het plan Het ontwerp voor een implementatieplan van het Verdrag van Stockholm dat werd aangepast in functie van de opmerkingen geformuleerd bij de raadpleging werd ter goedkeuring voorgelegd aan de Interministeriële Conferentie Leefmilieu en goedgekeurd op 18 december 2013.

Bekendmaking van het plan Het plan en deze verklaring zullen eveneens integraal beschikbaar zijn op de portaalsite van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu www.consult-leefmilieu.be / www.consult-environnement.be en via de federale portaalsite www.belgium.be, alsook op de sites van de Ministeries van leefmilieu van de Gewesten, met name: - http://environnement.wallonie.be voor het Waals Gewest; - http://www.lne.be voor het Vlaams Gewest; - http://www.leefmilieubrussel.be voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

^