Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 23 december 2020

Oproep voor burgemeesters met het oog op de samenstelling van de Raad van burgemeesters Beschrijving van de in te vullen mandaten. De Raad van burgemeesters werd ingesteld bij wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde poli Het betreft aldus het representatief orgaan van de lokale overheden van de 185 politiezones van het(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2020044257
pub.
23/12/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Oproep voor burgemeesters met het oog op de samenstelling van de Raad van burgemeesters Beschrijving van de in te vullen mandaten.

De Raad van burgemeesters werd ingesteld bij wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. Zijn kernopdracht bestaat in het formuleren van een advies over ieder ontwerp van reglementair besluit of norm betreffende de lokale politie.

Het betreft aldus het representatief orgaan van de lokale overheden van de 185 politiezones van het Koninkrijk.

Het mandaat van de huidige leden van de Raad van burgemeesters is verstreken, maar om de continuïteit van de activiteiten te verzekeren werd dit verlengd in afwachting van de toekenning van de nieuwe mandaten.

De huidige oproep tot kandidaten heeft dus als doel het toekennen van een driejarig mandaat voor de Raad van burgemeesters.

Deelnemingsvoorwaarden.

Alleen burgemeesters in functie kunnen zich geldig kandidaat stellen om een mandaat te verkrijgen voor de Raad.

Procedure tot toekenning van de mandaten.

Zestien effectieve mandaten en zestien plaatsvervangende mandaten dienen te worden ingevuld.

Hiervan zijn er acht mandaten toe te kennen aan de burgemeesters van het Vlaams Gewest, zes aan de burgemeesters van het Waals Gewest en twee aan de burgemeesters van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Iedere provincie moet bovendien vertegenwoordigd zijn in de Raad, die tevens een burgemeester uit het Duitstalige landsgedeelte moet bevatten.

De mandaten van de burgemeesters van het Vlaams en het Waals Gewest worden verdeeld in functie van het aantal inwoners van de politiezone waartoe hun gemeente behoort.

Tenslotte wordt er rekening gehouden met het ééngemeentelijk of meergemeentelijk aspect van de politiezone: iedere categorie moet binnen de Raad vertegenwoordigd worden door minstens vier burgemeesters die hieruit afkomstig zijn.

De regels die hier zijn opgenomen, gelden zowel voor de effectieve leden als voor hun plaatsvervangers.

Hoe uw kandidatuur indienen? Indien u geïnteresseerd bent, staat het u vrij om u kandidaat te stellen d.m.v. een geschreven document met daarop minstens: - uw naam en voornaam, - de volledige gegevens van uw kantoor (postadres, telefoonnummer, faxnummer) U verstuurt uw kandidatuur per mail naar het adres politiebeheer@ibz.fgov.be of per brief naar de FOD Binnenlandse Zaken, AD Veiligheid en Preventie, Directie Politiebeheer, Waterloolaan 76 te 1000 Brussel, uiterlijk binnen de 60 dagen volgend op de bekendmaking van deze oproep (de verzendingsdatum van de mail of de poststempel geldt als bewijs).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Mevrouw Anne-Laure DE CREM, Attaché FR, FOD Binnenlandse Zaken, Directie Politiebeheer E-mail : politiebeheer@ibz.fgov.be De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

^