Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 17 juli 2015

Oproep voor burgemeesters met het oog op de samenstelling van de Raad van burgemeesters Beschrijving van de in te vullen mandaten. De Raad van burgemeesters werd ingesteld bij wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde poli Het betreft aldus het representatief orgaan van de lokale overheden van de 193 politiezones van het(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2015000380
pub.
17/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Oproep voor burgemeesters met het oog op de samenstelling van de Raad van burgemeesters Beschrijving van de in te vullen mandaten.

De Raad van burgemeesters werd ingesteld bij wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. Zijn kernopdracht bestaat in het formuleren van een advies over ieder ontwerp van reglementair besluit of norm betreffende de lokale politie.

Het betreft aldus het representatief orgaan van de lokale overheden van de 193 politiezones van het Koninkrijk.

Het mandaat van de huidige leden van de Raad van burgemeesters is verstreken, maar om de continuïteit van de activiteiten te verzekeren werd dit verlengd in afwachting van de toekenning van de nieuwe mandaten.

De huidige oproep tot kandidaten heeft dus als doel het toekennen van een driejarig mandaat voor de Raad van burgemeesters.

De kandidaturen die ingediend zijn naar aanleiding van de oproepen van 28 maart en 8 augustus 2013 worden niet in aanmerking genomen in het kader van deze oproep, met uitzondering voor de kandidaten die daartoe uitdrukkelijk een verzoek doen bij de onderstaande contactpersonen.

Deelnemingsvoorwaarden.

Alleen burgemeesters in functie kunnen zich geldig kandidaat stellen om een mandaat te verkrijgen voor de Raad.

Procedure tot toekenning van de mandaten.

Zestien effectieve mandaten en zestien plaatsvervangende mandaten dienen te worden ingevuld.

Hiervan zijn er acht mandaten toe te kennen aan de burgemeesters van het Vlaams Gewest, zes aan de burgemeesters van het Waals Gewest en twee aan de burgemeesters van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Iedere provincie moet bovendien vertegenwoordigd zijn in de Raad, die tevens een burgemeester uit het Duitstalige landsgedeelte moet bevatten.

De mandaten van de burgemeesters van het Vlaams en het Waals Gewest worden verdeeld in functie van het aantal inwoners van de politiezone waartoe hun gemeente behoort.

Tenslotte wordt er rekening gehouden met het ééngemeentelijk of meergemeentelijk aspect van de politiezone: iedere categorie moet binnen de Raad vertegenwoordigd worden door minstens vier burgemeesters die hieruit afkomstig zijn.

De regels die hier zijn opgenomen, gelden zowel voor de effectieve leden als voor hun plaatsvervangers.

Hoe uw kandidatuur indienen? Indien u geïnteresseerd bent, staat het u vrij om u kandidaat te stellen d.m.v. een geschreven document met daarop minstens: - uw naam en voornaam, - de volledige gegevens van uw kantoor (postadres, telefoonnummer, faxnummer) U stuurt uw kandidatuur uiterlijk op 4 september 2015 (de poststempel geldt hierbij als bewijs) naar de FOD Binnenlandse Zaken, AD Veiligheid en Preventie, Directie Politiebeheer, Waterloolaan 76, te 1000 Brussel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met : De heer Jan KERREMANS, Attaché NL, FOD Binnenlandse Zaken, Directie Politiebeheer Tel. : 02-557 34 25 E-mail : j.kerremans@ibz.fgov.be De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON

^